Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Medzi platmi vodičov autobusov sú stále veľké regionálne rozdiely

Zväz autobusovej dopravy a OZ KOVO sa posunuli bližšie k uzavretiu kolektívnej zmluvy.

(Zdroj: Ilustračné - archív)

BANSKÁ BYSTRICA. Zväz autobusovej dopravy (ZAD) a Odborový zväz (OZ) KOVO sa na stredajšom rokovaní posunuli bližšie k uzavretiu kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa vo verejnej cestnej doprave na rok 2019 po tom, ako predstavitelia ZAD predložili nový návrh k rastu miezd.

"Náš pôvodný návrh bol inflácia plus jedno percento a dnes sme sa posunuli o jedno až dve percentá vyššie, ale zároveň sa snažíme zohľadniť iné fakty, napríklad, že v minulom roku sa dvíhali mzdy v odvetví autobusovej dopravy v priemere o päť a viac percent bez toho, aby bola kolektívna zmluva," uviedol v stredu na tlačovej besede v Banskej Bystrici prezident ZAD Peter Sádovský. Dodal, že celkovo by išlo o nárast miezd minimálne 10 percent za dva roky, čo je slovenský nadpriemer. Sociálni partneri sa naďalej rozchádzajú v návrhoch, respektíve požiadavkách na rast tarifnej mzdy.

SkryťVypnúť reklamu

Bližšie k dohode

Tretie kolo vyjednávaní podľa hlavnej kolektívnej vyjednávačky a podpredsedníčky Rady OZ KOVO Moniky Benedekovej obnovilo nádej, že autobusoví dopravcovia sa dočkajú novej kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa. Odborári podľa nej stále zostávajú na pôvodných požiadavkách, pokiaľ ide o tarify, ale pokiaľ ide o rast priemerných miezd, tam zamestnávatelia predložili nový návrh, o ktorom podľa nej má zmysel rokovať.

"K návrhu zamestnávateľov musíme zvolať zástupcov našich základných organizácií, aby sme s nimi diskutovali," uviedla Benedeková s tým, že môže nastať aj krajná situácia, že mandát na vyjednávanie ostane pôvodný. Zamestnávatelia podľa OZ KOVO navrhli pôvodne zvýšenie tarifnej mzdy na 3,50 eura za hodinu a zotrvali na návrhu v prípade rastu priemernej mzdy o 3,6 % (o 1 % nad očakávanú mieru inflácie na úrovni 2,6 %).

SkryťVypnúť reklamu

Odborári žiadajú nárast tarifnej mzdy vodičov na 4 eurá za hodinu s garantovanou výškou základnej mzdy 4,47 eura za hodinu a zvýšenie priemernej mzdy o 6,5 %. "Toto boli tak vzdialené požiadavky, že sa len veľmi ťažko dalo očakávať, že sa budeme zbližovať tak, aby sme dokázali dospieť k dohode," uviedla Benedeková k prvým dvom kolám vyjednávania, ktoré prebehli koncom minulého roka.

Regionálne rozdiely sú veľké

Práve preto, že určitú dobu absentovala kolektívna zmluva vyššieho stupňa, nastali veľké regionálne rozdiely. "Počas tých dvoch rokov, kedy táto zmluva nebola uzatvorená, sústredili sme sa na podnikovú úroveň a snažili sme sa v tých podnikoch, ktoré boli najslabšie, v rámci podnikového vyjednávania mzdovú úroveň zvyšovať tak, aby sa tie regionálne rozdiely čo najviac zmenšovali," doplnila vyjednávačka.

SkryťVypnúť reklamu

"Vzhľadom na rôznorodosť dopravcov v rámci Slovenska, navrhujeme ponechať priestor na vyjednávania na podnikovej úrovni s tým, že vyššia kolektívna zmluva by mohla nastaviť základné pravidlá, ale nie vyčerpávajúcim spôsobom stanoviť všetky pravidlá a mzdové nárasty vo všetkých podnikoch autobusovej dopravy na Slovensku," dodal Sádovský.

Zväz autobusovej dopravy zastrešuje výkony v autobusovej doprave na celom Slovensku, v ôsmich samosprávnych krajoch, 79 okresoch a 2 890 obciach. Sektor slovenskej autobusovej dopravy ročne prevezie takmer 250 miliónov cestujúcich, prejde viac ako 230 miliónov kilometrov a jeho flotila predstavuje 4 300 vozidiel, s ktorými jazdí približne 4 770 vodičov. ZAD má 17 členov, ktorými sú najväčší autobusoví dopravcovia na Slovensku.

Najčítanejšie na My Bystrica

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Majstrovstvá Slovenska v hode telefónom sa uskutočnia v sobotu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Shell myslí na slovenské komunity
  5. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  6. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  7. Agrokomplex 2022
  8. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 39 355
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 15 996
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 970
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 7 054
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 5 012
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 238
  7. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run 3 720
  8. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 082

Blogy SME

  1. Ján Šeďo: Heger navrhuje o.i. aj tresty za osobné útoky, tvrdí SaS.
  2. Štefan Vidlár: Je suis fan
  3. Miroslav Makyta: Svet podľa Fica a Matoviča
  4. Marián Kozák: Výlet do Bratislavy a Viedne v roku 2015
  5. Jana Júdová: Príbeh zúfalého pacienta, muža, ktorý sadil stromy
  6. Nina Erneker: Kde sa dobre varí, tam sa dobre darí
  7. Lucia Žárska: Tesla sa chystá deliť svoje akcie v pomere 3:1
  8. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 12. časť
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 9 656
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 136
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 795
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 472
  5. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 195
  6. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 4 009
  7. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 984
  8. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča 3 472
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Ilustračné foto.

Novinár Miroslav Pejko sa venoval závažným ekonomickým témam. Z bytu odišiel bez mobilu a dokladov. Už sa nevrátil.


20 h
Kliešte sú v prírode nepríjemným spoločníkom

Ochorenie môže mať vážne a trvalé následky.


18. aug
Ivan ďatelinka už nebude nosiť kapitánske céčko - ilustračné foto

Zamerali sme sa na augustové dianie v tíme HC ’05 Banská Bystrica.


18. aug
Premiéra filmovej novinky bude už 18. augusta.

Scenár horúcej letnej komédie je založený na skutočných udalostiach.


17. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Väčšina nezvestných sa skrýva, pretože je na nich vydaný príkaz na zatknutie.


16. aug

Jeden muž zmizol pred 24 rokmi s hotovosťou 665-tisíc korún, na piatich Kysučanov je vydaný európsky zatykač.


18. aug

Obvineného predviedli z hygienických dôvodov v overale.


9 h

Ochorenie môže mať vážne a trvalé následky.


18. aug

Blogy SME

  1. Ján Šeďo: Heger navrhuje o.i. aj tresty za osobné útoky, tvrdí SaS.
  2. Štefan Vidlár: Je suis fan
  3. Miroslav Makyta: Svet podľa Fica a Matoviča
  4. Marián Kozák: Výlet do Bratislavy a Viedne v roku 2015
  5. Jana Júdová: Príbeh zúfalého pacienta, muža, ktorý sadil stromy
  6. Nina Erneker: Kde sa dobre varí, tam sa dobre darí
  7. Lucia Žárska: Tesla sa chystá deliť svoje akcie v pomere 3:1
  8. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 12. časť
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 9 656
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 136
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 795
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 472
  5. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 195
  6. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 4 009
  7. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 984
  8. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča 3 472
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu