Nedeľa, 19. august, 2018 | Meniny má Lýdia

Metóda CLIL v praxi

ZŠ SSV na Skuteckého ulici v Banskej Bystrici  je školou, ktorá sa už 40 rokov zameriava na výučbu cudzích jazykov.

(Zdroj: archív školy )

V praxi to znamená, že žiaci sa už od 1. ročníka venujú cudziemu jazyku trikrát týždenne. Škola tak rozširuje štátny vzdelávací program o 3 hodiny cudzieho jazyka, neskôr v 5. ročníku pribúda žiakom i druhý cudzí jazyk.

Cieľom rozšíreného vyučovania cudzích jazykov nie je zvýšiť odporučené množstvo učiva, ale kvalita osvojenia si cudzieho jazyka. Žiaci majú viac času na precvičovanie formou rôznych aktivít a komunikačných situácií.

Cudzí jazyk tak môžu používať automaticky a plynule. Pod kvalitou vyučovania jazykov nechápeme množstvo osvojených slovíčok alebo gramatických pravidiel. Menej v tomto prípade môže znamenať aj viac, ale aktívnejšie, uvedomelejšie bez jazykových bariér. Učiteľ má vďaka vyššiemu počtu hodín dostatok času na zaujímavé komunikačné aktivity, ktoré sú časovo veľmi náročné a pre rozvoj jazyka nevyhnutné.

Článok pokračuje pod video reklamou

V roku 2008 sme sa rozhodli v spolupráci s ŠPÚ a VÚDPaP Bratislava, že umožníme žiakom používať cudzí jazyk aj na iných vyučovacích predmetoch ako na hodinách cudzieho jazyka. Začali sme experimentálne overovať didaktickú metódu CLIL na nemeckom jazyku. Učitelia používali prvky nemeckého jazyka aj na matematike a prírodovede. Po štyroch rokoch experiment ukázal a jeho výsledky to potvrdili, že žiaci z experimentálnych tried mali omnoho lepšie výsledky v rámci aplikovaných predmetov ako žiaci z neexperimentálnych tried.

Po pozitívnych ohlasoch škola pokračuje s overovaním metódy CLIL aj naďalej nielen v nemeckom, ale aj v anglickom jazyku.

CLIL je súbor vyučovacích metód a postupov učenia sa cudzieho jazyka. Zahŕňa v sebe množstvo rozdielnych metodických postupov, pri ktorom sa cudzí jazyk integruje do nejazykových predmetov:

  • umelecko – výchovných,
  • technických,
  • odborných .

Čo to znamená? Cudzí jazyk, v našom prípade angličtina a nemčina, sa používa nielen na hodinách cudzieho jazyka, ale aj na hodinách matematiky, prírodovedy, telesnej výchovy, občianskej náuky, výtvarnej výchovy či dejepisu.

Cieľom je oboznamovať sa s pojmami daného predmetu v cudzom jazyku, to znamená:

  • prepojiť cudzí jazyk s praktickým životom,
  • dosiahnuť ( vo vyšších ročníkoch) bežnú komunikačnú úroveň v cudzom jazyku.

Pomer používania materinského a cudzieho jazyka na hodinách s metódou CLIL môže byť rôzny. Cieľom nie je ,,zaťažovať“ deti celých 45 minút neznámou a ťažkou terminológiou, ale hravou a zábavnou formou opakovať určené i neznáme pojmy, napr: 30% z vyučovacej hodiny učiteľ venuje nejazykovému predmetu a zvyšok osvojovaniu si jazyka alebo naopak. Dôležité je, aby na hodine boli zastúpené obe zložky vzdelávania (nejazykový obsah aj cudzí jazyk). Výhodou je, že na danej vyučovacej hodine sú žiaci rozdelení do dvoch skupín tak ako na hodinách cudzieho jazyka a učiteľ má možnosť pracovať s menším počtom detí, čo zvyšuje efektivitu vyučovacej hodiny.

V prvom ročníku vyučujúca zavádza na hodinách matematiky a prvouky pojmy v cudzom jazyku po 10 minút a deti hravou formou načúvajú, opakujú, tancujú a spievajú.

V druhom ročníku pokračujú žiaci prostredníctvom metódy CLIL vo výučbe matematiky.

Vyučovanie prírodovedy je v treťom ročníku náročnejšie, keďže je na tento predmet určená len jedna hodina v týždni. O to zábavnejšia býva, keď je spojená s výtvarnou výchovou a projektovým vyučovaním. Zaujímavými sa javia témy o človeku a zvieratách, ktoré sú deťom najbližšie.

V januári 2014 sme metódu CLIL začali aplikovať aj v 5.ročníku na hodinách dejepisu a občianskej náuky, kde pracovným jazykom bol nemecký jazyk a tieto predmety boli vyučované učiteľkami nemeckého jazyka.

V školskom roku 2017/2018 máme na II. stupni dve triedy, 8.A a 9.A, kde prepájame obsah nejazykových predmetov dejepisu a občianskej náuky s nemeckým jazykom. Trieda 9.A je už piaty rok súčasťou štátneho experimentu. Tento školský rok končíme s projektom experimentálneho overovania ,,Metodika CLIL v nižšom sekundárnom vzdelávaní“, no metódu CLIL budeme i naďalej aplikovať vo vyučovaní.

Naše výsledky dokazujú, že žiaci v týchto triedach dosahujú lepšie výsledky v ústnom i písomnom prejave, v počúvaní a v čítaní s porozumením.

Ako hovorí odborníčka, pani Pokrivčáková : ,,Pri dobre zvládnutom vyučovacom procese takéto spojenie vedie k intenzívnejšiemu rozvoju kognitívnych funkcií, teda žiak dosahuje lepšie výsledky v nejazykovom predmete aj v cudzom jazyku.“ (POKRIVČÁKOVÁ, S.: Obsahovo integrované učenie sa cudzieho jazyka (CLIL) na 1.stupni ZŠ)

Nám sa darí dosahovať výborné výsledky, o čom svedčia úspechy našich žiakov i absolventov. O jazykových zručnostiach a komunikačných schopnostiach sa presviedčame neraz aj vďaka medzinárodným projektom, ako sú Erasmus+, Educate Slovakia a podobne, do ktorých sa škola úspešne zapája.

Na záver by sme už len dodali, že pri používaní metódy CLIL stopercentne platí, že čím viac vnemov žiak pri učení sa zapojí, tým viac sa naučí.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  6. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  7. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  9. Vizuálny smog je problém
  10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Ochrana pred tropickou horúčavou
  9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  1. Najkrajšie americké národné parky 11 080
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 10 820
  3. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 9 818
  4. Vizuálny smog je problém 3 170
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 3 108
  6. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 874
  7. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 500
  8. Keď Slováci krotia morský vietor 2 196
  9. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 1 910
  10. Križovatka si vyžiada rozsiahlu odstávku teplej úžitkovej vody 1 342

Hlavné správy z MY Bystrica

Recyklujete použitý olej v domácnosti? Nie? Chyba...

Buďme k nášmu životnému prostrediu ešte viac úctivejší, prispejme spoločne k zníženiu emisií skleníkových plynov a zmiernime globálnu závislosť na rope.

Oslavujeme sto rokov spoločných vzťahov - Amerika na kolesách

Americkí diplomati a pracovníci veľvyslanectva sa vydajú karavanom naprieč Slovenskom. Počas 17 dní navštívia až 26 miest.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Spoločenstvo chce na lazoch vlastnú hrobku

V Škriavniku sa udomácnili ľudia zo združenia, ktorého predpisy nedovoľujú, aby boli pochovaní na verejnom cintoríne.

Vybrali SME

Už ste čítali?