Bystrica organizuje medzinárodný tender na dopravu

Tender by sa mal uskutočniť v lete 2020 a jeho cieľom je vytvorenie podmienok pre transparentnú súťaž na zabezpečenie autobusovej a trolejbusovej dopravy.

(Zdroj: archív mesta)

BANSKÁ BYSTRICA. Banskobystrická samospráva pripravuje vyhlásenie medzinárodného tendra, zameraného na zabezpečenie mestskej hromadnej dopravy.

Hovorkyňa primátora Dominika Mojžišová informovala, že v zmysle európskej legislatívy túto skutočnosť oznámili v roku 2019 aj v Úradnom vestníku Európskej únie. "Tender by sa mal uskutočniť v lete 2020 a jeho cieľom je vytvorenie podmienok pre transparentnú súťaž na zabezpečenie autobusovej a trolejbusovej dopravy. Minulý týždeň sa v priestoroch mestského úradu uskutočnilo stretnutie k trhovým konzultáciám, na ktorom mohli potenciálni uchádzači získať potrebné informácie," doplnila.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Autobusy a trolejbusy samostatne

Mesto Banská Bystrica má podľa nej špecifickú požiadavku, nakoľko má aj naďalej záujem zabezpečovať trolejbusovú dopravu na svojom území, a preto bude súťaž rozdelená na dve časti. Záujemcovia teda budú predkladať ponuky na zabezpečenie autobusovej a trolejbusovej dopravy samostatne.

„Záleží nám na tom, aby sme sa posúvali ekologickým smerom. Očakávame preto, že výberové konanie v lete prebehne tak, aby bola víťazmi tendra zabezpečovaná doprava v plnom rozsahu od 1. januára 2021,“ hovorí primátor mesta Ján Nosko.

Trolejbusovú dopravu v súčasnosti pre Banskú Bystricu zabezpečuje Dopravný podnik a autobusovú dopravu má na starosti SAD Zvolen v zmysle zmlúv a dodatkov z roku 2018. Cieľom podpísania dodatkov bolo vytvorenie dostatočného časového priestoru na zorganizovanie medzinárodného transparentného tendra, a tiež na zhromaždenie všetkých dát a strategických dokumentov potrebných pre takúto súťaž.

SkryťVypnúť reklamu

Ešte k téme dodatkov

Medzi dôležité strategické dokumenty patrí aj Plán udržateľnej mobility, vďaka ktorému by sme vedeli určiť to, aký objem, spôsob a druh verejnej dopravy mesto potrebuje. Vzhľadom na opakovaný proces verejného obstarávania tento plán mesto Banská Bystrica nemá dodnes, čo však v tom období nebolo možné predpokladať.

„Správa hlavného kontrolóra nám odporučila vykonať analýzu existujúceho zmluvného vzťahu vrátane legislatívnych možností na jeho predĺženie, na základe ktorej naše právne oddelenie potvrdilo, že v danom čase boli splnené zákonné podmienky na predĺženie doby trvania existujúcej zmluvy, a to predovšetkým s ohľadom na investície dopravcu do technickej základne, ku ktorým sa v zmysle zmluvy zaviazal. Postupovali sme podobne ako väčšina ostatných samospráv a tým sme zabezpečili kontinuitu verejnej osobnej dopravy až do ukončenia medzinárodného tendra,“ hovorí prednostka MsÚ BB Marica Koreňová.

SkryťVypnúť reklamu

„Cieľom mesta bolo tiež zjednotenie ukončenia týchto zmlúv pre oba typy dopravy, aby sme mohli vysúťažiť dodávateľa na autobusovú aj trolejovú dopravu naraz. Organizácia medzinárodného európskeho tendra má svoje časové náležitosti a vyžaduje si kvalitnú prípravu. Tieto skutočnosti sme nechceli podceniť, aby nedošlo k nepriaznivej situácii ako v iných samosprávach, kde dodávateľa služieb nedokázali vysúťažiť,“ dodáva prvý zástupca primátora Jakub Gajdošík.

Doprava v meste

Vzhľadom na to, že tržby z cestovných lístkov nepostačujú na pokrytie všetkých nákladov súvisiacich s prevádzkou mestskej hromadnej dopravy, mesto obom dopravcom poskytuje dotáciu na úhradu výkonov vo verejnom záujme približne v sume 5,4 milióna eur ročne – 3,6 milióna pre autobusovú a 1,8 milióna pre trolejbusovú dopravu.

Po meste jazdí 63 autobusov, ktorých priemerný vek je 9,5 roka. Za 12 mesiacov prejazdia cca 2,6 milióna kilometrov a obsluhuje ich 93 vodičov, ktorí ročne prepravia približne 7 miliónov ľudí. Trolejbusov máme 32, pričom ich priemerný vek je približne 10 rokov. Obsluhuje ich 49 vodičov a ročne prejazdia 1,1 milióna kilometrov, pričom odvezú 4,2 milióna cestujúcich. Dobrá správa je, že v porovnaní s minulými rokmi sa celkový počet prepravených cestujúcich stabilizoval a prestal klesať.

Bystrica patrí k najlepším

Pokiaľ ide o vozový park, mesto Banská Bystrica patrí k špičke na Slovensku. Zazmluvnení dopravcovia počas rokov využili na obnovu vozového parku aj európske zdroje. Pri týchto projektoch sa berie ohľad aj na ekologizáciu, čo mesto Banská Bystrica podporuje.

Vďaka týmto zdrojom bolo do prevádzky zaradených 15 nízkopodlažných autobusov s pohonom na zemný plyn, 19 nízkopodlažných trolejbusov značky SOR, 14 kĺbových autobusov s ekologickým pohonom na zemný plyn, 3 nízkopodlažné kĺbové trolejbusy a 1 nízkopodlažný trolejbus štandardnej dĺžky s asynchrónnym pohonom.

Hodnota štyroch europrojektov v rozmedzí rokov 2009 – 2015 bola takmer 19,5 miliónov eur a mesto tak za tieto vozidlá platilo len päť percent z ich celkovej ceny. Samospráva tak vďaka týmto projektom, do ktorých sa dopravcovia úspešne zapojili, ušetrila v rozpočte takmer 18,5 milióna eur.

„Veríme, že sa nám tento rok podarí súťaž dotiahnuť do úspešného konca. Banskobystričania myslia stále viac ekologicky a naším cieľom je urobiť mestskú hromadnú dopravu pre cestujúcich atraktívnejšou, aby ju využívali viac, a znižovali tak podiel individuálnej motorovej dopravy,“ hovorí primátor mesta Ján Nosko.

Autor: ETA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Bystrica

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  1. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  3. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  4. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  5. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  6. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 858
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 688
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 589
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 310
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 890
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 830
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 721
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 652
  1. Robert Štepaník: diel 124 - pod čiarou / Veľká noc a jej symbolika alebo Čo na nej „slniečkoví“ ľudia neznášajú?
  2. Štefan Šturdzík: Bicykel
  3. Vladimír Bojničan: Demokracia znesie len jeden prívlastok: liberálna. Všetky ostatné sú len maskou tyranie.
  4. Juraj Tušš: Dobro vs. zlo
  5. Rado Surovka: Zrátali to korupčníkom
  6. Peter Blaškovitš: Čo dnes hýbe spoločnosťou
  7. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  8. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 251
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 361
  3. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 667
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 17 938
  5. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 11 818
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 259
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 641
  8. Martin Fronk: Hrady pre milionárov: Ako biznis oživí ruiny, ktoré štát ignoruje 6 769
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

UCED, energetická divízia skupiny CREDITAS, oslávila 1. apríla 2025 desiate výročie od založenia.


Ilustračné foto.

Štátni ochranári vyzývajú návštevníkov hôr k vyššej opatrnosti.


2
Ilustračná fotografia.

Incident sa nezaobišiel bez zranení.


21

Zavádzanie rezidentských zón prinieslo požadovaný efekt.


1
  1. Robert Štepaník: diel 124 - pod čiarou / Veľká noc a jej symbolika alebo Čo na nej „slniečkoví“ ľudia neznášajú?
  2. Štefan Šturdzík: Bicykel
  3. Vladimír Bojničan: Demokracia znesie len jeden prívlastok: liberálna. Všetky ostatné sú len maskou tyranie.
  4. Juraj Tušš: Dobro vs. zlo
  5. Rado Surovka: Zrátali to korupčníkom
  6. Peter Blaškovitš: Čo dnes hýbe spoločnosťou
  7. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  8. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 251
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 361
  3. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 667
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 17 938
  5. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 11 818
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 259
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 641
  8. Martin Fronk: Hrady pre milionárov: Ako biznis oživí ruiny, ktoré štát ignoruje 6 769
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu