BANSKÁ BYSTRICA – Stredoslovenská galéria v utorok otvorila výstavu troch regionálnych umelcov, ktorých diela museli byť zreštaurované. Hoci má galéria vo svojej zbierke štrnásťtisíc predmetov, už niekoľko desaťročí nezamestnáva reštaurátora.
Stredoslovenská galéria je zbierkotvorná inštitúcia, ktorá má jednu z najväčších zbierok na Slovensku. Ročne sa v Banskej Bystrici alebo v iných galériách vystavuje okolo tisíc jej diel. Prepravou, vystavovaním a manipuláciou s nimi dochádza k poškodeniu.
Stredoslovenská galéria však nemá vlastného reštaurátora. Na tento nedostatok upozorňuje edícia výstav Zreštaurované. Na výstavách spolupracujú s reštaurátorom Slovenskej národnej galérie Miroslavom Slúkom. Ten sa podieľal aj na reštaurovaní Zelenej siene v Thurzovom dome alebo Kostolíka v Čeríne.
Zreštaurované?
Kurátorka výstavy Zuzana Majlingová naznačila, že výstava Zreštaurované má na tento problém upozorniť. „Začína to byť obrovským problémom na pôde galérie, lebo diela nemajú stabilnú ochranu a starostlivosť a sú často veľmi vážne poškodené,“ povedala kurátorka Majlingová. Podľa nej sa galéria dostáva do havarijného stavu, keď nebude môcť požičiavať diela, pretože by hrozilo ich poškodenie.
Ani výstavy však nie sú úplným riešením. Výstavy sú finančne náročné. „Potrebujeme reštaurátora, ktorý by tu stabilne pracoval a uživil sa. Financovanie z grantov je približne päťnásobne drahšie ako by tu pracoval,“ prezradila Majlingová.
Z pohľadu kraja
Stredoslovenská galéria patrí pod Banskobystrický samosprávny kraj. „Nemyslím, že ak by tu bol reštaurátor na plný úväzok, tak by práca a diela boli oveľa lepšie,“ konštatuje Peter Černek, vedúci oddelenia kultúry samosprávneho kraja. Ako dodáva, každý reštaurátor na špecializuje na inú oblasť, či už ide o plátno alebo papier.
Oddelenie kultúry má pod svojou správou ďalších päť galérií a každý rok vyhradzuje väčšiu čiastku na zbierky. „Myslíme na ne v rozpočte, aby tieto zbierkotvorné predmety, ktoré sú dedičstvom nás všetkých boli uchovávané pre ďalšie generácie,“ povedal vedúci kultúry Černek. Spoluprácu so samosprávou si pochvaľuje aj galéria. „Komunikácia s krajom je dobrá, ale sú témy, ktoré by mali stať témou celej spoločnosti,“ vysvetľuje kurátorka Majlingová.
Umelci, ktorých diela boli zreštaurované, neboli vybraní náhodne. Július Flache, Edmund Gwerk a Viliam Ruttkay – Nedecký neboli len z rovnakého regiónu ale aj rovesníci. „Gwerk bol z Banskej Štiavnice, Flache a Ruttkay – Nedecký z Banskej Bystrice. Všetci traja patria do senzuálneho prúdu medzivojnovej moderny,“ prezradila kurátorka Majlingová.
Na výstave tak môžu návštevníci vidieť diela významných umelcov, ktoré sa nedelia chronologicky, ale tematicky. Navyše pri obrazoch nie sú popisky, ktoré by prezradili autora. V každej miestnosti je plánik, aby návštevník mohol autorov medzi sebou porovnávať. „Všetci traja autori sú umelecko -historickou spisbou reflektovaní, ale podľa môjho názoru nie dostatočne docenení,“ priznáva Majlingová. Výstava v Bethlenovom dome potrvá do konca septembra.
Autor: Vanesa Čierna