BANSKÁ BYSTRICA. Od začiatku júla je objekt bystrickej železničnej stanice a sôch pred ňou národnou kultúrnou pamiatkou. V týchto dňoch sa tu naplno rozbehla obnova sôch Drevorubača a Robotníka, ktoré vytvoril sochár František Gibala.
Referent špecialista Železníc Slovenskej republiky Dávid Bozsaky informoval, že práce by mali byť ukončené do konca novembra. Železnice na reštaurátorské práce vysúťažili dodávateľskú firmu , cena je 22 470 eur bez DPH.
Ako tiež povedal, odborníci zabezpečia v rámci reštaurovania mechanické očistenie od uhlíkov a iných depozitov, odstránenia nevhodné tmely, plomby a spárovania, zabezpečia petrifikovanie kamennej hmoty a tvarovú rekonštrukciu sôch. Súčasťou prác bude aj farebná retuš a záverečná povrchová úprava, hydrofobizačná úprava kamennej hmoty, konzervácia a očistenie stĺpov.
Nadrozmerné sochy vytvoril František Gibala v roku 1951, pri soche Drevorubača vychádzal z tradície handelcov – drevorubačov, ktorí od 16. storočia splavovali po Hrone drevo, určené pre bystrické medené huty a neskôr pre vysoké pece v Hronci a Podbrezovej.
Stanica je kultúrnou pamiatkou
Objekt železničnej stanice, ktorý je od leta národnou kultúrnou pamiatkou, odovzdali do užívania v máji 1951, postavili ju podľa návrhu architekta Jána Štefanca. Ten budovu navrhol na základe rozvojových plánov mesta, v rámci ktorých sa prekladalo aj koryto Hrona a budovala sa nová trať smerom na Diviaky.
„Komunikujeme s Krajským pamiatkovým úradom a dosť zásadným spôsobom sa mení vzťah k už podpísaným zmluvám na realizáciu opravných, reštaurátorských prác, prípadne iných stavebných činností, ktoré bude musieť všetky odsúhlasovať KPÚ,“ povedala nám po vyhlásení stanice za kultúrnu pamiatku hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.
Architekti oceňujú na objekte stanice jej symetrickú kompozíciu, kde dominantnú časť tvorí odbavovacia hala s desaťmetrovou výškou a jedinečnou oceľovo – betónovou konštrukciou. Stred jej hlavného priečelia člení osem vertikálnych okien s umeleckými vitrážami. Ich autormi sú Otto Opršal, Dušan Šimko a Vojtech Stašík, pričom vitráže zachytávajú motívy stredoslovenských banských miest.
Drevorubač aj Robotník boli medzi ohrozenými sochami
Stredoslovenská galéria v Banskej Bystrici dokončila pred troma rokmi súpis výtvarných diel, ktoré vznikli pre verejný priestor alebo ako súčasť architektúry mesta v rokoch 1945 - 2015.
Cieľom projektu bolo vytvoriť chýbajúcu evidenciu moderného výtvarného umenia a otvoriť diskusiu o súčasnom charaktere a postavení umenia vo verejnom priestore a tiež o jeho možnej ochrane.
Výsledky projektu boli alarmujúce . Ukázalo sa, že z približne 135 diel, ktoré sa podarilo zmapovať, je až 95 percent v zlom stave. Boli medzi nimi aj sochy Drevorubača a Robotníka, čo by sa teraz malo zmeniť.