BANSKÁ BYSTRICA. Keď pred niekoľkými rokmi vyhlásil Banskobystrický okrášľovací spolok anketu o najväčšie strašidlo mesta, na treťom mieste skončil areál bývalého textilného podniku Slovenka. Do dnešných dní z neho ostali iba skelety priemyselných budov a vstupná budova od Strieborného námestia. Zdá sa však, že po autobusovej stanici dostala Banská Bystrica šancu zbaviť sa ďalšieho strašidla. Dnes nový vlastník areálu - spoločnosť ARKON a.s. predstavil na tlačovej konferenciu perspektívy prerodu Slovenky na ucelenú mestskú štvrť. Projekt s názvom Slovenka 2 chcú zrealizovať vo viacerých etapách, záverečnú fázu plánujú ukončiť do desiatich rokov.
V týchto dňoch sa začína s búracími prácami a do konca roka by tu chceli vybudovať prvé dočasné stavby, čo je v rámci Slovenska zatiaľ pomerne ojedinelé riešenie.
Generálny riaditeľ spoločnosti ARKON Andrej Konkoľ informoval, že areál bývalého textilného závodu je dôležité miesto v srdci mesta, ktoré už roky čaká na nové využitie. „Územie v susedstve Strieborného námestia a historického centra, kde sú všetky dôležité mestské a kultúrne dominanty v pešom dosahu, je dnes viac dopravným uzlom než hlavným spoločenským priestorom mesta,“ dodal. Zmeniť by to mal nový projekt. Na ploche viac ako 4 hektáre, plánuje investor v najbližších rokoch vytvoriť ucelenú mestskú štvrť s jednotným architektonickým dizajnom, v ktorej budú okrem bývania zastúpené aj priestory na prácu, kultúru, nákupy, športové a voľnočasové aktivity.
Podpora pre zelené mesto
Plánované kultúrno-spoločenské centrum by sa malo stať miestom dôležitých udalostí v živote Banskobystričanov. Celú štvrť prepoja komunitné záhrady a vnútrobloky, riečka Bystrica dostane vynovené nábrežie a opäť sa stane súčasťou života mesta. Celý projekt podporuje stratégiu zeleného mesta.
„Po tom, ako sa nerealizovali dva zámery predchádzajúcich vlastníkov, Banskobystričania už ani neveria, že by tu mohlo vzniknúť miesto, kam by radi chodili,“ povedal primátor Ján Nosko s tým, že vedenie mesta v komunikácii s investorom dbá najmä na to, aby sa v projekte zohľadnili v čo najväčšej miere potreby obyvateľov Banskej Bystrice: „Spoločne s investorom riešia odborné útvary mesta najmä dopravu, ale aj potrebné nové funkcie v území a verejné priestory.“
Strieborné námestie sa zmení
Andrej Konkoľ dodal, že územie zmapovali aj z hľadiska pohybu ľudí a dopravných tokov. Že ide o rušný dopravný uzol, potvrdili aj čísla - lokalitou Strieborného námestia prejde za týždeň viac ako 77 tisíc áut a vyše 2 200 autobusov, počet peších presahuje 41 tisíc osôb. „Pre mesto však nie je dobré, že tak dôležitý verejný priestor, akým je námestie, využijú ľudia iba na výstup a nástup, a dnes nemajú dôvod sa na ňom zdržať,“ dodal.
Architekt a urbanista Igor Marko, ktorý sa procesu mestotvorby venuje v Londýne konštatoval, že táto časť mesta má pritom obrovský potenciál. „Je to naozaj tranformatívny proces, ktorý by sa mohol stať príkladom aj pre ostatné mestá Slovenska,“ doplnil s tým, že je ich snahou vytvoriť tu nový spoločenský priestor, ktorý prispeje k vytvoreniu mentálnej mapy Banskej Bystrice.
Architektonicko-urbanistická štúdia bude riešiť aj Strieborné námestie, ktoré prepojí celú lokalitu s centrom mesta a zároveň vytvorí atraktívny vstup do historickej zóny.
Bývanie, administratíva aj relax
Investor deklaroval záujem na kvalitnej realizácii svojej predstavy, preto urbanistickú štúdiu zveril do rúk architektonickým ateliérom COMPASS a CHYBIK+KRISTOF ASSOCIATED ARCHITECTS, v ktorých portfóliu sú viaceré významné realizácie na Slovensku aj v zahraničí.
„Štúdia vychádza do veľkej miery z územného plánu mesta Banská Bystrica a je logickým riešením územia v tesnej blízkosti centra,“ vysvetľuje architekt Juraj Benetin z ateliéru Compass. „Sme presvedčení, že domov nie je ohraničený iba výmerou bytu, ale vytvára ho aj prostredie okolo. Preto chceme, aby komfort presahoval hranice bytu a siahal až do verejného a spoločenského priestoru mesta.“
Všetky navrhované funkcie ako bývanie, administratíva, obchod či relax v spojení s podzemným parkovaním a oddychovými exteriérovými plochami sa plynulo a prirodzene prelínajú a zaplnia v súčasnosti prázdnu a nevyužitú plochu pozdĺž potoka Bystrica severne od Strieborného námestia.
Dočasné stavby chcú do konca roka
Po dohode s mestom spoločnosť ARKON zabezpečí aj vyčistenie Strieborného námestia a opravu dopravného značenia. V pláne je vytvorenie dvoch zastávok MHD, ktoré budú väčšie a komfortnejšie pre cestujúcich, a verejné parkovisko pre približne 100 vozidiel priamo v areáli.
Architekt Michal Krištof dopĺňa, že dočasné stavby, ktoré by tu mali vzniknúť už koncom roka, nie sú zatiaľ na Slovensku bežnou praxou. „Našim cieľom je, aby sa ľudia stotožnili s týmto zaujímavým priestorom, ktorý môže byť v budúcnosti oživením mesta,“ dodal. Formou dočasných stavieb chcú vytvoriť viacero priestorov pre komunitný život, ale aj športovanie a služby.
Samotná výstavba by mala prebiehať po etapách. Ak všetky povoľovacie procesy pôjdu podľa plánu, začiatok realizácie prvej etapy celej zóny je plánované na rok 2019. Kompletné