Utorok, 31. január, 2023 | Meniny má Emil

Bystrický Medený hámor zaradili medzi najviac ohrozené pamiatky

Medzinárodná porota upozornila na najviac ohrozené pamiatky na Slovensku.

Historik Vladimír Sklenka je presvedčený, že veľká časť Medeného hámra by sa stále dala zachrániť.Historik Vladimír Sklenka je presvedčený, že veľká časť Medeného hámra by sa stále dala zachrániť. (Zdroj: Ján Krošlák)

BANSKÁ BYSTRICA. Národný komitét Medzinárodnej rady pre pamiatky a sídla (ICOMOS), ktorý sa zaoberá ochranou kultúrneho dedičstva na celosvetovej úrovni, poukázal v rámci nedávneho udeľovania národnej ceny aj na najviac ohrozené pamiatky na Slovensku.

Ocitol sa medzi nimi aj banskobystrický Medený hámor. O jeho minulosti, ako aj o šanci na záchranu sme sa porozprávali s historikom a banskobystrickým mestským poslancom Vladimírom Sklenkom.

V rámci národnej ceny ICOMOS Slovensko – dedičstvo pre budúcnosť poukázala porota aj na päť ohrozených objektov, medzi ktorými sa ocitol aj banskobystrický Medený hámor. Mohla by táto skutočnosť pomôcť tomu, aby sa aspoň torzo hámra zachránilo?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jednoznačne áno. Je však znepokojivé, že na to, aby sme si si uvedomili aký klenot v Banskej Bystrici máme, musela poukázať medzinárodná porota.

Čo by sa z Medeného hámra ešte dalo zachrániť a čo sa tu zachovalo dodnes?

V podstate všetko. Približne 80% areálu Medeného hámra je v skutočnosti zachovaných až do súčasnosti, a to aj napriek tomu, že sa jedná o najstaršiu industriálnu pamiatku na území mesta Banskej Bystrice. Dokonca, po asanácii areálu Slovenky už poslednou v našom meste. To, že vyzerá ako vyzerá, je skôr vizitkou Slovenska. Banská Bystrica dosiahla mnoho práve vďaka baníctvu a napokon to má aj vo svojom názve a to by sme si mali uvedomiť všetci.

Môže záchranu komplikovať skutočnosť, že je objekt súkromným vlastníctvom?

Do istej miery áno. Všetky relevantné inštitúcie – Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky, Pamiatkový úrad Slovenskej republiky v Bratislave, Fakulta architektúry – Ústav dejín a teórie architektúry a obnovy pamiatok Slovenskej technickej univerzity Slovenskej technickej univerzity v Bratislave skonštatovali, že najlepším riešením na získanie podpory by bolo, keby sa vlastníkom stalo mesto Banská Bystrica samotné alebo v spolupráci s Banskobystrickým samosprávnym krajom. Význam má však aj snaha mladých Bystričanov ako Juraja Havlíka a Natálie Michalovej, ktorým sa takýmto spôsobom podarilo zachrániť pred zrušením aj Banskobystrický amfiteáter.

SkryťVypnúť reklamu

Nedávno ste boli súčasťou delegácie mesta v Augsburgu, kde bola jednou z tém aj Fuggerovská medená cesta. Ako sa bude ďalej táto spolupráca vyvíjať, aká je vaša úloha v nej a ako vidíte v tomto smere šance pre Medený hámor?

Podstatou je, že stále počúvame o cestovnom ruchu na Slovensku, do ktorého rozvoja tečú nemalé finančné prostriedky a efekt je otázny. Z toho dôvodu cesta do Augsburgu bola aj pre mňa prínosom a skúsenosťou.

Napríklad sme sa dozvedeli, že všetky hotely v Augsburgu sú dostatočne vyťažené – nikde sa nemusia prestavovať na luxusné byty ako v Banskej Bystrici. A popritom je Augsburg vo svojej podstate historickou novostavbou, pretože počas náletov USA v druhej svetovej vojne bol prakticky celý zničený a až v druhej polovici 20. storočia znovuvybudovaný.

SkryťVypnúť reklamu

A vo vyspelej európskej spoločnosti to nikomu nevadí. Napriek tomu, že Augsburg leží v súčasnom Bavorsku, je to metropola historickej krajiny Švábsko a Augsburčania sú na to patrične hrdí, že sú Švábmi.

V Augsburgu sme s pánom primátorom Jánom Noskom rokovali so zástupcami Fuggerovskej nadácie a s primátorom mesta Augsburg Kurtom Griblom a môžem potvrdiť, že ľady medzi západom a nami sa po vyše 25 rokoch od nežnej revolúcie pohli.

Už minulý rok sme dostali pozvanie od mesta Augsburg a od rodiny Fuggerovcov pri famóznych jubilejných oslavách Fuggerovskej rodiny a teraz sme to naplnili.

V čom vás oslovil projekt Európskej Fuggerovskej cesty?

Projekt Európskej Fuggerovskej cesty je výnimočný a hlavnou osou tejto cesty by mala byť práve Banská Bystrica, na ktorú sa budú napájať najvýznamnejšie európske mestá ako Krakov, Gdansk, Benátky, Hamburg, Antverpy a ďalšie.

Dočítajte tento článok
s predplatným MYregiony.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na My Bystrica

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  6. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  2. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  3. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  5. Svalovice sa netreba obávať
  6. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  7. Study program MANAGEMENT in English language
  8. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 411
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 748
  3. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 151
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 034
  5. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 615
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 587
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 493
  8. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 797

Blogy SME

  1. Vladimír Krátky: Ako to dopadne na Ukrajine ?
  2. Jano Kováčik: Nové hlavné mestá vznikajú aj v 21. storočí
  3. Lubo Repka: Dostali sa plavebné spoločnosti z krízy?
  4. Tupou Ceruzou: Tanky pre Ukrajinu
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Liptovské Matiašovce
  6. Roman Kebísek: Ostrolúcka písala o Štúrovi ako orlovi a o sebe ako lastovičke
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca.
  8. Alexander Hričko: Odevy Uhorska v období raného novoveku
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 21 892
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 14 165
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 877
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 669
  5. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 362
  6. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 3 905
  7. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 835
  8. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 737
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Kypí vám pri pohľade na deti pozerajúce do telefónu alebo sediace za počítačom krv v žilách? Pozor, aby ste ich nepripravili o úspešnú kariéru. Namiesto zákazov ich naučte počítačom rozumieť - a zabezpečíte im lepšiu budúcnosť.


9 h
Tomáš B. včera putol do väzby. V minulosti už bol trestaný.

Pri naháňačke s policajtmi zrazil troch ľudí.


16 h
Ilustračné foto.

Zlomil si stehennú kosť.


TASR 16 h
Vodiči, ktorí chcú pokračovať v smere na Košice, musia prejsť cez mesto Zvolen.

Výstavba by bola rýchlejšia a finančne menej náročná.


29. jan

Blogy SME

  1. Vladimír Krátky: Ako to dopadne na Ukrajine ?
  2. Jano Kováčik: Nové hlavné mestá vznikajú aj v 21. storočí
  3. Lubo Repka: Dostali sa plavebné spoločnosti z krízy?
  4. Tupou Ceruzou: Tanky pre Ukrajinu
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Liptovské Matiašovce
  6. Roman Kebísek: Ostrolúcka písala o Štúrovi ako orlovi a o sebe ako lastovičke
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca.
  8. Alexander Hričko: Odevy Uhorska v období raného novoveku
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 21 892
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 14 165
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 877
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 669
  5. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 362
  6. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 3 905
  7. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 835
  8. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 737
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu