Sobota, 18. september, 2021 | Meniny má EugéniaKrížovkyKrížovky

Slovenské múzeum máp vystavuje Pionier motocestovateľa Mareka Slobodníka

Na ikonickej motorke československej výroby jazdil už po cestách troch kontinentov.

(Zdroj: archív)

KYNCEĽOVÁ. Najnovším prírastkom v Slovenskom múzeu máp v Kynceľovej sa stal expedičný motocykel Jawa 50 Pionier známeho svetobežníka Mareka Slobodníka. Na ikonickej motorke československej výroby jazdil už po cestách troch kontinentov. Naposledy to bola Afrika, ktorú jeho výprava zvládla po celej dĺžke od severu na juh. V minulosti ho už „Kendžike“, ako nazval svojho Pioniera, dostal do Strednej Ázie či na Balkán.

„Určite by som na ňom chcel ešte aspoň jednu cestu uskutočniť,“ hovorí o Marek Slobodník o svojom stroji s nezameniteľnou modro-krémovou kapotážou, pokrytou nálapkami najrôznejších tvarov a veľkostí. „Len momentálne ťažko povedať, kedy to bude. Najskôr zrejme o tri-štyri roky a dovtedy by len zapadal prachom v pivnici, pretože okrem expedícií ho už bežne nevyužívam. Chcel som, aby si ho ľudia mohli pozrieť a toto múzeum mi pripadalo ako správne miesto, kde ho vystaviť,“ prezrádza banskobystrický cestovateľ, ktorý sa okrem svojich „pionierových“ motovýprav preslávil aj ako člen „trabantových“ expedícií českého cestovateľa Dana Přibáňa do Južnej Ameriky, Austrálie a Ázie.

Skryť Vypnúť reklamu

Legendárna motorka

„Sme naozaj veľmi radi, že táto legendárna motorka našla u nás výstavné miesto,“ hovorí kurátorka Slovenského múzea máp Anna Hricková. „Mapy a cestovanie tvoria prirodzenú kombináciu, obzvlášť v prípade dobrodružných ciest, aké podniká Marek Slobodník.

Jeho výpravy sú neobyčajné a v istom zmysle objavné, preto si myslím, že „Kendžike“ sa sem hodí. Z historického hľadiska je tiež zaujímavé, že motocykel Pionier vznikol a začal sa vyrábať na Slovensku krátko po 2. svetovej vojne, keď sa formoval aj Vojenský kartografický ústav v Harmanci. Motorka je teda akousi trojrozmernou ilustráciou technológie a techniky v našej krajine v druhej polovici 20. storočia. A to je obdobie, ktorému v múzeu venujeme významný priestor, preto som naozaj presvedčená, že Marekova expedičná motorka obohatí zážitok návštevníkov.“

Skryť Vypnúť reklamu

Slová o vzťahu cestovania k mapám Marek Slobodník potvrdzuje. „Vždy som rád používal mapy. Čo sa postupne mení, je forma. Od expedície v Južnej Amerike sme prakticky úplne prestali používať papierové mapy a vystačíme si s digitálnymi v smartfóne. Alebo sa len ľudí pýtame na cestu,“ smeje sa. Zároveň však dodáva, že papierové mapy mal vždy radšej. Preto mu je múzeum v Kynceľovej sympatické, hoci inak je skôr fanúšikom technických múzeií. „Páčia sa mi tie, kde si môžem pozerať ozubené kolieska, “ prezrádza s úsmevom. „Fascinujú ma staré motory, či už parné alebo benzínové. Samozrejme, ako motorkár mám najradšej staré motocykle.“

Cesty Mareka Slobodníka na Pionieri “Kendžike”

Rumunsko 2009

Na Balkán cestovali s Marekom štyria chlapci z Banskej Bystrice. Všetci už mali za sebou cesty po Slovensku, ako skupina sa však dali dokopy až pred cestou do Rumunska. Výprava sa dostala až do mesta Cluj-Napoca na severozápade Rumunska. Trasa prvej „pionierovej“ expedície do zahraničia merala 2600 kilometrov a prešli ju za 16 dní.

Skryť Vypnúť reklamu

Od Tatier k Aralu 2010

Rok po jazde do Rumunska sa štyria „pionieristi“ rozhodli na vlastné oči vidieť ohrozené Aralské jazero skôr, ako úplne vyschne. Zo Slovenska do Kazachstanu a naspäť im to trvalo dva mesiace, trasa merala 11 tisíc kilometrov. „Jazero muselo byť kedysi fakt úžasné, keď ešte po ňom plávali lode. Teraz je tam všetko mŕtve. Ale som rád, že som videl z neho aspoň kúsok, lebo o chvíľu zrejme zmizne z povrchu zemského,“ opísal zážitok Marek Slobodník.

Afrika na Pionieri 2017

Expedícia Afrika na Pionieri odštartovala v januári 2017 v Banskej Bystrici a po jazde celým kontinentom zo severu na juh dorazila začiatkom júna do cieľa v juhoafrickom Kapskom Meste. V päťčlennej výprave bol profesionálny kameraman, fotograf aj mechanici a každá motorka mala svoju úlohu. Marekov „Kendžike“ niesol potrebné papiere a doklady, plus dva náhradné motory. Pioniere a ich jazdci zvládli 15-tisíc kilometrov dlhú jazdu cez 13 krajín. V súčasnosti o expedícii pripravujú dokumentárny film, ktorý by v lete tohto roka chceli začať premietať na amfiteátroch.

História motocykla a technické údaje

Motocykel Jawa 50 Pionier vyrábali Považské strojárne v Považskej Bystrici nepretržite od roku 1955 do roku 1980. V období najväčšieho rozmachu produkcie v polovici šesťdesiatych rokov schádzalo z linky až 350 motoriek denne. V rôznych verziách sa ich za dvadsaťpäť rokov vyrobilo spolu 1 662 016 kusov.

Aj vďaka tomu sa Pionier stal jednou z ikon československého motorizmu druhej polovice 20. storočia. Bol dostupný nielen finančne, ale aj formálne, pretože na vodičský preukaz naň stačilo dovŕšiť vek 15 rokov.

Najčítanejšie na My Bystrica

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  2. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  6. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  7. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  3. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 7 116
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 6 102
  3. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 273
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 4 245
  5. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 4 054
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 2 586
  7. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 488
  8. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 106
  9. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 817
  10. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 1 787
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Pohľad z banskobystrickej Šikmej veže.

Výsledky vyplynuli z prieskumu nadácie.


TASR 17 h
Minister školstva Branislav Gröhling dnes navštívil zvolenské gymnázium, sprevádza ho podpredseda BBSK Ondrej Lunter.

Očkovať ich budú priamo na školách.


TASR 17. sep

Aké typy vložiek do bežeckých a športových topánok poznáme a v čom je rozdiel? Aj o tom nám povie viac odborník na behanie a bežecké doplnky Rastislav Magna z Intersportu.


17. sep
Detská fakultná nemocnica v Banskej Bystrici.

Projekt pomoci považujú jeho iniciátori za doteraz najvýznamnejší.


MOJ 16. sep

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Z hospitalizovaných pacientov má potvrdené ochorenie 275 ľudí.


SITA 17. sep

Do akcie sa zapojili stovky ľudí.


16. sep

Napriek daždivému počasiu je Považskobystrický jarmok úspešný. Po ročnej pauze si ho prišli užiť stovky návštevníkov.


21 h

Paradoxom je, že Poltár, ktorý patrí medzi okresy s najnižšou zaočkovanosťou, zostáva v najlepšom štvorlístku.


SITA 16. sep

Už ste čítali?

Skryť Zatvoriť reklamu