Libreto napísala Banskobystričanka Slavomíra Očenášová - Štrbová. „O spoluprácu ma požiadal hudobný skladateľ Víťazoslav Kubička,“ povedala literárna historička a poetka. „Zo začiatku som sa tomu bránila a dlho sme medzi sebou zvádzali provokatívne, ale tiché boje.“ Dnes priznáva, že čím viac spoluprácu odmietala, tým viac ju to strhávalo a fascinovalo. Ponorila sa teda do štúdia dokumentov o Lutherovi a „žila“ s ním dni a noci. „Budila som sa a zaspávala s myšlienkou na neho,“ hovorí. Keď stála pred úlohou urobiť koncepciu opery, spomenula si na svoje skromné vedomosti z konfirmačnej prípravky a hodín dejepisu. To stačilo, aby vedela, čo tam asi bude. Doma našla dve knihy o Lutherovi. „Začítala som sa do jednej, neskôr do druhej a kúpila som ďalšie,“ spomína S. Očenášová. „Bolo ich veľa. V byte sú ešte stále v každom kúte.“ Zbierala články, štúdie i dizertačné práce na túto tému a „borila“ sa s tým asi rok. Opera je prierezom Lutherovho života, pričom zachytáva vrcholné, zlomové momenty, ktoré nesúvisia len s jeho súkromím, ale najmä s tvorbou a dielom. Autorka libreta tvrdí, že hudba V. Kubičku je veľkolepá a zároveň nežná a krehká. „Je to fascinujúce a tak hlboko rezonujúce v duši človeka, až mu vystupujú zimomriavky. Hudba je emotívne silná, s obrovským nábojom, že divák z predstavenia neodíde vlažný voči veciam viery, voči veciam duchovna...“