Správu priebežne aktualizujeme
BANSKÁ BYSTRICA. Od soboty 25. januára nebudú premávať autobusy prímestských spojov, ktoré prevádzkuje Slovenská autobusová doprava Zvolen, a.s. (SAD Zvolen) v Banskobystrickom kraji.

Na tlačovej konferencii to uviedol predseda predstavenstva spoločnosti Adrián Polóny s tým, že sa na tom dohodli na dnešnom zasadnutí mimoriadneho predstavenstva a dozornej rady.
Výnimkou budú len linky, ktoré SAD Zvolen prevádzkuje na základe osobitných zmlúv.
Podľa predsedu predstavenstva ide o reakciu na vlečúci sa spor a neplatenie záväzkov zo strany Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK).
K hrozbe zastavenia prímestskej dopravy sa dnes popoludní vyjadril aj predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Ján Lunter, podľa ktorého by prišlo týmto krokom k verejnému ohrozeniu obyvateľov kraja. Podľa neho je nemysliteľné, aby sa v demokratickej spoločnosti niečo takéto udialo.
"Neverím, že by spoločnosť chcela spôsobiť verejné ohrozenie obyvateľov," doplnil s tým, že o možnom zastavení dopravy ich spoločnosť informovala listom iba dnes popoludní. Kraj by v takom krátkom čase nebol podľa neho schopný zabezpečiť inú formu verejnej dopravy.

"Je vo verejnom záujme, aby autobusy naďalej jazdili. V SAD Zvolen má navyše 40 - percentný podiel štát," dodal. (40 percent vlastní ministerstvo hospodárstva - pozn. redakcie.)
Hrozbu zastavenia prímestskej dopravy by ešte mohlo zvrátiť rokovanie za okrúhlym stolom, kraj ponúkol termín na zajtrajší deň. Podľa Jána Luntera zatiaľ ešte nemajú potvrdené, či sa dopravca rokovania zúčastní.
Tzv. Kotlebove dodatky robia neplechu aj dnes
Hlavným dôvodom sporu je výrazné navýšenie zálohových platieb za výkony vo verejnej doprave na tento rok. „Ešte v septembri minulého roka SAD Zvolen vyčíslila zálohové platby na tento rok vo výške 19, 8 milióna eur. Pred pár dňami však tieto náklady vyčíslili na 34 miliónov eur – teda takmer dvojnásobne vyššie,“ poukázal Ján Lunter s tým, že zo strany SAD Zvolen môže ísť o reakciu na rozsudok ohľadom tzv. Kotlebových dodatkov. Ide o spor, ktorý rezonoval už pred niekoľkými mesiacmi a už vtedy sa v súvislosti s nimi hovorilo o ohrození dopravy. "Opakujem, že samosprávny kraj je pripravený vyrovnať všetky oprávnené pohľadávky z minulosti, potrebuje však na to právoplatné rozhodnutie súdu," doplnil Ján Lunter.
Okresný súd vo Zvolene totiž tzv. medzitýmnym rozsudkom v decembri rozhodol, že dodatok o poskytovaní verejnej dopravy medzi bývalým vedením kraja a SAD Zvolen bol minimálne v časti predĺženia pôvodnej zmluvy o 5 rokov uzatvorený v rozpore so zákonom.
Takzvané Kotlebove dodatky vedenie kraja spochybnilo ešte v roku 2018. „Súdny spor, do ktorého kraj vstupoval aj preto, aby mal možnosť korektne nastaviť vzťahy s dopravcom, však vedenie SAD Zvolen vyhodnotilo ako devalvovanie zmluvného vzťahu,“ doplnil Ján Lunter.
Dodatok so SAD Zvolen podpísal Kotleba iba niekoľko týždňov pred poslednými župnými voľbami, v ktorých napokon s Jánom Lunterom prehral, so SAD Lučenec – ako druhým dopravcom v kraji, ho podpísal dokonca desať dní po prehratých voľbách.
Právny audit, ktorý si kraj nechal vtedy vypracovať ukázal, že predĺženie platnosti zmlúv s dopravcami, podpísané Kotlebom, je v rozpore ako s našou legislatívou, tak aj s nariadením Európskeho parlamentu a Rady o službách vo verejnom záujme v železničnej a cestnej doprave. Ustanoveniami dodatku malo prísť k predĺženiu zmlúv o päť rokov.