Bystrica organizuje medzinárodný tender na dopravu

Tender by sa mal uskutočniť v lete 2020 a jeho cieľom je vytvorenie podmienok pre transparentnú súťaž na zabezpečenie autobusovej a trolejbusovej dopravy.

(Zdroj: archív mesta)

BANSKÁ BYSTRICA. Banskobystrická samospráva pripravuje vyhlásenie medzinárodného tendra, zameraného na zabezpečenie mestskej hromadnej dopravy.

Hovorkyňa primátora Dominika Mojžišová informovala, že v zmysle európskej legislatívy túto skutočnosť oznámili v roku 2019 aj v Úradnom vestníku Európskej únie. "Tender by sa mal uskutočniť v lete 2020 a jeho cieľom je vytvorenie podmienok pre transparentnú súťaž na zabezpečenie autobusovej a trolejbusovej dopravy. Minulý týždeň sa v priestoroch mestského úradu uskutočnilo stretnutie k trhovým konzultáciám, na ktorom mohli potenciálni uchádzači získať potrebné informácie," doplnila.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Autobusy a trolejbusy samostatne

Mesto Banská Bystrica má podľa nej špecifickú požiadavku, nakoľko má aj naďalej záujem zabezpečovať trolejbusovú dopravu na svojom území, a preto bude súťaž rozdelená na dve časti. Záujemcovia teda budú predkladať ponuky na zabezpečenie autobusovej a trolejbusovej dopravy samostatne.

„Záleží nám na tom, aby sme sa posúvali ekologickým smerom. Očakávame preto, že výberové konanie v lete prebehne tak, aby bola víťazmi tendra zabezpečovaná doprava v plnom rozsahu od 1. januára 2021,“ hovorí primátor mesta Ján Nosko.

Trolejbusovú dopravu v súčasnosti pre Banskú Bystricu zabezpečuje Dopravný podnik a autobusovú dopravu má na starosti SAD Zvolen v zmysle zmlúv a dodatkov z roku 2018. Cieľom podpísania dodatkov bolo vytvorenie dostatočného časového priestoru na zorganizovanie medzinárodného transparentného tendra, a tiež na zhromaždenie všetkých dát a strategických dokumentov potrebných pre takúto súťaž.

SkryťVypnúť reklamu

Ešte k téme dodatkov

Medzi dôležité strategické dokumenty patrí aj Plán udržateľnej mobility, vďaka ktorému by sme vedeli určiť to, aký objem, spôsob a druh verejnej dopravy mesto potrebuje. Vzhľadom na opakovaný proces verejného obstarávania tento plán mesto Banská Bystrica nemá dodnes, čo však v tom období nebolo možné predpokladať.

„Správa hlavného kontrolóra nám odporučila vykonať analýzu existujúceho zmluvného vzťahu vrátane legislatívnych možností na jeho predĺženie, na základe ktorej naše právne oddelenie potvrdilo, že v danom čase boli splnené zákonné podmienky na predĺženie doby trvania existujúcej zmluvy, a to predovšetkým s ohľadom na investície dopravcu do technickej základne, ku ktorým sa v zmysle zmluvy zaviazal. Postupovali sme podobne ako väčšina ostatných samospráv a tým sme zabezpečili kontinuitu verejnej osobnej dopravy až do ukončenia medzinárodného tendra,“ hovorí prednostka MsÚ BB Marica Koreňová.

SkryťVypnúť reklamu

„Cieľom mesta bolo tiež zjednotenie ukončenia týchto zmlúv pre oba typy dopravy, aby sme mohli vysúťažiť dodávateľa na autobusovú aj trolejovú dopravu naraz. Organizácia medzinárodného európskeho tendra má svoje časové náležitosti a vyžaduje si kvalitnú prípravu. Tieto skutočnosti sme nechceli podceniť, aby nedošlo k nepriaznivej situácii ako v iných samosprávach, kde dodávateľa služieb nedokázali vysúťažiť,“ dodáva prvý zástupca primátora Jakub Gajdošík.

Doprava v meste

Vzhľadom na to, že tržby z cestovných lístkov nepostačujú na pokrytie všetkých nákladov súvisiacich s prevádzkou mestskej hromadnej dopravy, mesto obom dopravcom poskytuje dotáciu na úhradu výkonov vo verejnom záujme približne v sume 5,4 milióna eur ročne – 3,6 milióna pre autobusovú a 1,8 milióna pre trolejbusovú dopravu.

Po meste jazdí 63 autobusov, ktorých priemerný vek je 9,5 roka. Za 12 mesiacov prejazdia cca 2,6 milióna kilometrov a obsluhuje ich 93 vodičov, ktorí ročne prepravia približne 7 miliónov ľudí. Trolejbusov máme 32, pričom ich priemerný vek je približne 10 rokov. Obsluhuje ich 49 vodičov a ročne prejazdia 1,1 milióna kilometrov, pričom odvezú 4,2 milióna cestujúcich. Dobrá správa je, že v porovnaní s minulými rokmi sa celkový počet prepravených cestujúcich stabilizoval a prestal klesať.

Bystrica patrí k najlepším

Pokiaľ ide o vozový park, mesto Banská Bystrica patrí k špičke na Slovensku. Zazmluvnení dopravcovia počas rokov využili na obnovu vozového parku aj európske zdroje. Pri týchto projektoch sa berie ohľad aj na ekologizáciu, čo mesto Banská Bystrica podporuje.

Vďaka týmto zdrojom bolo do prevádzky zaradených 15 nízkopodlažných autobusov s pohonom na zemný plyn, 19 nízkopodlažných trolejbusov značky SOR, 14 kĺbových autobusov s ekologickým pohonom na zemný plyn, 3 nízkopodlažné kĺbové trolejbusy a 1 nízkopodlažný trolejbus štandardnej dĺžky s asynchrónnym pohonom.

Hodnota štyroch europrojektov v rozmedzí rokov 2009 – 2015 bola takmer 19,5 miliónov eur a mesto tak za tieto vozidlá platilo len päť percent z ich celkovej ceny. Samospráva tak vďaka týmto projektom, do ktorých sa dopravcovia úspešne zapojili, ušetrila v rozpočte takmer 18,5 milióna eur.

„Veríme, že sa nám tento rok podarí súťaž dotiahnuť do úspešného konca. Banskobystričania myslia stále viac ekologicky a naším cieľom je urobiť mestskú hromadnú dopravu pre cestujúcich atraktívnejšou, aby ju využívali viac, a znižovali tak podiel individuálnej motorovej dopravy,“ hovorí primátor mesta Ján Nosko.

Autor: ETA

Najčítanejšie na My Bystrica

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  2. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  3. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  4. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  5. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  6. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  7. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  8. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 836
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 414
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 864
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 463
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 134
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 887
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 369
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 1 888
  1. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky CCXI - Daorson /BiH/
  2. Ondřej Havelka: Nazí adamité. Africké bohoslužby v rouše Evině
  3. Portu Fin Blog: Pri investovaní treba pamätať aj na poplatky, vedia si vypýtať tisíce eur
  4. Lucia Kleštincová: Prepíšme (inak dopredu istú) budúcnosť demokracie EÚ
  5. Viktor Pamula: Viceprimátor poslancom
  6. Danica Chames: Ako (ne)rozbehnúť malý online biznis
  7. Jozef Varga: Krkavci / 59. /
  8. Ľuboš Vodička: Viedeň, Gustav Klimt a Secesia
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 161
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 74 860
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 269
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 697
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 473
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 582
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 16 832
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 10 705
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

  1. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky CCXI - Daorson /BiH/
  2. Ondřej Havelka: Nazí adamité. Africké bohoslužby v rouše Evině
  3. Portu Fin Blog: Pri investovaní treba pamätať aj na poplatky, vedia si vypýtať tisíce eur
  4. Lucia Kleštincová: Prepíšme (inak dopredu istú) budúcnosť demokracie EÚ
  5. Viktor Pamula: Viceprimátor poslancom
  6. Danica Chames: Ako (ne)rozbehnúť malý online biznis
  7. Jozef Varga: Krkavci / 59. /
  8. Ľuboš Vodička: Viedeň, Gustav Klimt a Secesia
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 161
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 74 860
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 269
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 697
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 473
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 582
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 16 832
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 10 705
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu