Vnútorný obchvat pri Kostiviarskej má odľahčiť dopravu v Banskej Bystrici

Kraj kompletne zrekonštruuje aj úseky cesty medzi Breznom a Kokavou nad Rimavicou.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: Ilustračné: archív)

BANSKÁ BYSTRICA. Banskobystrický samosprávny kraj schvaľuje spolufinancovanie na tri veľké projekty na zlepšenie ciest v kraji. Z projektov kraj dobuduje vnútorný obchvat Banskej Bystrice, kompletne zrekonštruuje cesty medzi Dolnou Strehovou a Lučencom a úseky cesty medzi Breznom a Kokavou nad Rimavicou.

Hovorkyňa Úradu BBSK Marcela Glevická informovala, že s realizáciou projektov začne samosprávny kraj hneď po ich schválení riadiacim orgánom. "Vďaka týmto rekonštrukciám sa významne zvýši bezpečnosť a komfort obyvateľov, ktorí po týchto cestách dochádzajú za prácou i voľnočasovými aktivitami. Zároveň sa zlepší dostupnosť priemyselných parkov v regióne a ich napojenie na cesty prvej triedy, čo zvyšuje konkurencieschopnosť a podporuje zamestnanosť v našom kraji," doplnila.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kraj sa v tomto období cez Banskobystrickú regionálnu správu ciest uchádza o financovanie z eurofondov na vyše 90 kilometrov úsekov ciest v kraji. BBSK sa usiluje cez tieto projekty vyčerpať maximum z možnej alokovanej sumy, ktorá je v hodnote 20,5 milióna eur. Poslanci BBSK na zajtrajšom zastupiteľstve schvaľujú ich spolufinancovnie.

Jedným z troch projektov je rekonštrukcia takmer 50-kilometrového úseku cesty a mostov II/585 Pôtor – Dolná Strehová – Lučenec a cesty a mostov II/591 s cestným násypom pred obcou Horný Tisovník.

Predpokladaná dĺžka rekonštrukcie cesty II/585 je 16,408 kilometra a počíta sa tiež s rekonštrukciou piatich a obnovou 7 mostov. Na ceste II/591 pred obcou Horný Tisovník sa bude rekonštruovať úsek dlhý 32,334 kilometra, kde sa tiež počíta s rekonštrukciou 6 a obnovou 9 mostov.
V rámci rekonštrukcie sa počíta s osvetlením priechodov pre chodcov v jednotlivých obciach aj s odstránením zúžených úsekov.

SkryťVypnúť reklamu

Zdedili cesty v nevyhovujúcom stave

„Kraj zdedil takmer polovicu ciest v kraji od štátu v nevyhovujúcom alebo havarijnom stave. Z vlastných zdrojov v rozpočte nemáme šancu ich opraviť, preto treba využiť každú možnosť a každý cent peňazí z eurofondov, ktoré do nášho kraja v predchádzajúcom období neprichádzali a teraz na to doplácajú občania. Rovnako tak pri každej príležitosti komunikujeme s vládou, či už na jej výjazdových zasadnutiach alebo osobných stretnutiach o potrebe dofinancovania ďalších opráv ciest v kraji,“ povedal predseda kraja Ján Lunter.

Realizovaním týchto rekonštrukcií sa podľa neho výrazne zvýši komfort pre ľudí, cestujúcich po týchto cestách. Ide o vyťažené úseky, po ktorých denne prejdú tisíce áut, pretože ide o cesty napájajúce sa na najvýznamnejšie cesty prvej triedy v našom kraji I/66, I/50 a I/75.

SkryťVypnúť reklamu

Rekonštrukcie od Brezna po Kokavu nad Rimavicou

Ďalší z projektov sa nachádza v okresoch Brezno a Poltár na cestách II/529 a III/2724. Ide o dopravný koridor spájajúci Horehronie a Podpoľanie na cestnom ťahu Hriňová – Lom nad Rimavicou – Brezno, ktorý je dôležitým dopravným ťahom bez možnosti obchádzky.

„Na týchto cestách sa tiež plánuje sanácia násypového telesa cesty vybudovaním oporných múrov, prečistenie a prehĺbenie cestných priekop,“ povedal predseda BBSK Ján Lunter.

Súčasný technický stav ciest a mostov je v nevyhovujúcom stave, viaceré nosné konštrukcie mostov majú známky pokročilej korózie, čo znižuje ich únosnosť.

Okres Brezno susedí s okresom Poltár, ktorý je zaradený do zoznamu najmenej rozvinutých okresov Slovenska. Zlepšenie cestnej siete v okolí obcí zlepší aj podmienky pre investorov pre otvorenie prevádzok v priemyselnom parku v Utekáči, čo pomôže v znižovaní nezamestnanosti v okrese Poltár.

Vnútorný obchvat pri Kostiviarskej

Veľmi dôležitým projektom je dobudovanie cesty tretej triedy III/2419 v Banskej Bystrici, čím kraj prepojí cesty I. triedy smerujúce na Donovaly a Brezno a efektívne tak dokončí vnútorný severný obchvat Banskej Bystrice.

Dobudovanie tejto cesty odľahčí dopravu v uliciach mesta, rovnako ako v súčasnosti preťaženú križovatku R1 – Podlavice centrum. Zároveň sa vďaka dokončeniu mimoúrovňovej križovatky výrazne zjednoduší napojenie obyvateľov najväčšieho banskobystrického sídliska Sásová na obchvat mesta – teda na cestu R1 a na cestu smer Šturec a Donovaly.

Kraj zaplatí 10% namiesto 5% formou spolufinancovania kvôli bývalému vedeniu, čo zvýši výdavky kraja asi o milión eur z rozpočtu kraja

Banskobystrický samosprávny kraj žiada spolufinancovanie a spoluprácu pre svoju akciovú spoločnosť Banskobystrickú regionálnu správu ciest.

Samotný Banskobystrický samosprávny kraj v súčasnosti nemôže byť žiadateľom o nenávratný finančný príspevok, spolufinancovanie a spoluprácu v rámci programu IROP, kvôli zákazu čerpať eurofondy po predchádzajúcom vedení kraja.

Kraj v minulom volebnom období porušil zákaz nelegálneho zamestnávania, za čo dostal v roku 2015 postih formou zákazu čerpania a žiadania o eurofondové projekty na päť rokov.

Otázky spolufinancovania

„Pre schválenie nenávratného finančného príspevku riadiacim orgánom pre Banskobystrickú regionálnu správu ciest ako akciovú spoločnosť, nie pre samotný orgán verejnej moci, je nutné schváliť spolufinancovanie vo výške 10 percent zo zdrojov žiadateľa oproti o polovicu nižšej len, 5-percentnej spoluúčasti,“ povedal predseda dopravnej komisie zastupiteľstva BBSK Jakub Gajdošík.
„Ak sa BBSK podarí získať celú alokáciu z eurofondov, o ktorú sa snaží a na jej vyčerpanie apeluje aj vláda, bude na spolufinancovanie z krajského rozpočtu potrebné vyčleniť 2 milióny eur. Keby sa kraj mohol uchádzať o tieto peniaze sám, bola by táto suma polovičná. Za ušetrené peniaze sme tak mohli zrekonštruovať ďalšie kilometre ciest a dať ľuďom v našom kraji kvalitnú infraštruktúru, akú si bezpochyby zaslúžia,“ doplnil za dopravnú komisie ZBBSK poslanec Miroslav Fašang.

Autor: ETA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Bystrica

Komerčné články

  1. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  2. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  3. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  4. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  5. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  6. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  7. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  8. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov
  1. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  3. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  4. Slovensko na nohách. Začína 10. ročník Európskeho týždňa športu
  5. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  6. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  7. Bez nich by elektrina netiekla.
  8. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  1. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 7 500
  2. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 056
  3. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 3 759
  4. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 3 321
  5. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“ 2 673
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 2 465
  7. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 2 094
  8. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 2 079
  1. Júlia Piraňa Mikolášiková: Kauza vraždy exprimátora Hurbanova: Prokurátor účelovo zmenil právnu kvalifikáciu. Chcel odmeniť kajúcnika
  2. Jaroslav Liptak: 10 dní bez – môj prvý míľnik
  3. Matúš Grznár: Vízia Slovenska (ne)chýba.
  4. Judita Vargová: Pozemšťan nie je vysávač alebo pohľad na reformu Erika Tomáša
  5. Dalibor Eštočák: V Boha ver, ale farárovi nie!
  6. Štefan Šturdzík: Demencia zasiahla parlament . Pozor je nákazlivá vyhýbajte sa politikom !!!
  7. Monika Albertiová: Pýtam sa vás: máte dvojitý meter, pán Šimečka?
  8. Norbert Kaník: Budú parlamentné voľby férové?
  1. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere. 21 922
  2. Vladimír Zervan: Ficov úpadok 14 836
  3. Ivan Mlynár: Pán Peter Tkačenko, na samozvaného šerifa sa hráte vy a nie Štefan Hamran. 11 687
  4. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 791
  5. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 9 478
  6. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 9 168
  7. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 8 333
  8. Rastislav Puchala: Veľký deň slovenskej diplomacie 6 828
  1. Radko Mačuha: Začnú nás stíhať za porušovanie národnej identity?
  2. Radko Mačuha: Už aj Verejné záchody chráni Ústava Slovenskej Republiky.
  3. Tupou Ceruzou: Neotravujte
  4. INESS: Socializmus skončil, ale láska k štátnemu stále žije
  5. Věra Tepličková: Keď zavolá rodina, vycestuje Martina
  6. Tupou Ceruzou: Iný
  7. Karol Galek: 5 klamstiev ministerky Sakovej o energopomoci
  8. Marian Nanias: Unikátna jadrová investícia – Turecká JE Akkuyu.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Tržby za prvých osem mesiacov tohto roka sú najsilnejšie v 33-ročnej histórii AAA AUTO. Sú vyššie ako za celý rok 2017.


Erika Jurinová, Richard Staškovan, Juraj Oravec

Integrácia dopravy prináša celý rad výhod, no pre cestujúcich je podstatné, že cestovanie je jednoduchšie a lacnejšie.


Mesto plánuje významné investície.


TASR

Čo si možno predstaviť pod medzinárodným rozvojovým dobrovoľníctvom, v akých krajinách ho možno realizovať, a čo všetko je potrebné absolvovať pred vyslaním na misiu?


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu