BANSKÁ BYSTRICA. Ocenenie Nemocnica roka 2018 v kategórii štátnych univerzitných a fakultných nemocníc získala po prvý raz Fakultná nemocnica s poliklinikou F.D. Roosevelta v Banskej Bystrici.
V kategórii všeobecných nemocníc vyhrala Ľubovnianska nemocnica. Na tlačovej konferencii o tom v pondelok informoval analytik Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy( INEKO) Dušan Zachar.
"Zdravotnícke zariadenia sme porovnávali v piatich hlavných oblastiach. Ide o spokojnosť pacientov, kvalitu poskytovania zdravotnej starostlivosti, hospodárenie, transparentnosť nemocníc a náročnosť diagnóz," povedal analytik Dušan Zachar z INEKO. Kompletný rebríček možno nájsť na webe nemocnice.ineko.sk. Vo štvrtom ročníku hodnotenia nemocníc sa prvýkrát pri hodnotení použili hodnoty tzv. "case mix indexu", teda náročnosti diagnóz pacientov za rok 2017, čím sa do určitej miery dosiahlo "rizikové váženie" niektorých ukazovateľov kvality.
"Nevýhodou doterajšieho hodnotenia bolo, že pri hodnotení kvality poskytovanej zdravotnej starostlivosti sme sa pozerali iba na výsledky na výstupe nemocnice. Nezohľadňovali sme, akí nároční pacienti prichádzajú do nemocnice," uviedol pre TASR riaditeľ INEKO Peter Goliaš.
Vysvetlil, že nemocnica, ktorá mohla mať pri vstupe náročnejších pacientov, vykazovala aj horšie výsledky pri výstupe. "Preto sme ju automaticky zaraďovali nižšie v našich rebríčkoch. Celé roky sme sa snažili získať informácie o tom, s akými náročnými diagnózami pacienti do nemocnice prichádzajú, aké náklady sú na ich liečbu a aká je skutočná pridaná hodnota nemocníc," dodal Goliaš.
Riaditeľka Rooseveltovej nemocnice: Je za tým snaha celého tímu
Riaditeľ inštitútu pochválil systém DRG, vďaka ktorému sa tieto dáta po prvý raz v histórii podarilo získať. INEKO sa preto rozhodlo zaradiť tento parameter aj do metodiky hodnotenia nemocníc.
Riaditeľka banskobystrickej Rooseveltovej nemocnice Miriam Lapuníková si myslí, že dôvodom, prečo práve banskobystrická nemocnica získala ocenenie, je snaha celého tímu zamestnancov. "Všetci sa veľmi snažíme posúvať sa aj v ekonomike, aj v rozúčtovaní nákladov, v inovatívnych metódach, v poskytovaní zdravotnej starostlivosti," prezradila pre TASR.
Pochvaľovala si tiež konkurenciu. "Myslím si, že konkurencia je fantastická vec. Práve tá nás posúva tam, kde sme. Nespíme na vavrínoch," dodala. Priznala tiež, že nemocnica má problém s nedostatkom zdravotníckeho personálu, ale aj lekárov, ale podľa jej vyjadrení sa tento problém týka celého Slovenska. Teší sa tiež na investíciu, ktorá banskobystrickú nemocnicu čaká budúci rok.
"Uchádzame sa o dva lineárne urýchľovače, ktoré by mali byť dodané v druhej polovici budúceho roka," uviedla. Nemocnica tiež potrebuje podľa jej slov tzv. "hot floor", čiže zložky, ktoré sa starajú o akútneho pacienta, ktorý príde cez urgent.
Bodovala aj Ľubovňa
Pretrvávajúcou doménou nemocnice v Starej Ľubovni, ktorá zvíťazila v kategórii všeobecných nemocníc, je vysoká spokojnosť pacientov, veľmi dobrá kvalita poskytovanej zdravotnej starostlivosti, výborné hospodárenie a transparentnosť. Riaditeľ Peter Bizovský tvrdí, že dôvodom, prečo nemocnica získala najlepšie hodnotenie, je najmä pracovitý personál.
"Ako dlhoročný riaditeľ som pochopil, že robota a pracovitý personál sú to najdôležitejšie. Je ľahšie získať ľudí vo veľkých mestách, kde je hierarchia mladých ľudí celkom iná. Aby sme si udržali ľudí, musí byť zabezpečená vynikajúca personálna politika," priblížil. Zlepšiť by sa však nemocnica mal pri pokutách od Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS). Fakultná nemocnica v Nitre ako jediná uhrádza svoje faktúry načas, preto zostáva najlepšie hospodáriacim zariadením vo svojej kategórii. Pacienti sú najviac spokojní s Univerzitnou nemocnicou v Martine (UNM). "V UNM sú po klinickej a nákladovej stránke