Streda, 28. september, 2022 | Meniny má Václav

Pred 60 rokmi spustili do prevádzky visutú lanovku do cementárne

Príbeh poslednej industriálnej stavby Kostiviarskej ožíva aj v novej monografii Svätý Jakub a Kostiviarska, ktorej prezentácia sa uskutoční 22. novembra o 17.00 v kaviarni Národného domu. Slávnostné uvedenie knihy bude spojené s autogramiádou autorov a predajom knihy.

Lanovka mala viac ako štyri kilometre. Lanovka mala viac ako štyri kilometre. (Zdroj: archív DCS)

BANSKÁ BYSTRICA. Históriu a súčasnosť dvoch kedysi samostatných obcí, dnes mestských častí Banskej Bystrice, mapuje nová monografia Svätý Jakub a Kostiviarska, ktorú zostavili historik Vladimír Sklenka a Ján Kollár z Dokumentačného centra Sásová spolu s kolektívom autorov.

V knihe ožíva aj príbeh visutej lanovky cementárne, ktorú spustili presne pred 60 rokmi a mnohí ľudia si na ňu ešte dobre pamätajú.

Ján Kollár hovorí, že v období po druhej svetovej vojne sa pozornosť v celom bystrickom okrese zameriavala na obnovu vojnou poškodeného hospodárstva.

SkryťVypnúť reklamu

„Impulz, vytvorený zvýšenou potrebou stavať nové domy a renovovať vojnou zničený priemysel, viedol k vybudovaniu Stredoslovenskej cementárne v mestskej časti Senica. Vápenec pre výrobu sa mal získať ťažbou z budúceho lomu nad Kostiviarskou. Tento podnik patril spolu so Slovenkou a Smrečinou k dominantným priemyselným závodom Banskej Bystrice,“ hovorí Ján Kollár.

Geologický prieskum na východných svahoch vrchu Laskomer sa robil v rokoch 1951 – 1958 a preukázal prítomnosť dostatočného množstva suroviny pre zabezpečenie budúcej cementárne. „Výstavba samotných cementární prebiehala v období druhej päťročnice, v rokoch 1954 – 1958,“ dodáva Ján Kollár s tým, že lom bol z geologického hľadiska založený na vápencových a slieňovcových vrstvách spodnej kriedy krížňanského príkrovu.

SkryťVypnúť reklamu

Surovina sa získavala plytkou ťažbou, no aj tak znamenala výrazný zásah do životného prostredia a jej následky sú viditeľné dodnes.

„Dĺžka tohto priestoru je 1,2 kilometra a šírka 600 metrov,“ vysvetľuje autor a dodáva, že lom dodnes nie je rekultivovaný a rozlohou 10 kilometrov štvorcových je najväčším v okolí Banskej Bystrice.

Samotné odstraňovanie vegetačného krytu a ťažba mali v minulosti negatívne dopady v podobe nadmernej prašnosti a hluku.

Hlavná stena lomu, ktorý má výšku približne 140 metrov, je rozdelená na šesť etáží.

Lanovka dlhá viac ako štyri kilometre

V roku 1954 sa začala aj výstavba nákladnej lanovky, ktorú budovala Stredoslovenská cementáreň do vápencového lomu Kostiviarska.

Na trase vybudovali 33 podpier a tri podpery pre ochranné site nad cestnými komunikáciami. Na trati, dlhej 4 187 metrov premávalo 164 vozňov, každý o nosnosti 0,8 metra kubického horniny, od roku 1970 túto nosnosť zvýšili na jeden meter kubický. Ján Kollár hovorí, že výrobcom nákladnej visutej lanovky typu LD bola firma Transporta Chrudim, montáž vykonal jej špecializovaný závod.

SkryťVypnúť reklamu

Priemyselná sláva a pád

Z dolnej stanice v Stredoslovenskej cementárni do hornej v lome Kostiviarska trvala jazda nákladného vozňa 28 minút.

Lanovku uviedli do prevádzky v apríli 1958.

Definitívny koniec lanovky je spojený s rokom 2002. Na základe rozhodnutia spoločnosti Holcim, ktorej bola Stredoslovenská cementáreň súčasťou, sa vzhľadom na pokles stavebníctva a vyššie nároky na spotrebu energií rozhodlo v roku 2001 o útlme výroby slinku, rozobratí lanovky a rekultivácii lomu. Stredoslovenská cementáreň bola zrušená v roku 2002, v rovnakom roku ukončili aj rozoberanie lanovky.

Hoci sa tým skončila éra jedného z významných podnikov, oddýchlo si životné prostredie. Cementáreň totiž bola hlavným producentom prašnosti v meste.

Dočkáme sa rekultivácie lomu?

O možnosti, že by sa raz opustený lom zmenil na rekreačnú prímestskú zónu sme našich čitateľov informovali v predchádzajúcich rokoch opakovane. Vzhľadom na náročnosť – finančnú aj technickú sa to ale dodnes nepodarilo zrealizovať.

Pred niekoľkými rokmi brzdil túto skutočnosť aj fakt, že išlo o chránené ložiskové územie. Mesto Banská Bystrica ešte v roku 2011 požiadalo o jeho vyradenie zo zoznamu chránených ložiskových území. Obvodný banský úrad v Banskej Bystrici na základe návrhu mesta zrušil chránené ložiskové územie Kostiviarska v roku 2012.

Na návrhoch premeny kameňolomu na rekreačnú a športovú zónu sa v tom čase podieľali svojimi návrhmi aj študenti katedry záhradnej a krajinnej architektúry SPU v Nitre.

Ideové návrhy priniesli zaujímavé pohľady na riešenie budúcej možnej podoby lomu. Jedna zo skupín predstavila lom ako svet kameňa, iná si pre zmenu zvolila premenu kameňolomu na „zeleňolom,“ ktorého hlavnou myšlienkou je priestor zazelenať a využiť pre všetkých obyvateľov mesta.

Verme, že raz sa rekultivácie lomu dočkáme.

Najčítanejšie na My Bystrica

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  3. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  4. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  7. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  1. Nie všetko sa deje na červenom koberci
  2. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  3. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  4. Rebríček úsporných ojazdených vozidiel
  5. 4-dňový pracovný režim spoločnosti NN Slovensko získal ocenenie
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  8. J&T BANKA upriamuje pozornosť na ochranu morských ekosystémov
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 761
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 985
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 860
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 413
  5. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 394
  6. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 3 377
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 533
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 265

Blogy SME

  1. Robert Štepaník: diel 74 - rubrika: moje najhranejšie (v júni 2022)
  2. Viktor Pamula: Bublajúce problémy, časť druhá
  3. Ján Chomík: Viva México - Pozole rojo s cícerom
  4. Věra Tepličková: Heuréka! Peniaze v zdravotníctve sa našli. A ani to tak nebolelo
  5. Martina Paulenová: Čo všetko som (ne)stihla počas dvojhodinového behu
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu.
  7. Ján Škerko: Orbán a dezoláti sa hnevajú na Ukrajincov
  8. Anna Romanová: Moja psychóza 1
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 389
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 833
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 5 846
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 479
  5. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 3 764
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 381
  7. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 3 065
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 775
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Thurzov dom v Banskej Bystrici.

Pripravených je viac ako 70 exponátov.


12 h
Počas jelenej ruje je potrebné zvýšiť opatrnosť na cestách.

Loviť chodia aj zo zahraničia.


TASR 15 h
Hrobku Lehotských v Brezne zachránili.

Hrobka Lehotských je po rekonštrukcii.


26. sep
Zrážku s autom neprežil starší pán.

Išiel po priechode pre chodcov.


26. sep

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Podpísalo sa memorandum o ochrane povodia rieky.


17 h

Spojené komunálne a župné voľby sa konajú 29. októbra.


26. sep

V centre Novohradu pribudne 39 bytov. Jednoizbový vyjde zhruba na 55-tisíc eur.


26. sep

Interiér je vybavený z veľkej časti vecami, ktoré majú viac ako 50 rokov.


25. sep

Blogy SME

  1. Robert Štepaník: diel 74 - rubrika: moje najhranejšie (v júni 2022)
  2. Viktor Pamula: Bublajúce problémy, časť druhá
  3. Ján Chomík: Viva México - Pozole rojo s cícerom
  4. Věra Tepličková: Heuréka! Peniaze v zdravotníctve sa našli. A ani to tak nebolelo
  5. Martina Paulenová: Čo všetko som (ne)stihla počas dvojhodinového behu
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu.
  7. Ján Škerko: Orbán a dezoláti sa hnevajú na Ukrajincov
  8. Anna Romanová: Moja psychóza 1
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 389
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 833
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 5 846
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 479
  5. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 3 764
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 381
  7. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 3 065
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 775
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu