Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Metóda CLIL v praxi

ZŠ SSV na Skuteckého ulici v Banskej Bystrici  je školou, ktorá sa už 40 rokov zameriava na výučbu cudzích jazykov.

(Zdroj: archív školy )

V praxi to znamená, že žiaci sa už od 1. ročníka venujú cudziemu jazyku trikrát týždenne. Škola tak rozširuje štátny vzdelávací program o 3 hodiny cudzieho jazyka, neskôr v 5. ročníku pribúda žiakom i druhý cudzí jazyk.

Cieľom rozšíreného vyučovania cudzích jazykov nie je zvýšiť odporučené množstvo učiva, ale kvalita osvojenia si cudzieho jazyka. Žiaci majú viac času na precvičovanie formou rôznych aktivít a komunikačných situácií.

Cudzí jazyk tak môžu používať automaticky a plynule. Pod kvalitou vyučovania jazykov nechápeme množstvo osvojených slovíčok alebo gramatických pravidiel. Menej v tomto prípade môže znamenať aj viac, ale aktívnejšie, uvedomelejšie bez jazykových bariér. Učiteľ má vďaka vyššiemu počtu hodín dostatok času na zaujímavé komunikačné aktivity, ktoré sú časovo veľmi náročné a pre rozvoj jazyka nevyhnutné.

Skryť Vypnúť reklamu

V roku 2008 sme sa rozhodli v spolupráci s ŠPÚ a VÚDPaP Bratislava, že umožníme žiakom používať cudzí jazyk aj na iných vyučovacích predmetoch ako na hodinách cudzieho jazyka. Začali sme experimentálne overovať didaktickú metódu CLIL na nemeckom jazyku. Učitelia používali prvky nemeckého jazyka aj na matematike a prírodovede. Po štyroch rokoch experiment ukázal a jeho výsledky to potvrdili, že žiaci z experimentálnych tried mali omnoho lepšie výsledky v rámci aplikovaných predmetov ako žiaci z neexperimentálnych tried.

Po pozitívnych ohlasoch škola pokračuje s overovaním metódy CLIL aj naďalej nielen v nemeckom, ale aj v anglickom jazyku.

CLIL je súbor vyučovacích metód a postupov učenia sa cudzieho jazyka. Zahŕňa v sebe množstvo rozdielnych metodických postupov, pri ktorom sa cudzí jazyk integruje do nejazykových predmetov:

Skryť Vypnúť reklamu
  • umelecko – výchovných,
  • technických,
  • odborných .

Čo to znamená? Cudzí jazyk, v našom prípade angličtina a nemčina, sa používa nielen na hodinách cudzieho jazyka, ale aj na hodinách matematiky, prírodovedy, telesnej výchovy, občianskej náuky, výtvarnej výchovy či dejepisu.

Cieľom je oboznamovať sa s pojmami daného predmetu v cudzom jazyku, to znamená:

  • prepojiť cudzí jazyk s praktickým životom,
  • dosiahnuť ( vo vyšších ročníkoch) bežnú komunikačnú úroveň v cudzom jazyku.

Pomer používania materinského a cudzieho jazyka na hodinách s metódou CLIL môže byť rôzny. Cieľom nie je ,,zaťažovať“ deti celých 45 minút neznámou a ťažkou terminológiou, ale hravou a zábavnou formou opakovať určené i neznáme pojmy, napr: 30% z vyučovacej hodiny učiteľ venuje nejazykovému predmetu a zvyšok osvojovaniu si jazyka alebo naopak. Dôležité je, aby na hodine boli zastúpené obe zložky vzdelávania (nejazykový obsah aj cudzí jazyk). Výhodou je, že na danej vyučovacej hodine sú žiaci rozdelení do dvoch skupín tak ako na hodinách cudzieho jazyka a učiteľ má možnosť pracovať s menším počtom detí, čo zvyšuje efektivitu vyučovacej hodiny.

Skryť Vypnúť reklamu

V prvom ročníku vyučujúca zavádza na hodinách matematiky a prvouky pojmy v cudzom jazyku po 10 minút a deti hravou formou načúvajú, opakujú, tancujú a spievajú.

V druhom ročníku pokračujú žiaci prostredníctvom metódy CLIL vo výučbe matematiky.

Vyučovanie prírodovedy je v treťom ročníku náročnejšie, keďže je na tento predmet určená len jedna hodina v týždni. O to zábavnejšia býva, keď je spojená s výtvarnou výchovou a projektovým vyučovaním. Zaujímavými sa javia témy o človeku a zvieratách, ktoré sú deťom najbližšie.

V januári 2014 sme metódu CLIL začali aplikovať aj v 5.ročníku na hodinách dejepisu a občianskej náuky, kde pracovným jazykom bol nemecký jazyk a tieto predmety boli vyučované učiteľkami nemeckého jazyka.

V školskom roku 2017/2018 máme na II. stupni dve triedy, 8.A a 9.A, kde prepájame obsah nejazykových predmetov dejepisu a občianskej náuky s nemeckým jazykom. Trieda 9.A je už piaty rok súčasťou štátneho experimentu. Tento školský rok končíme s projektom experimentálneho overovania ,,Metodika CLIL v nižšom sekundárnom vzdelávaní“, no metódu CLIL budeme i naďalej aplikovať vo vyučovaní.

Naše výsledky dokazujú, že žiaci v týchto triedach dosahujú lepšie výsledky v ústnom i písomnom prejave, v počúvaní a v čítaní s porozumením.

Ako hovorí odborníčka, pani Pokrivčáková : ,,Pri dobre zvládnutom vyučovacom procese takéto spojenie vedie k intenzívnejšiemu rozvoju kognitívnych funkcií, teda žiak dosahuje lepšie výsledky v nejazykovom predmete aj v cudzom jazyku.“ (POKRIVČÁKOVÁ, S.: Obsahovo integrované učenie sa cudzieho jazyka (CLIL) na 1.stupni ZŠ)

Nám sa darí dosahovať výborné výsledky, o čom svedčia úspechy našich žiakov i absolventov. O jazykových zručnostiach a komunikačných schopnostiach sa presviedčame neraz aj vďaka medzinárodným projektom, ako sú Erasmus+, Educate Slovakia a podobne, do ktorých sa škola úspešne zapája.

Na záver by sme už len dodali, že pri používaní metódy CLIL stopercentne platí, že čím viac vnemov žiak pri učení sa zapojí, tým viac sa naučí.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 35 102
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 34 040
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 432
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 649
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 291
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 314
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 794
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 493
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 427
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 373
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Chcú tak získať viac miesta pre zákazníkov.

5 h

Na zásah vyslali profesionálnych hasičov aj niekoľko tímov dobrovoľných hasičov z okolia.

5 h

Historický objekt bude slúžiť kultúrnym a spoločenským účelom. Kvôli pandémii ho však zatiaľ nemôžu využívať.

5 h
Prípravy testovania sú v plnom prúde, primátor ho bude riadiť z domácej karantény

Tomáš Abel bude víkendové testovanie riadiť na diaľku z domácej karantény.

5 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

21. jan

Záchranári odkazujú, nie každý s Covidom patrí do nemocnice.

9 h

Nahnevaní bežkári sa už obrátili listom aj na vedenie obce Králiky, aby začalo konať.

21. jan

Správa Národného parku Nízke Tatry sa obrátila na návštevníkov prírody s výzvou.

20. jan

Už ste čítali?