Metóda CLIL v praxi

ZŠ SSV na Skuteckého ulici v Banskej Bystrici  je školou, ktorá sa už 40 rokov zameriava na výučbu cudzích jazykov.

(Zdroj: archív školy )

V praxi to znamená, že žiaci sa už od 1. ročníka venujú cudziemu jazyku trikrát týždenne. Škola tak rozširuje štátny vzdelávací program o 3 hodiny cudzieho jazyka, neskôr v 5. ročníku pribúda žiakom i druhý cudzí jazyk.

Cieľom rozšíreného vyučovania cudzích jazykov nie je zvýšiť odporučené množstvo učiva, ale kvalita osvojenia si cudzieho jazyka. Žiaci majú viac času na precvičovanie formou rôznych aktivít a komunikačných situácií.

Cudzí jazyk tak môžu používať automaticky a plynule. Pod kvalitou vyučovania jazykov nechápeme množstvo osvojených slovíčok alebo gramatických pravidiel. Menej v tomto prípade môže znamenať aj viac, ale aktívnejšie, uvedomelejšie bez jazykových bariér. Učiteľ má vďaka vyššiemu počtu hodín dostatok času na zaujímavé komunikačné aktivity, ktoré sú časovo veľmi náročné a pre rozvoj jazyka nevyhnutné.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V roku 2008 sme sa rozhodli v spolupráci s ŠPÚ a VÚDPaP Bratislava, že umožníme žiakom používať cudzí jazyk aj na iných vyučovacích predmetoch ako na hodinách cudzieho jazyka. Začali sme experimentálne overovať didaktickú metódu CLIL na nemeckom jazyku. Učitelia používali prvky nemeckého jazyka aj na matematike a prírodovede. Po štyroch rokoch experiment ukázal a jeho výsledky to potvrdili, že žiaci z experimentálnych tried mali omnoho lepšie výsledky v rámci aplikovaných predmetov ako žiaci z neexperimentálnych tried.

Po pozitívnych ohlasoch škola pokračuje s overovaním metódy CLIL aj naďalej nielen v nemeckom, ale aj v anglickom jazyku.

CLIL je súbor vyučovacích metód a postupov učenia sa cudzieho jazyka. Zahŕňa v sebe množstvo rozdielnych metodických postupov, pri ktorom sa cudzí jazyk integruje do nejazykových predmetov:

SkryťVypnúť reklamu
  • umelecko – výchovných,
  • technických,
  • odborných .

Čo to znamená? Cudzí jazyk, v našom prípade angličtina a nemčina, sa používa nielen na hodinách cudzieho jazyka, ale aj na hodinách matematiky, prírodovedy, telesnej výchovy, občianskej náuky, výtvarnej výchovy či dejepisu.

Cieľom je oboznamovať sa s pojmami daného predmetu v cudzom jazyku, to znamená:

  • prepojiť cudzí jazyk s praktickým životom,
  • dosiahnuť ( vo vyšších ročníkoch) bežnú komunikačnú úroveň v cudzom jazyku.

Pomer používania materinského a cudzieho jazyka na hodinách s metódou CLIL môže byť rôzny. Cieľom nie je ,,zaťažovať“ deti celých 45 minút neznámou a ťažkou terminológiou, ale hravou a zábavnou formou opakovať určené i neznáme pojmy, napr: 30% z vyučovacej hodiny učiteľ venuje nejazykovému predmetu a zvyšok osvojovaniu si jazyka alebo naopak. Dôležité je, aby na hodine boli zastúpené obe zložky vzdelávania (nejazykový obsah aj cudzí jazyk). Výhodou je, že na danej vyučovacej hodine sú žiaci rozdelení do dvoch skupín tak ako na hodinách cudzieho jazyka a učiteľ má možnosť pracovať s menším počtom detí, čo zvyšuje efektivitu vyučovacej hodiny.

SkryťVypnúť reklamu

V prvom ročníku vyučujúca zavádza na hodinách matematiky a prvouky pojmy v cudzom jazyku po 10 minút a deti hravou formou načúvajú, opakujú, tancujú a spievajú.

V druhom ročníku pokračujú žiaci prostredníctvom metódy CLIL vo výučbe matematiky.

Vyučovanie prírodovedy je v treťom ročníku náročnejšie, keďže je na tento predmet určená len jedna hodina v týždni. O to zábavnejšia býva, keď je spojená s výtvarnou výchovou a projektovým vyučovaním. Zaujímavými sa javia témy o človeku a zvieratách, ktoré sú deťom najbližšie.

V januári 2014 sme metódu CLIL začali aplikovať aj v 5.ročníku na hodinách dejepisu a občianskej náuky, kde pracovným jazykom bol nemecký jazyk a tieto predmety boli vyučované učiteľkami nemeckého jazyka.

V školskom roku 2017/2018 máme na II. stupni dve triedy, 8.A a 9.A, kde prepájame obsah nejazykových predmetov dejepisu a občianskej náuky s nemeckým jazykom. Trieda 9.A je už piaty rok súčasťou štátneho experimentu. Tento školský rok končíme s projektom experimentálneho overovania ,,Metodika CLIL v nižšom sekundárnom vzdelávaní“, no metódu CLIL budeme i naďalej aplikovať vo vyučovaní.

Naše výsledky dokazujú, že žiaci v týchto triedach dosahujú lepšie výsledky v ústnom i písomnom prejave, v počúvaní a v čítaní s porozumením.

Ako hovorí odborníčka, pani Pokrivčáková : ,,Pri dobre zvládnutom vyučovacom procese takéto spojenie vedie k intenzívnejšiemu rozvoju kognitívnych funkcií, teda žiak dosahuje lepšie výsledky v nejazykovom predmete aj v cudzom jazyku.“ (POKRIVČÁKOVÁ, S.: Obsahovo integrované učenie sa cudzieho jazyka (CLIL) na 1.stupni ZŠ)

Nám sa darí dosahovať výborné výsledky, o čom svedčia úspechy našich žiakov i absolventov. O jazykových zručnostiach a komunikačných schopnostiach sa presviedčame neraz aj vďaka medzinárodným projektom, ako sú Erasmus+, Educate Slovakia a podobne, do ktorých sa škola úspešne zapája.

Na záver by sme už len dodali, že pri používaní metódy CLIL stopercentne platí, že čím viac vnemov žiak pri učení sa zapojí, tým viac sa naučí.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Bystrica

Komerčné články

  1. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  4. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  5. Plátené tašky a opakované použitie
  6. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  8. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  1. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  3. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  6. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  7. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  8. Plátené tašky a opakované použitie
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 14 100
  2. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 6 132
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 901
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 504
  5. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 229
  6. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 743
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 116
  8. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 3 100
  1. Martin Fronk: Básnik s mečom aj perom: Prečo sa renesančný rebel usadil na Modrom Kameni?
  2. Vladimír Hatara: Fico v duchu dobre vie...
  3. Miroslav Ferkl: Kde je mamička?
  4. Dušan Koniar: Hitlerov Kommandobefehl a drony nad Irkutskom
  5. Otilia Horrocks: Samodiskvalifikácia v priamom prenose
  6. Pavol Burda: Ľsťou na KaDeHakov
  7. Anna Miľanová: Moja ilustrácia fotografiou "Možno bezpohlavné univerzálne energie"...
  8. Dagmar Szabó: Dieťa je DAR, nie tovar !
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 024
  2. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 17 815
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 831
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 796
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 830
  6. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 10 800
  7. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 6 290
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči 4 955
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Jeden medveď vbehol do cesty autu v Dolnej Mičinej, druhý pri Starých Horách. Zatiaľ sa ich nepodarilo dohľadať.

Môžu byť agresívne.


TASR a 1 ďalší 2

Vo všetkých slovenských regiónoch vstúpili v polovici decembra do platnosti rozsiahle zmeny v železničnej doprave. Tie sa pozitívne prejavujú na spokojnosti cestujúcich. Ukázal to prieskum agentúry Go4insight za prvý štvrťrok 2025.


Mnohé novinové stánky v Banskej Bystrici už neplnia svoj účel, chátrajú a špatia mesto.

Nájomné zmluvy už magistrát nepredĺži.


Fermín López a Lamine Yamal./ Radosť slovenskej reprezentácia do 21 rokov v zápase Slovensko - Portugalsko.

Najväčším favoritom je Španielsko.


1
  1. Martin Fronk: Básnik s mečom aj perom: Prečo sa renesančný rebel usadil na Modrom Kameni?
  2. Vladimír Hatara: Fico v duchu dobre vie...
  3. Miroslav Ferkl: Kde je mamička?
  4. Dušan Koniar: Hitlerov Kommandobefehl a drony nad Irkutskom
  5. Otilia Horrocks: Samodiskvalifikácia v priamom prenose
  6. Pavol Burda: Ľsťou na KaDeHakov
  7. Anna Miľanová: Moja ilustrácia fotografiou "Možno bezpohlavné univerzálne energie"...
  8. Dagmar Szabó: Dieťa je DAR, nie tovar !
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 024
  2. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 17 815
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 831
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 796
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 830
  6. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 10 800
  7. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 6 290
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči 4 955
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu