Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Bystrica organizuje medzinárodný tender na dopravu

Tender by sa mal uskutočniť v lete 2020 a jeho cieľom je vytvorenie podmienok pre transparentnú súťaž na zabezpečenie autobusovej a trolejbusovej dopravy.

(Zdroj: archív mesta)

BANSKÁ BYSTRICA. Banskobystrická samospráva pripravuje vyhlásenie medzinárodného tendra, zameraného na zabezpečenie mestskej hromadnej dopravy.

Hovorkyňa primátora Dominika Mojžišová informovala, že v zmysle európskej legislatívy túto skutočnosť oznámili v roku 2019 aj v Úradnom vestníku Európskej únie. "Tender by sa mal uskutočniť v lete 2020 a jeho cieľom je vytvorenie podmienok pre transparentnú súťaž na zabezpečenie autobusovej a trolejbusovej dopravy. Minulý týždeň sa v priestoroch mestského úradu uskutočnilo stretnutie k trhovým konzultáciám, na ktorom mohli potenciálni uchádzači získať potrebné informácie," doplnila.

Skryť Vypnúť reklamu

Autobusy a trolejbusy samostatne

Mesto Banská Bystrica má podľa nej špecifickú požiadavku, nakoľko má aj naďalej záujem zabezpečovať trolejbusovú dopravu na svojom území, a preto bude súťaž rozdelená na dve časti. Záujemcovia teda budú predkladať ponuky na zabezpečenie autobusovej a trolejbusovej dopravy samostatne.

„Záleží nám na tom, aby sme sa posúvali ekologickým smerom. Očakávame preto, že výberové konanie v lete prebehne tak, aby bola víťazmi tendra zabezpečovaná doprava v plnom rozsahu od 1. januára 2021,“ hovorí primátor mesta Ján Nosko.

Trolejbusovú dopravu v súčasnosti pre Banskú Bystricu zabezpečuje Dopravný podnik a autobusovú dopravu má na starosti SAD Zvolen v zmysle zmlúv a dodatkov z roku 2018. Cieľom podpísania dodatkov bolo vytvorenie dostatočného časového priestoru na zorganizovanie medzinárodného transparentného tendra, a tiež na zhromaždenie všetkých dát a strategických dokumentov potrebných pre takúto súťaž.

Skryť Vypnúť reklamu

Ešte k téme dodatkov

Medzi dôležité strategické dokumenty patrí aj Plán udržateľnej mobility, vďaka ktorému by sme vedeli určiť to, aký objem, spôsob a druh verejnej dopravy mesto potrebuje. Vzhľadom na opakovaný proces verejného obstarávania tento plán mesto Banská Bystrica nemá dodnes, čo však v tom období nebolo možné predpokladať.

„Správa hlavného kontrolóra nám odporučila vykonať analýzu existujúceho zmluvného vzťahu vrátane legislatívnych možností na jeho predĺženie, na základe ktorej naše právne oddelenie potvrdilo, že v danom čase boli splnené zákonné podmienky na predĺženie doby trvania existujúcej zmluvy, a to predovšetkým s ohľadom na investície dopravcu do technickej základne, ku ktorým sa v zmysle zmluvy zaviazal. Postupovali sme podobne ako väčšina ostatných samospráv a tým sme zabezpečili kontinuitu verejnej osobnej dopravy až do ukončenia medzinárodného tendra,“ hovorí prednostka MsÚ BB Marica Koreňová.

Skryť Vypnúť reklamu

„Cieľom mesta bolo tiež zjednotenie ukončenia týchto zmlúv pre oba typy dopravy, aby sme mohli vysúťažiť dodávateľa na autobusovú aj trolejovú dopravu naraz. Organizácia medzinárodného európskeho tendra má svoje časové náležitosti a vyžaduje si kvalitnú prípravu. Tieto skutočnosti sme nechceli podceniť, aby nedošlo k nepriaznivej situácii ako v iných samosprávach, kde dodávateľa služieb nedokázali vysúťažiť,“ dodáva prvý zástupca primátora Jakub Gajdošík.

Doprava v meste

Vzhľadom na to, že tržby z cestovných lístkov nepostačujú na pokrytie všetkých nákladov súvisiacich s prevádzkou mestskej hromadnej dopravy, mesto obom dopravcom poskytuje dotáciu na úhradu výkonov vo verejnom záujme približne v sume 5,4 milióna eur ročne – 3,6 milióna pre autobusovú a 1,8 milióna pre trolejbusovú dopravu.

Po meste jazdí 63 autobusov, ktorých priemerný vek je 9,5 roka. Za 12 mesiacov prejazdia cca 2,6 milióna kilometrov a obsluhuje ich 93 vodičov, ktorí ročne prepravia približne 7 miliónov ľudí. Trolejbusov máme 32, pričom ich priemerný vek je približne 10 rokov. Obsluhuje ich 49 vodičov a ročne prejazdia 1,1 milióna kilometrov, pričom odvezú 4,2 milióna cestujúcich. Dobrá správa je, že v porovnaní s minulými rokmi sa celkový počet prepravených cestujúcich stabilizoval a prestal klesať.

Bystrica patrí k najlepším

Pokiaľ ide o vozový park, mesto Banská Bystrica patrí k špičke na Slovensku. Zazmluvnení dopravcovia počas rokov využili na obnovu vozového parku aj európske zdroje. Pri týchto projektoch sa berie ohľad aj na ekologizáciu, čo mesto Banská Bystrica podporuje.

Vďaka týmto zdrojom bolo do prevádzky zaradených 15 nízkopodlažných autobusov s pohonom na zemný plyn, 19 nízkopodlažných trolejbusov značky SOR, 14 kĺbových autobusov s ekologickým pohonom na zemný plyn, 3 nízkopodlažné kĺbové trolejbusy a 1 nízkopodlažný trolejbus štandardnej dĺžky s asynchrónnym pohonom.

Hodnota štyroch europrojektov v rozmedzí rokov 2009 – 2015 bola takmer 19,5 miliónov eur a mesto tak za tieto vozidlá platilo len päť percent z ich celkovej ceny. Samospráva tak vďaka týmto projektom, do ktorých sa dopravcovia úspešne zapojili, ušetrila v rozpočte takmer 18,5 milióna eur.

„Veríme, že sa nám tento rok podarí súťaž dotiahnuť do úspešného konca. Banskobystričania myslia stále viac ekologicky a naším cieľom je urobiť mestskú hromadnú dopravu pre cestujúcich atraktívnejšou, aby ju využívali viac, a znižovali tak podiel individuálnej motorovej dopravy,“ hovorí primátor mesta Ján Nosko.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  2. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  3. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  4. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  5. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  6. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  10. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  1. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  2. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  3. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  4. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  5. Novinka medzi prefabrikátmi
  6. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  7. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  8. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  9. The future of M&A in Europe
  10. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 34 568
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 469
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 15 284
  4. Aká je chémia vôní 11 021
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 407
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 833
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 772
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 243
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 795
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 5 936
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Aj pri obnove škôlok mesto reaguje na klimatickú zmenu

Úlohou samosprávy je v priebehu projektu za osem rokov ušetriť 1 810 ton oxidu uhličitého.

MŠ Strážovská

Športové naj Vladimíra Moravčíka

Čo prezradiť o Vladimírovi Moravčíkovi aby to nebolo nosenie dreva dole lesa?

Vladimír Moravčík

Stredoslovenská vodárenská prevádzková spoločnosť znovu otvorila zákaznícke centrá

Centrá boli pre zníženie rizika šírenia koronavírusu zatvorené od 22. októbra.

Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Kamión narazil do reštaurácie a pohostinstva (+VIDEO)

Vodič pravdepodobne za volantom zaspal, havaroval v centre Tvrdošína.

V Zámkoch otvorili nové nákupné centrum

Pre návštevníkov je k dispozícii osem obchodných prevádzok.

V trnavskej nemocnici je pozitívne testovaných takmer sto zamestnancov

Počet hospitalizovaných pacientov s COVID-19 je vo Fakultnej nemocnici v Trnave približne rovnaký v porovnaní s predchádzajúcim obdobím.

Už ste čítali?