BANSKÁ BYSTRICA . Sporné dodatky na predĺženie zmlúv medzi Banskobystrickým samosprávnym krajom (BBSK) a dopravcami zabezpečujúcimi prímestskú autobusovú dopravu ušetrili za roky 2017 a 2018 kraju takmer 20 miliónov eur.
Uviedol to dnes na tlačovej besede Inštitútu verejnej dopravy (IVD) predseda predstavenstva spoločnosti SAD Zvolen Adrián Polóny. Zároveň dodal, že verejnosť sa nemusí obávať, lebo dopravu budú zabezpečovať aj od januára 2019. Spolu so spoločnosťou SAD Lučenec deklarujú naďalej prevádzkovanie autobusovej dopravy v Banskobystrickom kraji s tým, že zmluvy sú z ich pohľadu naďalej platné a tieto úkony predĺženia zmlúv boli akceptované aj v iných krajoch a štátoch Európskej únie.
V kraji je na prevádzkovanie prímestskej dopravy potrebných minimálne 520 autobusov a približne 800 šoférov. „Sme technicky, personálne aj finančne pripravení túto dopravu zabezpečovať aj po 1. januári 2019,“ uviedol Polóny, ktorý je presvedčený, že aj k obnoveniu licencie od BBSK predložili všetky náležitosti a čakajú len na výsledok, lebo „lehoty bežia“. Pokiaľ by im aj licencie neboli vydané, tak sa budú odvolávať voči zlému rozhodnutiu, keďže z ich pohľadu je toto správne konanie rutina a nerobia to prvýkrát v rámci kraja.
Chcú ucelený model služieb
Obidvaja dopravcovia spolu s Dopravným podnikom mesta Banská Bystrica (DPMBB) a ďalšími subjektmi vrátane samospráv deklarovali aj spoločný cieľ vytvoriť ucelený model služieb verejnej dopravy pre cestujúcu verejnosť. „Budovanie integrovaného dopravného systému je jedinou možnosťou, ako zastaviť úbytok cestujúcich a aby sa ten stav otočil,“ konštatoval predseda predstavenstva SAD Zvolen Vojtech Kupka.
Cieľom je zjednotiť a vytvoriť na platforme integrovanej dopravy nové atraktívne prostredie vo verejnej doprave. Ide hlavne o zosúladenie spojov MHD a prímestskej dopravy, zjednotenie platobného systému a informácií pre cestujúcich prostredníctvom spoločného webu.
„Všetky tieto nové služby by mala zastrešovať v súlade so zákonom samostatná organizácia, ktorá bude koordinovať práce a služby jednotlivých zapojených subjektov,“ dodal predseda IVD Marek Modranský. Ako ďalej doplnil, záujem zúčastniť sa prípravných procesov a byť súčasťou integrovanej dopravy v Banskobystrickom kraji prejavila aj Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK).
Postavili odborný tím
Vedenie Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) v septembri informovalo, že odmieta plniť od januára 2019 zmluvy s dopravcami zabezpečujúcimi prímestskú autobusovú dopravu v kraji. Predĺženie platnosti zmlúv s oboma dopravcami SAD Zvolen aj SAD Lučenec v dodatkoch o päť rokov, ktoré podpísalo bývalé vedenie BBSK je podľa právnej analýzy vedenia kraja v rozpore so zákonom, predovšetkým s nariadením Európskeho parlamentu o službách vo verejnom záujme v železničnej a cestnej osobnej doprave.
Za účelom riešenia vzniknutej situácie ustanovili v BBSK odborný tím, ktorý má túto situáciu riešiť. Obidvaja dopravcovia aj na základe svojich právnych analýz trvajú na platnosti dodatkov a garantujú dopravnú obslužnosť aj po 1. januári budúceho roka.
Vedenie kraja k aktuálnemu stavu a situácii vo verejnej prímestskej doprave od 1. januára 2019 zvolalo na stredu 12. decembra o 11:00 tlačovú konferenciu na Úrade BBSK.