Streda, 8. február, 2023 | Meniny má Zoja

Bystrica má novú kultúrnu pamiatku - železničnú stanicu

Železnice SR realizujú opravy budovy postupne, teraz už bude potrebné všetko prispôsobiť pamiatkovej ochrane.

Banská Bystrica má novú kultúrnu pamiatku. Banská Bystrica má novú kultúrnu pamiatku. (Zdroj: SME- Ján Krošlák)

BANSKÁ BYSTRICA. Budova železničnej stanice v Banskej Bystrici, ktorú dali do užívania v roku 1951, je od začiatku tohto mesiaca Národnou kultúrnou pamiatkou. V novom svetle tak treba vidieť aj jej plánovanú komplexnú obnovu, o ktorej sa hovorí už niekoľko rokov, no ktorá bude musieť spĺňať prísne štandardy pamiatkovej ochrany.

„Železničná stanica Banská Bystrica je súčasťou projektu Štandardov železničných staníc, kde je presne definované, čo všetko stanica, zaradená do tohto projektu musí spĺňať,“ informuje hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Martina Pauliková s tým, že v tejto súvislosti museli prijať opatrenia na predpísané kvalitatívne ukazovatele.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Postupná obnova

„Vzhľad objektu a jeho funkčnosť dosiahla naša spoločnosť prostredníctvom opráv, realizovaných v hlavnej činnosti, prevažne dodávateľským spôsobom. Na objekte sme vymenili okná, očistili vitráž, natreli a opravili nosnú konštrukciu vitráže a opravili poškodený travertínový obklad,“ dodala.

Vlani zabezpečili aj opravu verejných toaliet s ohľadom na platnú legislatívu, takže tie sú dnes už bezbariérové.

„V súčasnosti je podpísaná zmluva na osadenie vstupných posuvných dvier a tiež na očistenie umeleckých diel,“ dodala hovorkyňa s tým, že 4. júla objekt železničnej stanice a sôch na priečelí objektu vyhlásili za národnú kultúrnu pamiatku. „Komunikujeme s Krajským pamiatkovým úradom a dosť zásadným spôsobom sa mení vzťah k už podpísaným zmluvám na realizáciu opravných, reštaurátorských prác, prípadne iných stavebných činností, ktoré bude musieť všetky odsúhlasovať KPÚ,“ doplnila.

SkryťVypnúť reklamu

Za daných podmienok tak podľa nej nie je možné uvažovať o funkčnom stavebnom prepojení budovy železničnej stanice ako národnej kultúrnej pamiatky s moderným autobusovým terminálom, ktorý otvorili vlani.

Opravy z vlastných zdrojov

Revitalizácia na železničnej stanici v Banskej Bystrici formou obchodnej verejnej súťaže sa pripravovala už v rokoch 2011-2012. Do súťaže sa však v tom čase s ponukou prihlásil iba jeden subjekt, spoločnosť Prima Invest s.r.o., ktorej návrh však nebol prijatý z dôvodu nízkej výšky navrhovanej investície do majetku v správe železníc.

Podmienky vtedajšej súťaže nepočítali podľa hovorkyne s možnosťou prepojenia s projektom autobusovej stanice, ktorý sa v tom čase nerealizoval. „S revitalizáciou stanice formou PPP projektu do budúcnosti ŽSR neuvažujú a všetky potrebné opravy, údržbu a nevyhnutné investície priebežne realizujú z vlastných zdrojov,“ dodala.

SkryťVypnúť reklamu

Vitráže aj sochy sú obohatením

Objekt stanice odovzdali do užívania v máji 1951, postavili ju podľa návrhu architekta Jána Štefanca. Ten budovu navrhol na základe rozvojových plánov mesta, v rámci ktorých sa prekladalo aj koryto Hrona a budovala sa nová trať smerom na Diviaky.

Architekti oceňujú na objekte symetrickú kompozíciu, kde dominantnú časť tvorí odbavovacia hala s desaťmetrovou výškou a jedinečnou oceľovo – betónovou konštrukciou. Stred jej hlavného priečelia člení osem vertikálnych okien s umeleckými vitrážami. Ich autormi sú Otto Opršal, Dušan Šimko a Vojtech Stašík, pričom vitráže zachytávajú motívy stredoslovenských banských miest.

K centrálnej hale sú z oboch strán pričlenené dvojpodlažné krídla a administratívnymi a prevádzkovými miestnosťami.

V priestore pred budovou sú umiestnené dva nadrozmerné sochy Františka Gibalu – Drevorubač a robotník z roku 1951.

Najčítanejšie na My Bystrica

Inzercia - Tlačové správy

  1. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  2. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  3. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  4. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  5. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  6. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  7. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  8. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  1. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  2. Na bezpečnom internete záleží
  3. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  4. Podporujme imunitu aj vysokočistým beta glukánom
  5. Môjobchod posilňuje svoju pozíciu v Košickom kraji
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. O2 predstavilo novú generáciu O2 Paušálov
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 5 196
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 3 998
  3. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 293
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 265
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 842
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 705
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 671
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 361

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: Teplý obed je mýtus. V bohatom Nórsku deti v škole obed nemajú.
  2. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  3. Jozef Stasík: EU a roboty
  4. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  5. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  6. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  7. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  8. Tomáš Vodvářka: Morálka nebo prachy?
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 021
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 451
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 415
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 932
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 339
  7. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 515
  8. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 467
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  5. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Kapitán Dukly Polievka v osemfinálovom zápase Slovnaft Cupu proti Slovanu Bratislava.

Zápas sa hral v mrazivom počasí.


(sč) a 1 ďalší 7. feb
Ilustračná fotografia.

Ľad majú istý do konca apríla.


7. feb
Ilustračná fotografia.

Podmienky na športovanie nie sú ideálne a niektoré úseky sú nebezpečné.


TASR 7. feb
Na mieste udalosti.

Vodiči sú povinní odstrániť si sneh a ľad z auta aj nákladu.


6. feb

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: Teplý obed je mýtus. V bohatom Nórsku deti v škole obed nemajú.
  2. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  3. Jozef Stasík: EU a roboty
  4. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  5. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  6. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  7. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  8. Tomáš Vodvářka: Morálka nebo prachy?
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 021
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 451
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 415
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 932
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 339
  7. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 515
  8. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 467
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  5. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu