Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Nevzhľadný priestor pred malou železničnou stanicou sa môže úplne zmeniť

Mesto tu chce vybudovať park, ktorý by mal byť zároveň prístaviskom.

(Zdroj: Vizualizácia: mesto)

BANSKÁ BYSTRICA. Hoci j Hron súčasťou mesta Banská Bystrica, pre obyvateľov a návštevníkov mesta bola rieka roky nedostupná. Samospráva preto dlho hľadala riešenia, ako rieku sprístupniť.

"Východisko mesto vidí v lokalite pred Malou železničnou stanicou, ktorá je spätá s Hronom, no zároveň je v blízkosti centra mesta," informuje hovorkyňa primátora Dominika Mojžišová s tým, že v súčasnosti pozemok patrí Železniciam Slovenskej republiky. Mesto Banská Bystrica by v týchto priestoroch chcelo vybudovať park, ktorý by slúžil ako oddychová zóna pre obyvateľov, ale aj ako prístavisko pre člny.

SkryťVypnúť reklamu

„Tento nápad vznikol už dávnejšie a možnostiam jeho realizácie sa intenzívne venujeme už približne dva roky. Absolvovali sme niekoľko rokovaní so Železnicami Slovenskej republiky, a preto verím, že po náročných stretnutiach sa nám tento zámer podarí dotiahnuť do úspešného konca. Priestor pri Malej železničnej stanici je jedinečný a v meste len ťažko nájdeme lokalitu, ktorá by ho nahradila,“ hovorí viceprimátor mesta Martin Turčan.

Pozemok mal slúžiť ako priestor pre dvojkoľajnú železničnú trať do Banskej Bystrice. Nakoľko za centrum vlakovej dopravy v našom okolí sa považuje mesto Zvolen, bolo možné vylúčiť túto lokalitu zo strategických pozemkov železníc.

So železnicami rokujú

„Pozemky od železníc nechceme odkúpiť. Podali sme preto žiadosť o zámenu pozemkov a budeme ďalej rokovať. Išlo by o výmenu mestských pozemkov pod železničnou traťou za pozemky, na ktorých by mal vzniknúť parčík. Ide aj o lokalitu medzi Malou železničnou stanicou a NC Terminal,“ upresnil viceprimátor mesta Martin Turčan.

SkryťVypnúť reklamu

Ak spolupráca samosprávy a Železníc Slovenskej republiky bude úspešná, mesto chce s realizáciou projektu začať čo najskôr. V súčasnosti má preto rozpracovanú štúdiu, súčasťou ktorej sú aj vizualizácie budúcej oddychovej zóny. V prípade úspechu budú všetky výmeny prerokované na zasadnutí mestského zastupiteľstva, ktoré ich musí schváliť. Potrebný bude aj podpis generálneho riaditeľa Železníc slovenskej republiky a Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktoré je nadriadený orgán.

Štúdia, ktorú dalo mesto vypracovať nezahŕňa len pozemok, na ktorom by mal vzniknúť parčík s prístaviskom. Jej súčasťou je aj most vo vlastníctve mesta, ktorý vedie ponad Hron a smeruje do centra mesta k Národnej ulici.

Prístavisko s mólom

„Park má slúžiť najmä obyvateľom a turistom. Bude to zóna v dotyku s riekou, na konci ktorej bude prístavisko s mólom pre tých, ktorí splavujú Hron. Chceme, aby mali vodáci možnosť zakotviť v našom meste, vystúpiť a navštíviť centrum. Táto lokalita je výnimočná, pretože v blízkosti je Urpín, centrum mesta, hvezdáreň, Malá železničná stanica a v budúcnosti by touto lokalitou mala viesť aj cyklotrasa. Oddychová zóna by mala byť ľuďom prístupná počas celého roka,“ hovorí primátor Ján Nosko.

SkryťVypnúť reklamu

Banská Bystrica je mesto športu, stále hľadáme nové možnosti pre obyvateľov. Počas zimného obdobia by v parku mohol vzniknúť priestor pre korčuľovanie na ľade. V lete vidí samospráva tento priestor ako oddychovú zónu s možnosťou menších komorných koncertov. Park bude osvetlený a súčasťou by mohla byť aj mobilná kaviareň.

Vytypovaná lokalita patrí k inundačným zónam, a preto nemôže byť zastavaná. Všetko, čo na tomto mieste pribudne, musí byť mobilné, aby v prípade záplav nevznikli prebytočné prekážky.

Stromy ponechajú

S mobilnými riešeniami súhlasil aj Slovenský vodohospodársky podnik. Mesto už rokovalo aj s Krajským pamiatkovým úradom, ktorý s projektom súhlasil v prípade, že v lokalite nepribudne žiadna stavba, ktorá by mohla zatieniť kaplnku v blízkosti koľajníc. Pri hľadaní najlepších riešení samospráva komunikovala aj s vodákmi, aby boli zakomponované aj ich potreby ako napr. miesto na vyloženie lodí. Počíta sa aj s bezbariérovým prístupom k vode.

Mesto Banská Bystrica bude dbať na zachovanie zelene. V prípade realizácie projektu nebudú odstránené žiadne stromy, len minimálne množstvo náletových drevín a pribudnú aj ďalšie stromy ako oddeľovacia zeleň medzi železnicou a parčíkom.

Najčítanejšie na My Bystrica

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  3. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  4. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  7. Dôležitosť duševnej pohody
  8. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  1. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  2. Nechajte sa zelektrizovať!
  3. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  4. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  5. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  6. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  7. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  8. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 18 170
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 338
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 270
  4. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 6 693
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 991
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
  7. Dôležitosť duševnej pohody 4 974
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 011

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Hríby
  2. Drahomíra Podhorcová: BANDEROVCI
  3. Věra Tepličková: Tak nám už aj Tarabu pozvali vraj ku žľabu
  4. Matej Galo: OTVORTE OČI (Rusko vs. Ukrajina)
  5. Dušan Šrámek: Štúdium v Kanade
  6. Miriam Studeničová: Kresťanstvo sa v niečom zásadnom mýli! V čom?
  7. Rastislav Profant: Putin, vojnový zločinec, masový vrah a mafián, dal svetu ultimátum: alebo mi dáte Ukrajinu, alebo začnem nukleárnu vojnu.
  8. Jozef Kováč: Keď sa nedarí, ako nezávislej, tak…....... !
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 948
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 503
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 143
  4. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 826
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 3 564
  6. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 775
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 430
  8. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 2 369
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Nove vozidlá za 8,5 mil. eur.

Ide o špeciálnu techniku na leto a zimu.


SITA 6 h
Róbert Polievka.

Prestupové šumy okolo kapitána uťal športový riaditeľ Dukly. Polievka bonzuje na spoluhráčov.


11 h
Ilustračná fotografia.

Vynovené budú vonkajšie priestory.


TASR 4. okt
Ilustračná fotografia.

Pripravuje viacero opatrení.


TASR 4. okt

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Hríby
  2. Drahomíra Podhorcová: BANDEROVCI
  3. Věra Tepličková: Tak nám už aj Tarabu pozvali vraj ku žľabu
  4. Matej Galo: OTVORTE OČI (Rusko vs. Ukrajina)
  5. Dušan Šrámek: Štúdium v Kanade
  6. Miriam Studeničová: Kresťanstvo sa v niečom zásadnom mýli! V čom?
  7. Rastislav Profant: Putin, vojnový zločinec, masový vrah a mafián, dal svetu ultimátum: alebo mi dáte Ukrajinu, alebo začnem nukleárnu vojnu.
  8. Jozef Kováč: Keď sa nedarí, ako nezávislej, tak…....... !
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 948
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 503
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 143
  4. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 826
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 3 564
  6. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 775
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 430
  8. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 2 369
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu