BANSKÁ BYSTRICA. Platnosť súčasných zmlúv medzi dvoma dopravcami v Banskobystrickom kraji a samosprávnym krajom sa skončí 31. decembra tohto roka. Predĺženie platnosti zmlúv, ktoré podpísal bývalý župan Kotleba, je neplatné. Vyplýva to z právneho auditu, ktorý si župa dala urobiť.
Pre verejnú dopravu v kraji by tak mohol nastať po prvom januári vážny problém. Upozornili na to na dnešnej tlačovej konferencii predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Ján Lunter a riaditeľ úradu Matúš Hollý.
Nechcú čeliť pokutám
„Prioritou v tejto situácii je ochrániť kraj pred hrozbou platenia miliónových pokút a zároveň zabezpečiť, aby od prvého januára 2019 autobusy naďalej normálne jazdili,“ hovorí Ján Lunter.
Spomenutý právny audit totiž ukázal, že predĺženie platnosti zmlúv s dopravcami, podpísané Kotlebom, je v rozpore ako s našou legislatívou, tak aj s nariadením Európskeho parlamentu a Rady o službách vo verejnom záujme v železničnej a cestnej doprave. Ustanoveniami dodatku malo prísť k predĺženiu zmlúv o päť rokov, podľa súčasného vedenia župy sú však neplatné.
Dodatok so SAD Zvolen podpísal Kotleba iba niekoľko týždňov pred poslednými župnými voľbami, so SAD Lučenec dokonca desať dní po prehratých voľbách.
Riaditeľ úradu Matúš Hollý zdôvodňuje, že podľa neplatného ustanovenia dodatku sa mali autobusy odpisovať desať rokov.
„Práve predĺženie doby odpisovania využili ako dôvod, prečo je potrebné predĺžiť celú zmluvu, končiacu v roku 2018. Ide však o dve odlišné veci. Autobusy síce je možné odpisovať dlhšie obdobie, ale nie je možné toto svojvoľné rozhodnutie o dĺžke odpisovania autobusov využiť ako dôvod predĺženia celej zmluvy,“ dodal. Župa by za neho mohla v tomto prípade dostať vysoké pokuty, keďže dopravcom každoročne za výkony vo verejnom záujme platí sumu okolo 25 miliónov eur.
Siahnu po núdzovom opatrení
Súčasné vedenie župy chce za každú cenu problémom a pokutám predísť. Ján Lunter hovorí, že príprava a priebeh transparentnej hospodárskej súťaže, na základe ktorej by bolo možné uzavrieť nové štandardné zmluvy s platnosťou na desať rokov, by vzhľadom na stanovené minimálne lehoty zverejnenia v európskom vestníku trvali viac než jeden kalendárny rok.
Východisko preto župa vidí v nariadení Európskeho parlamentu, ktorá upravuje núdzové opatrenia a ustanovuje možnosť uzavrieť krátkodobú zmluvu maximálne na dva roky priamym zadaním.
Župe by počas tohto obdobia vznikol časový priestor na prípravu verejného obstarávania pre štandardné zmluvy a súčasne by tak kraj mohol zabezpečiť dopravnú obslužnosť na dnešnej úrovni. Podľa Jána Luntera so zástupcami SAD Lučenec rokovali už dnes, tí si nechali čas na rozmyslenie. Rokovanie s druhým dopravcom by sa malo konať v krátkom čase. Ján Lunter však nepredpokladá, že by sa v tomto smere nedohodli.