BANSKÁ BYSTRICA . Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) aktivovali staničné zabezpečovacie zariadenie v stanici Uľanka a Kostiviarska a tiež traťové zabezpečovacie zariadenie medzi týmito stanicami a v úseku Uľanka – Harmanec Jaskyňa. Ako agentúru SITA informovala Ivana Popluhárová z Odboru komunikácie a marketingu ŽSR, už na konci augusta do predčasného užívania odovzdali nové zabezpečovacie zariadenia na úseku železničnej trate Banská Bystrica – Dolná Štubňa. Novinky majú výrazne prispieť k bezpečnosti dopravy na celom úseku.

Spoločnosť v rámci prác aktivovala aj diaľkové ovládanie zabezpečovacieho zariadenia v úseku Banská Bystrica – Uľanka vrátane nákladiska Dolný Harmanec. Zároveň upravili traťové zabezpečovacie zariadenia v stanici Banská Bystrica a medzi stanicami Banská Bystrica a Kostiviarska.
„Momentálne finišujú posledné dokončovacie práce na stavbe tak, aby mohli byť zariadenia v najbližších týždňoch odovzdané do trvalého užívania. Súčasťou stavby je aj vybudovanie elektrického ohrevu výhybiek a vonkajšieho osvetlenia vrátane diaľkového ovládania,“ doplnila Popluhárová s tým, že už na jar tohto roka obnovili štyri výhybky v tejto oblasti.
Dôležitá železničná spojnica
Železničná stanica Uľanka leží na trati Banská Bystrica – Dolná Štubňa. Ide o náročnú horskú trať, ktorá prekonáva horský masív medzi Banskou Bystricou a Turčianskou kotlinou.
Dĺžka trate je viac ako 40 kilometrov, z toho takmer 13 kilometrov vedie cez 22 železničných tunelov. Železničný zvršok na trati bol obnovený v 90. rokoch minulého storočia s výnimkou výhybiek v niektorých železničných staniciach. Najhoršia situácia v technickom stave výhybiek bola v železničnej stanici Uľanka. Obnova výhybiek však bola podmienená aj komplexnou rekonštrukciou dožitého elektromechanického staničného zabezpečovacieho zariadenia.
Nové zabezpečovacie zariadenie je navrhnuté a realizované tak, že zo stanice Uľanka je ovládaná aj železničná stanica Kostiviarska a v prípade potreby je možné obe tieto stanice ovládať aj zo stanice Banská Bystrica.