BANSKÁ BYSTRICA. Umeleckým obnovením nápisu Počemu (Prečo?) na chodníku banskobystrického Námestia SNP sa začala kampaň Nerozumieme. Pomocou zúfalých výkrikov v ruštine, ktoré lemovali ulice Československa, pripomenie a pritiahne pozornosť na vpád 50. výročie vpádu vojsk Varšavskej zmluvy na územie našej krajiny v auguste 1968.
Kampaň zameranú na tých, ktorí 21. augusta 1968 ešte nežili, vymyslela na podnet Inštitútu pre verejné otázky (IVO) reklamná agentúra Mark BBDO.
„Tento akt je bezpochyby jednou z najväčších čiernych škvŕn v našich dejinách. Väčšina Slovákov túto udalosť nezažila a mnohí ani len netušia, ako hlboko sa vryla do histórie a aké mala následky,“ pripomenul za organizátorov Ľudovít Tóth.
Vpádom cudzích vojsk 21. augusta 1968 bol násilne potlačený demokratizačný obrodný proces v krajine, vyhasli životy mnohých nevinných ľudí (z toho 19 na Slovensku počas prvých 2 dní) a nastalo viac ako 20 rokov „normalizácie“. „Práve preto sa na tieto udalosti nikdy nesmie zabudnúť,“ doplnil.
Jadro kampane je v online prostredí a banneroch, natívnych článkoch, azbuke, ktorej už mnohí nerozumejú či v krátkych videách známych osobností. Doplnkovými médiami budú vonkajšie reklamné plochy a rozhlasové spoty.
„Podľa nášho prieskumu je 50 rokov po okupácii Československa povedomie o tejto udalosti najmä u mladých ľudí nízke, preto sme presvedčení, že už len z úcty k jej obetiam je potrebné si to pripomenúť,“ povedal pri umeleckom stvárnení jedného z protestných nápisov v Banskej Bystrici Grigorij Mesežnikov, prezident IVO.
Nie je to politická kampaň
Cieľom je priblížiť mladým ľudom prostredníctvom stránky nerozumieme.sk dôležité fakty roku 1968 a atmosféru tých dní. Po invázii cudzích vojsk sa zjavili na stenách, múroch, chodníkoch a plotoch verejných priestranstiev nápisy protestujúce proti okupácii. Mnohé boli napísané v azbuke, keďže najväčším symbolom tej udalosti boli ruské tanky v uliciach našich miest.
„Azbuka a ruština ako jazyk bola vtedy povinne vyučovaná už na základných školách. Dnešní mladí jej už nerozumejú a na tomto sme postavili metaforický nápad kampane,“ prezradil autor nápadu Ivan Fiedler, copywriter reklamnej agentúry.
Autorský tím však zdôrazňuje, že nejde o politickú kampaň. Cieľom je výlučne pripomenúť si 50. výročie, venovať spomienku obetiam týchto udalostí a priblížiť to najmä mladej generácii, ktorá v mnohých prípadoch ani len netuší, že sa niečo také stalo.
Autentické heslá
„Zobrali sme autentické heslá z tej doby a použili ich v dnešnej, umeleckejšie stvárnenej, podobe. Tak ako dnešní mladí nerozumejú azbuke a čudným nápisom na vizuáloch, tak ani vtedajší mladí nerozumeli, ako je možné porušiť medzinárodné právo a byť okupovaný cudzími vojskami. To je pointa kampane,“ dodal Fiedler.
Kampaň podporil aj pamätník augustových dní Ľudovít Hedera (77), ktorý 21. august prežil v Trenčíne a neskôr bol svedkom viacerých tragických udalostí v Bratislave. „Útok piatich našich najbližších spojencov sme vnímali, ako keď vám brat vrazí nôž do chrbta. Boli sme zhrození,“ opísal udalosti v roku 1968.