BANSKÁ BYSTRICA. Ministerstvo dopravy by malo v najbližšom období preskúmať možnosti, či by sa približne osemkilometrový úsek medzi Banskou a Bystricou a Slovenskou Ľupčou nedal vybudovať na základe dodatku k zmluve so spoločnosťou, ktorá stavala rýchlostnú cestu R1 z Nitry po Banskú Bystricu.
Ministra dopravy Árpáda Érséka dnes poveril touto úlohou po rokovaní Iniciatívy stredné Slovensko v Banskej Bystrici premiér Peter Pellegrini. Podľa predsedu vlády by to výrazne urýchlilo pokračovanie rýchlostnej cesty smerom z Banskej Bystrice cez Hiadeľské sedlo na Ružomberok. „Názory na toto riešenie sa zatiaľ líšia, chcel by som mať preto k dispozícii relevantné podklady,“ doplnil premiér s tým, že položku na financovanie tohto úseku by bolo možné platiť formou navýšenia splátky, ktorú by mal štát platiť ešte 26 rokov spoločnosti, ktorá prevádzkuje PR1BINU.
„Mohlo by to byť veľmi rýchle a výhodné riešenie. Opäť by sme sa tak posunuli pri budovaní cestnej siete smerom k Horehroniu, doplnil premiér s tým, že práve v regióne Horehronia vidia veľký turistický potenciál, no sú tam súčasne aj strategické podniky, napríklad Železiarne Podbrezová. „Mrzí ma, že kúsok za Banskou Bystricou sa R1 končí a že práce smerom na Ružomberok boli pozastavené. Keby sa v čase budovania rýchlostnej komunikácie do Banskej Bystrice pokračovalo v tom čase ďalej smerom na Ružomberok, dnes by už boli Košice a Bratislava prepojené diaľnicou,“ dodal.
Iniciatívu budú prizývať na rokovania vlády
Po rokovaní s Iniciatívou stredné Slovensko, ktorá dlhodobo bojuje za severo – južné prepojenie Slovenska, ale tiež za skvalitnenie cestnej infraštruktúry na juhu stredného Slovenska, premiér rozhodol, že predsedu tejto iniciatívy a primátora Banskej Bystrice Jána Noska budú prizývať na rokovania vlády, kde sa bude hovoriť o budovaní diaľnic a rýchlostných komunikácií na Slovensku.
Premiér dodal, že tento bod budú zaraďovať na program rokovania vlády každé tri mesiace.
Ján Nosko takúto možnosť uvítal: „Boli sme už trochu skeptickí, lebo naše februárové rokovania s Národnou diaľničnou spoločnosťou a ministerstvom dopravy nenaplnilo naše očakávania a opakovane prišlo k zmenám termínov pri budovaní úsekov rýchlostných ciest.“ Súčasnú možnosť považuje za posun v spoločnej komunikácii a potešila ho aj skutočnosť, že už na jeseň by mala Slovenská správa ciest riešiť aj výjazd zo Šalkovej.
Dočasné riešenie pre Ružomberok, tvrdé slová pre Sliač
Premiér informoval aj o tom, že do konca júna by mala byť vypísaná súťaž na budovanie obchvatu Krupiny a generálneho riaditeľa Slovenskej správy ciest požiadal, aby do rovnakého termínu prišiel s návrhom dočasného riešenie problémovej križovatky v Ružomberku. Realizáciu dočasného riešenia by zaplatila vláda.
„Táto križovatka je v havarijnom stave a pre mesto sa stala problémom. Kým nebude hotové diaľničné prepojenie Banskej Bystrice a Ružomberka, toto dočasné riešenie by výrazne pomohlo odbremeniť dopravu v Ružomberku, doplnil premiér.
Niektorým samosprávam však adresoval tvrdé slová, ako príklad uviedol Sliač. „Musíme prestať tolerovať správanie niektorých samospráv. Ak hovoríme, že budovanie R2 je kľúčové pre napojenie južného Slovenska s východným, nemôžeme tolerovať, že mesto Sliač donekonečna spochybňuje navrhované trasovanie. Vláda jasne trvá na severnom obchvate, urobíme všetko pre to, aby ľudia konečne diaľnicu mali. Táto cesta je kľúčová pre niekoľko miliónov ľudí a bude urobená tak, aby neohrozila vodné zdroje a pramene a aby zapadla do celého kontextu aj s protihlukovými opatreniami,“ dodal premiér.