BANSKÁ BYSTRICA. Rok 2019 sa z pohľadu Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby (VZZS) spoločnosti AIR – TRANSPORT EUROPE (ATE) niesol v znamení nárastu nielen záchranárskych letov, ale aj v znamení možnej expanzie za hranicami štátu.
Ako informovala hovorkyňa ATE Zuzana Hopjaková, okrem septembrového úspechu v obhájení si svojej pozície vo všetkých siedmich strediskách VZZS na Slovensku sa včerajším rozhodnutím Ministerstva zdravotníctva ČR šanca o expanziu spoločnosti premietla do reality: "ATE sa stala víťazom vo výberovom konaní na prevádzkovateľa vrtuľníkov leteckej záchrannej služby pre základňu v Záchrannej zdravotnej službe Olomouckého kraja a Záchrannej zdravotnej službe Moravskosliezskeho kraja.
Víťazstvom v druhej časti tendra si spoločnosť obhájila svoju pozíciu v Olomouci, kde leteckú záchrannú službu vykonáva od roku 2017 a zároveň získala nové stredisko v Ostrave, v ktorom by mala začať lietať od 1.1.2021. „S výsledkom súťaže sme spokojní, tešíme sa na pokračovanie našej činnosti v Olomouci a na novú spoluprácu v Ostrave. Veríme, že v oboch strediskách uplatníme naše dlhoročné skúsenosti s prevádzkovaním leteckej záchrannej služby na Slovensku, kde už takmer tri dekády zabezpečujeme non-stop prevádzku na strediskách VZZS. Zároveň veríme, že v novo získanom stredisku LZS Ostrava vytvoríme také zázemie, ktoré bude spĺňať všetky profesionálne aj osobné očakávania ľudí v záchranárskom tíme,“ uviedol Milan Hoholík, generálny riaditeľ ATE.
Takmer 3 tisíc hodín vo vzduchu
V roku 2019 vzlietli záchranárske vrtuľníky a lietadlá spoločnosti ATE na pomoc zranenými, či chorým pacientom spolu 2822-krát. "Celkovo tak piloti ATE strávili vo vzduchu viac ako 2810 hodín. Posádky záchranárskych vrtuľníkov zo siedmich stredísk na Slovensku v zložení pilot, lekár a operátor pomohli celkovo 2147 ľuďom v tiesni, čo predstavuje v porovnaní s rokom 2018 nárast o 11 %. Záchranársky vrtuľník so svojim tímom na základni v Olomouci letel uplynulý rok na pomoc spolu 605 pacientom. Zvyšné lety (70) tvorili medicínske prevozy pacientov prúdovým lietadlom," doplnila hovorkyňa.
Najvyťaženejšia bola Bystrica
Hovorkyňa doplnila, že najvyťaženejšie stredisko spomedzi všetkých siedmich základní na Slovensku bolo stredisko v Banskej Bystrici, ktoré zachraňovalo a pomáhalo 352-krát. Tesne za ním nasledovalo stredisko Košice so svojimi 349 zásahmi a do tretice to boli strediská Žilina a Nitra, ktoré mali zhodne po 331 záchranných akcií.
Najviac pacientov (344) previezol na palube vrtuľník Bell 429 s registračnou značkou OM-ATT. Priamo do terénu leteli záchranári 862-krát, pričom najčastejšie pomáhali zraneným pri dopravných nehodách, vrátane cyklistov, lesných úrazoch a turistom vo vysokohorskom prostredí.
Práve v exponovanom a ťažko dostupnom teréne pre pozemnú záchranu je využitie leteckej techniky za pomoci špeciálnej záchrannej činnosti obrovským časovým benefitom. Spolu 182-krát vysadili v roku 2019 operátori svojich kolegov - lekárov z paluby vrtuľníka pomocou navijaka priamo k zraneným, aby ich z miesta mohli okamžite evakuovať a previezť do príslušného zdravotníckeho zariadenia. Aj v lete, práve počas náročnej záchrannej akcie pri búrkovom nešťastí v Západných Tatrách, pomáhal posádke palubný navijak zachraňovať zranených, ktorí toto nešťastie prežili.