BANSKÁ BYSTRICA. Po prvom januári nepríde k ohrozeniu verejnej dopravy v Banskobystrickom kraji, naďalej ju budú poskytovať dvaja dopravcovia – SAD Zvolen a Lučenec. Spor o platnosť predlžovania zmlúv však skončí na súde. Informovali o tom na dnešnej tlačovej konferencii predstavitelia Banskobystrického samosprávneho kraja.
Podľa jeho predsedu Jána Luntera sa ani po štvormesačnom hľadaní mimosúdneho riešenia situácie medzi krajom a dopravcami nepodarilo nájsť v tejto veci konsenzus, rozhodli sa preto podať žalobu. O platnosti dodatku a predĺženia zmlúv tak bude rozhodovať súd. „Do jeho rozhodnutia však musí byť zabezpečená verejná doprava pre občanov,“ doplnil Ján Lunter.
Ako sme čitateľov informovali v predchádzajúcich týždňoch, vedenie kraja upozornilo v septembri na zistenia, ktoré sa týkali nezákonného stavu. Ten vznikol predlžovaním aktuálnych zmlúv s dopravcami dodatkami bez verejnej súťaže ešte za bývalého župana Mariana Kotlebu.
Kraj vtedy tvrdil, že predlžovanie desaťročných zmlúv dodatkami je v rozpore s nariadením Európskeho parlamentu. Banskobystrickému kraju za to hrozili miliónové pokuty.
Podľa Luntera odmietli súčasní dopravcovia napriek ponuke na zachovanie rozsahu objednaných služieb podpísať s krajom nové zmluvy.

„Spravili sme všetko preto, aby sme obnovili zákonný stav a eliminovali riziko vysokých pokút pre kraj a daňových poplatníkov, ponuka na podpis nových zmlúv pre dopravcov naďalej trvá a zostáva najlepším možným riešením,“ doplnil Ján Lunter s tým, že naďalej trvajú na svojom právnom stanovisku o neplatnosti predĺženia zmlúv.
Advokát Andrej Leontiev z kancelárie Taylor Wessing informoval, že preferovali mimosúdne riešenie: „Existoval na to právny rámec, ktorým je nariadenie Európskej únie. To hovorí, že ak hrozí, že by mohlo prísť k prerušeniu dopravnej obslužnosti, je možné núdzovým opatrením zadať dopravcovi vykonávať službu vo verejnom záujme,“ dodal.
Zvažujú aj podnet na Úrad pre verejné obstarávanie
Poradca predsedu Banskobystrického samosprávneho kraja Ondrej Lunter doplnil, že okrem žaloby na súd zvažujú aj to, že sa obrátia na Úrad pre verejné obstarávanie. Ten by mal preveriť, či bol proces uzatvárania dodatkov procesom v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní a či pri ňom boli dodržané zákonné podmienky.
„Najhoršou situáciou by bolo, ak by sme sa tvárili, že o žiadnych rizikách nevieme a platnosť zmluvy by niekto úspešne napadol spätne, po rokoch plnenia. Po piatich rokoch a uhradení vyše 100 miliónov eur by boli v takomto prípade sankcie veľmi vysoké. Pri súčasnom postupe aspoň budeme poznať rozhodnutie v najkratšom možnom čase a dokážeme preukázať, že kraj sa všemožne snažil porušeniu zákona zabrániť,“ doplnil Ondrej Lunter.
Licencia na dva roky
Nato, aby od januára bola zabezpečená doprava, vydá kraj súčasným dopravcom licencie na najbližšie dva roky. Dlhšie obdobie by mohlo neprimerane obmedzovať hospodársku súťaž a je to čas, kedy je možné očakávať rozhodnutie súdu.
Ján Lunter doplnil, že pre cestujúcich sa v doprave v kraji od januára nič nemení.
Nastanú iba bežné mierne zmeny v príchodoch a odchodoch niektorých autobusových liniek.