Sobota, 18. august, 2018 | Meniny má Elena, Helena

Námestie v Banskej Bystrici pokrýva veľký nápis v azbuke

Kampaň Nerozumieme približuje mladým udalosti augusta 1968.

(Zdroj: Ján Lörincz)

BANSKÁ BYSTRICA. Umeleckým obnovením nápisu Počemu (Prečo?) na chodníku banskobystrického Námestia SNP sa začala kampaň Nerozumieme. Pomocou zúfalých výkrikov v ruštine, ktoré lemovali ulice Československa, pripomenie a pritiahne pozornosť na vpád 50. výročie vpádu vojsk Varšavskej zmluvy na územie našej krajiny v auguste 1968.

Kampaň zameranú na tých, ktorí 21. augusta 1968 ešte nežili, vymyslela na podnet Inštitútu pre verejné otázky (IVO) reklamná agentúra Mark BBDO.

„Tento akt je bezpochyby jednou z najväčších čiernych škvŕn v našich dejinách. Väčšina Slovákov túto udalosť nezažila a mnohí ani len netušia, ako hlboko sa vryla do histórie a aké mala následky,“ pripomenul za organizátorov Ľudovít Tóth.

Článok pokračuje pod video reklamou

Vpádom cudzích vojsk 21. augusta 1968 bol násilne potlačený demokratizačný obrodný proces v krajine, vyhasli životy mnohých nevinných ľudí (z toho 19 na Slovensku počas prvých 2 dní) a nastalo viac ako 20 rokov „normalizácie“. „Práve preto sa na tieto udalosti nikdy nesmie zabudnúť,“ doplnil.

Jadro kampane je v online prostredí a banneroch, natívnych článkoch, azbuke, ktorej už mnohí nerozumejú či v krátkych videách známych osobností. Doplnkovými médiami budú vonkajšie reklamné plochy a rozhlasové spoty.

„Podľa nášho prieskumu je 50 rokov po okupácii Československa povedomie o tejto udalosti najmä u mladých ľudí nízke, preto sme presvedčení, že už len z úcty k jej obetiam je potrebné si to pripomenúť,“ povedal pri umeleckom stvárnení jedného z protestných nápisov v Banskej Bystrici Grigorij Mesežnikov, prezident IVO.

Nie je to politická kampaň

Cieľom je priblížiť mladým ľudom prostredníctvom stránky nerozumieme.sk dôležité fakty roku 1968 a atmosféru tých dní. Po invázii cudzích vojsk sa zjavili na stenách, múroch, chodníkoch a plotoch verejných priestranstiev nápisy protestujúce proti okupácii. Mnohé boli napísané v azbuke, keďže najväčším symbolom tej udalosti boli ruské tanky v uliciach našich miest.

„Azbuka a ruština ako jazyk bola vtedy povinne vyučovaná už na základných školách. Dnešní mladí jej už nerozumejú a na tomto sme postavili metaforický nápad kampane,“ prezradil autor nápadu Ivan Fiedler, copywriter reklamnej agentúry.

Autorský tím však zdôrazňuje, že nejde o politickú kampaň. Cieľom je výlučne pripomenúť si 50. výročie, venovať spomienku obetiam týchto udalostí a priblížiť to najmä mladej generácii, ktorá v mnohých prípadoch ani len netuší, že sa niečo také stalo.

Autentické heslá

„Zobrali sme autentické heslá z tej doby a použili ich v dnešnej, umeleckejšie stvárnenej, podobe. Tak ako dnešní mladí nerozumejú azbuke a čudným nápisom na vizuáloch, tak ani vtedajší mladí nerozumeli, ako je možné porušiť medzinárodné právo a byť okupovaný cudzími vojskami. To je pointa kampane,“ dodal Fiedler.

Kampaň podporil aj pamätník augustových dní Ľudovít Hedera (77), ktorý 21. august prežil v Trenčíne a neskôr bol svedkom viacerých tragických udalostí v Bratislave. „Útok piatich našich najbližších spojencov sme vnímali, ako keď vám brat vrazí nôž do chrbta. Boli sme zhrození,“ opísal udalosti v roku 1968.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  6. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  7. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  9. Vizuálny smog je problém
  10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Ochrana pred tropickou horúčavou
  9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 12 677
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 9 330
  3. Najkrajšie americké národné parky 8 759
  4. Vizuálny smog je problém 3 291
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 2 934
  6. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 905
  7. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 345
  8. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 2 180
  9. Keď Slováci krotia morský vietor 2 042
  10. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 1 380

Hlavné správy z MY Bystrica

Recyklujete použitý olej v domácnosti? Nie? Chyba...

Buďme k nášmu životnému prostrediu ešte viac úctivejší, prispejme spoločne k zníženiu emisií skleníkových plynov a zmiernime globálnu závislosť na rope.

Oslavujeme sto rokov spoločných vzťahov - Amerika na kolesách

Americkí diplomati a pracovníci veľvyslanectva sa vydajú karavanom naprieč Slovenskom. Počas 17 dní navštívia až 26 miest.

Počet chorých na chrípku sa v kraji takmer zdvojnásobil

Najviac chorých pacientov je aj v okrese Banská Bystrica.

Pamätná tabuľa pripomenie pôsobenie banskobystrického rozhlasového štúdia počas augusta 1968

Pamätnú tabuľu slávnostne odhalia v Banskej Bystrici pred budovou Štúdia RTVS.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Skoro nadránom zasiahlo Považie zemetrasenie

Ľuďom sa pred pol štvrtou triasli postele, aj okná. Škody hlásené zatiaľ nie sú.

Na Sliač priletí aj jeden z najlepších strojov druhej svetovej vojny

Lákadlom tohtoročných leteckých dní sú najmä historické lietadlá a akrobatické skupiny.

Cintorín je preplnený, mesto navrhlo dražbu hrobových miest

Problematikou sa budú zaoberať galantskí poslanci.

Vybrali SME

Už ste čítali?