BANSKÁ BYSTRICA. O priestore medzi Hronom a malou železničnou stanicou zvyknú Banskobystričania hovoriť ako o mieste, kde sa v čase snehových kalamít vyváža nahromadený sneh z mesta. Nedostatočne využívaný priestor by však v najbližšej dobe mal úplne zmeniť svoju podobu a stať sa príjemným relaxačným priestorom nielen pre Banskobystričanov, ale aj pre cestujúcich, ktorí na stanici vystúpia, pre vodákov, či turistov smerujúcich na Urpín. Do tvorby konečnej podoby parku zapojili aj obyvateľov.
V spolupráci s Nadáciou Ekopolis zorganizovalo mesto uplynulý týždeň stretnutie priamo na tvári miesta, aby si vypočulo názory občanov a spoločne s nimi hľadalo najefektívnejší spôsob využitia tohto priestoru. Mnohí obyvatelia túto možnosť využili a prišli povedať svoje predstavy o využití tohto miesta.
Už v priebehu minulého roka mesto ukázalo ideovú štúdiu, ako si predstavuje úpravu priestoru pri Hrone. Cieľom participácie, ktorá dostáva v Banskej Bystrici nové pravidlá, je zistiť spätnú väzbu na existujúcu štúdiu, prípadne získať nové nápady, ktoré budú zapracované do ideového návrhu. Martina Paulíková z Ekopolisu informovala, že počas stretnutia zastavovali okoloidúcich, smerujúcich na stanicu a pýtali sa ich, ako si riešenie priestoru predstavujú a ako ho vnímajú. Po zapracovaní pripomienok chcú pripraviť ešte jedno podobné stretnutie s obyvateľmi.
"Chceme, aby tu vznikol atraktívny priestor pre obyvateľov a návštevníkov. Ľuďom v súčasnosti chýbajú takéto projekty, a preto podobné diskusie vítajú a aktívne sa na nich zúčastňujú,“ konštatoval primátor Ján Nosko.
Ideový návrh predstavil architekt Peter Pasečný z ateliéru 2ka, podľa ktorého je cieľom vytvoriť bezpečný a atraktívny priestor. Ten je však limitovaný niekoľkými faktormi – napríklad ochranným pásmom železnice, do ktorého nie je možné zasahovať a z druhej strany zas pripravovanom realizáciou protipovodňových opatrení popri Hrone.
Východisko na Urpín
Ako podotkol, v minulosti išlo o veľmi zaujímavý priestor, ktorý do dnešných dní pripomína iba baroková kaplnka sv. Jána Nepomuckého pri budove železnice. Smerom od mesta viedla k dnešnej stanici promenáda, v blízkosti sa nachádzali dnes už neexistujúce kúpele. Vzhľad tohto priestoru výrazne zmenila regulácia Hrona v 50. rokoch.
Mestský poslanec Martin Turčan hovorí, že Banská Bystrica je jedinečná aj v tom, že v dostupnej blízkosti jej historického centra sa nachádza aj majestátny Urpín a v priamom dotyku s mestom preteká rieka Hron: „Desiatky rokov sa však Banskobystričanom nedarí mať priamy kontakt s touto riekou aspoň vo forme oddychového parčíka, či prístaviska pre potenciálnych návštevníkov, ktorí splavujú Hron a nemajú kde vystúpiť z lode a navštíviť naše mesto,“ dodal s tým, že v tejto lokalite nie je veľa vhodných pozemkov, ktoré by mesto mohlo potenciálne nadobudnúť a zrealizovať v dostupnej vzdialenosti od centra mesta takýto zámer. Vhodná plocha sa nachádza práve na strane rieky Hron v blízkom kontakte so železničnou stanicou.
„Výhodou tejto lokality je blízkosť centra a rieky Hron. Taktiež to, že sa nachádza priamo pod Urpínom s hvezdárňou. Neďaleko je tiež plánovaná cyklotrasa, zástavky MHD, ale aj spomínaná železničná stanica. Jedinečnosť celej oblasti spočíva aj v dostupnosti kaskád na Urpín, historickej kaplnky, sochy partizána, či krásnej kalvárie s výhľadom na celé mesto. Asi aj toto bol dôvod, prečo celú novodobú históriu Banskej Bystrice sa hovorí o tom, ako zveľadiť túto lokalitu a využiť ju zmysluplnejšie ako len na vysýpanie snehu počas kalamity v zime,“ doplnil Martin Turčan.
Problém bol v majetkových vzťahoch
Najpodstatnejší problém, prečo sa však desiatky rokov nič neudialo, spočíval podľa neho v majetkových vzťahoch: „Spomínaný pozemok totiž patrí Železniciam Slovenskej republiky, ktorá ho nemala záujem odpredať a evidovala ho ako rozvojovú plochu pre svoje potreby. Na tomto skončili v minulosti všetky zámery a odhodlanie rôznych združení, či samotného mesta.“