BANSKÁ BYSTRICA. Počas návštevy mala možnosť navštíviť vzácne a citlivé miesta židovskej a kresťanskej kultúry, ale aj Múzeum holokaustu Yad Vashem. Dnes Jana hodnotí návštevu Jeruzalema ako nesmierne silný zážitok, znásobený jej interpretáciou židovských a aramejských piesní a modlitieb.
Už na jeseň sa dostane na pulty nový multimediálny nosič, na ktorom spolupracovali speváčka Jana Orlická, Diabolské husle Jána Berkyho – Mrenicu ml. a spevák židovských piesní Ervín Schönhauser. Krstiť ho nebudú. Židovská tradícia krst nepozná.
Návšteva Jeruzalema vo vás určite zanechala nielen silné emočné posolstvo, no zároveň ste z nej mohli čerpať aj ďalšie poznatky k vašej tvorbe. Svoje skladby totiž interpretujete v jazyku hebrejskom, sefardskom, jemenitské ladino, či aramejskom.Môžete nám predstaviť multimediálny nosič, s ktorého prípravou momentálne finišujete?
- Tento tvorivý rok je u mňa spojený so zvláštnym druhom hudby, emotívne veľmi silným. Spolupracujem s Diabolskými husľami Jána Berkyho Mrenicu a Ervínom Schönhauser na finalizácii albumu, ktorý tvoria židovské a rómske modlitby a piesne, venované holokaustu. Multimediálny nosič bude obsahovať aj animovaný film od mladého autora z Akadémie umení v Banskej Bystrici Matúša Astraba, takže to je určite veľmi zaujímavý projekt, ktorý môže ľudí osloviť svojim silným posolstvom.
Krst sa však nechystá...
- Židovská viera pozná akt očisťovania, v kresťanskej viere je krst aktom znovuzrodenia, zanechania hriechu. Nič tak vzácne a jedinečné sa netýka ani CD ani DVD. Takže náš umelecko-vzdelávací počin predstavíme verejnosti.
Židovský a rómsky holokaust sú citlivé témy našej spoločnosti, s ktorými nie sme podľa vás ako kultúra vysporiadaní.
- Práve preto, že nám chýba zdravá reflexia a sebaprijatie aj s negatívami minulosti, sa motáme v kruhu a nevieme sa pohnúť dopredu. Ale ani celonárodná reflexia nesmie zísť z cesty pravdy. Inak nám samozvané autority len podsúvajú politický marketing, z ktorého budú ťažiť.
My pristupujeme k týmto témam ako umelci, so svojimi emóciami, tvorivosťou, krásou súzvuku a harmónie. Ervín spieva tradičné hebrejské piesne aj modlitby. CD sa začína jeho krásnym hlbokým hlasom v modlitbe za zomrelých El male rachamim. Ja spievam nádhernú izraelskú populárnu hudbu s témou spoločného univerzálneho ľudského osudu, rovnosti na tomto svete, či krásnu rómsku modlitbu za obete Ederlezi.
Vaše aktivity sa však zďaleka nezameriavajú iba na hudbu. Posledné mesiace doslova pendlujete medzi Banskou Bystricou a Bratislavou, keďže pre Magistrát hlavného mesta Bratislava pracujete ako externý expert pri tvorbe koncepcie rozvoja kultúry a kreatívnych odvetví hlavného mesta. Čo je vašim poslaním v tomto smere?
- Pôsobím ako externý expert už rok a pol a musím povedať, že to bol ťažký, ale nesmierne zmysluplný a prínosný proces, pri ktorom som spolupracovala s mnohými významnými osobnosťami v oblasti kultúry z hlavného mesta Bratislava. S pracovnými skupinami sme mali 24 pracovných stretnutí, na ktorých sa otvorene popisovali a identifikovali problémy, ale aj výzvy, ktoré vie pomôcť naplniť Magistrát hlavného mesta, ale aj jednotliví aktéri v oblasti kultúrneho jadra, kultúrneho aj kreatívneho priemyslu.
Zároveň sme sa pustili do tvrdej cesty kumulácie štatistických údajov a mapovania kultúrneho a kreatívneho potenciálu hlavného mesta. Celý proces je veľmi náročnou inklúziou faktov, štatistických údajov a pohľadov občanov, zástupcov zriaďovanej a nezriaďovanej kultúry a systému vedenia samosprávy.