ČIERNY BALOG. Skupina pre štúdium a dokumentáciu dejín železníc pri Národnom technickom múzeu v Prahe zorganizovala v dňoch 10. – 12.5. spomienkové výjazdné zasadnutie pri príležitosti polstoročia svojho založenia a štyridsiateho výročia usporiadania akcií „Balog 78 a 79“ – prvých relevantných aktivít na záchranu Čiernohronskej lesnej železnice v Čiernom Balogu.
Členovia tejto skupiny stáli pri zrode železničného múzejníctva vo vtedajšom Československu a aj vďaka ich celoživotnému dielu môžu dnes ich nasledovníci posúvať tento odbor v našich zemepisných šírkach na súčasnú úroveň, oceňovanú v rámci Európy i celého sveta.
Bez ich pričinenia by dnes nebolo prakticky čo ochraňovať
Ich zásluhou boli zachránené mnohé cenné exponáty neskorších zbierok NTM Praha i Železničného múzea ŽSR a do istej miery existuje i dnešná Čiernohronská železnica tak, ako ju dnes poznáme.

Vzhľadom na význam a koncentráciu osobností – účastníkov spomienkového zasadnutia vypravil Klub historickej techniky Zvolen v rámci tejto akcie v piatok 10.5. veľké prekvapenie – vďaka pochopeniu a podpore Ministerstva dopravy a výstavby SR a Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. odviezla osobný vlak z Banskej Bystrice do Chvatimechu mimoriadne historická motorová lokomotíva T 678.012 „Pomaranč“ – ikona motorizácie horských tratí stredného Slovenska sedemdesiatych rokov minulého storočia.
Na zastávke Chvatimech čakal účastníkov prestup do mimoriadneho parného vlaku Čiernohronskej železnice a jazda celou jej hlavnou trasou do Čierneho Balogu.
Večer nasledovala slávnostná recepcia v staničnej reštaurácii ČHŽ „Lampáreň“ v Čiernom Balogu a premietanie historických filmov a diapozitívov spred päťdesiatich rokov, prednášky, beseda dlho do noci.
Podnety pre spoluprácu
V sobotu potom čakala na účastníkov stretnutia ďalšia zaujímavá jazda, tentoraz mimoriadnym parným ozubnicovým vlakom občianskeho združenia Zubačka na trati ŽSR Tisovec – Zbojská a späť, od 16.00 hod potom ďalšie jazdy až troch parných lokomotív na Čiernohronskej železnici v Čiernom Balogu smerom na Dobroč a do Vydrovskej doliny. Deň ukončilo pokračovanie prednášok s premietaním historických filmov a diapozitívov i výmeny skúseností a nových nápadov na ďalšiu spoluprácu i stretnutia.

Stretnutie vyvrcholilo spoločnou spomienkovou fotografiou, imitujúcou rovnakú situáciu, ako pred 40-timi rokmi, vrátane nápisu kriedou na boku parnej lokomotívy ČKD a s nedeľným ránom sa všetci postupne pobrali späť do svojich často veľmi vzdialený domovov. Program pre približne 20 účastníkov zabezpečoval rovnaký počet dobrovoľníkov a spolupracovníkov Klubu historickej techniky Zvolen, Čiernohronskej železnice, n.o. a občianskeho združenia Zubačka – všetkým patrí veľké poďakovanie.
ALEŠ BÍLEK
riaditeľ ČHŽ
Autor: ALEŠ BÍLEK