ŠPANIA DOLINA. Jeden z najvzácnejších barokových organov na Slovensku z dielne Majstra Podkonického zvíťazil vlani v grantovom programe Poklady Slovenska. Vďaka tomu sa do opravy vzácneho hudobného nástroja mohla pustiť renomovaná reštaurátorská dielňa z Čiech, kam časť organu vyviezli na opravu. Pred niekoľkými dňami sa podarilo ukončiť prvú fázu obnovy. Píšťalový fond a vyvezené časti nástroja sú už späť v Španej Doline a projekt pokračuje výrobou repliky hracieho stola a mechovej sústavy na základe nájdených historických predlôh. Na podrobnosti okolo obnovy tohto kráľovského nástroja sme sa opýtali organistu a iniciátora záchrany MATÚŠA KUCBELA.
Môžete nám priblížiť, kedy sa začalo reštaurovanie organa, kde a ako dlho prebiehalo?
- Kostol Premenenia Pána v Španej Doline, ktorého história sa začala písať v roku 1254, v sebe ukrýva jeden z posledných zvukovo autentických barokových organov na území Slovenska. Organ v Španej Doline bol postavený v roku 1751, má teda úctyhodných 268 rokov. Za tento dlhý čas bolo do organu uskutočnených mnoho zásahov za úmyslom opravy, ladenia, intonácie, mnohokrát ale aj nešťastnejšie zásahy za účelom modernizácie organa.
Našťastie však organ prežil až do súčasnosti a možno povedať, že sa naozaj zachovala jeho baroková podstata, ktorá spočíva v pôvodnom barokovom píšťalovom fonde organa. Približne 91 % píšťalového fondu je totiž pôvodného, čo tento organ umiestňuje na prvé priečky významnosti na našom území a po jeho obnove pôjde o jedinečný autentický zvukový unikát. Je fascinujúce, že my sme práve tou generáciou, ktorá si vypočuje po 268 rokoch histórie tohto nástroja opäť jeho pôvodný barokový zvuk, do ktorého bolo v priebehu jeho dlhej histórie viackrát odborne, ale aj menej odborne zasahované.
Môžete nám priblížiť doterajší postup obnovy?
- Od júla 2018 boli píšťalový fond, vzdušnice a hracia traktúra prevezené do českého Krnova, kde pod vedením reštaurátorov Jaromíra Kánskeho a Josefa Brachtla prebiehala jeho obnova. Teraz sú tieto súčasti už privezené v Španej Doline, kde bude pokračovať ďalšia fáza jeho obnovy v podobe výroby kópie barokového hracieho stola, ktorý sa nezachoval a v podobe výroby kópií vzduchovej sústavy -mechov, podľa objavenej časti z originálnych mechov.
V akom stave bol organ pred reštaurovaním?
- Hra na tomto organe pred obnovou bola z pohľadu organistu prakticky znemožnená. Na organe sa totiž vyskytovali chyby, ktoré znefunkčňovali jeho správny a spoľahlivý chod. Register principál nebolo možné vypnúť, štyri tóny v spodnej oktáve vôbec nehrali, v pedáli viacero tónov nehralo, dochádzalo k neustálemu zasekávaniu tónov a lámaniu kovových pružín vo vzduchovej komore organa.
Tesnenia na zásuvke boli opotrebované, preto dochádzalo k prefukom a preznievaniu tónov. Niektoré tiahla v mechanickej traktúre boli zle nastavené, niektoré dokonca strhnuté, čo znemožňovalo hranie ďalších tónov. Organ bol celkovo rozladený a rozintonovaný. Možnosť hudobnej interpretácie bola znížená o dobrých 70%.
Aké boli teda hlavné dôvody reštaurovania? Vzhľad alebo zvuk?
- Zámer obnovy organa vznikol na základe jeho technického stavu. Hra na ňom bola výrazne obmedzená z dôvodu nevyhovujúceho technického stavu. Stav organa si vyžadoval generálnu opravu v podobe reštaurovania a obnovy so zámerom prinavrátiť organ k jeho pôvodnej zvukovej, ale aj vizuálnej podobe z čias, keď bol skonštruovaný.
Navyše sa v organe nachádzali ložiská drevokazného hmyzu, ktorý tento organ poškodzoval.