Hrozia nám v čase krízy výpadky elektriny?
Ako s energetikmi komunikovať v tejto náročnej situácii?
Tiež inšpiratívne tipy úspor energií, možnosti ekonomicky efektívnych riešení a ďalšie zaujímavé informácie ponúka v diskusnej relácii ENERGETIKA V ČASE PANDÉMIE vedúca Kancelárie predstavenstva a hovorkyňa spoločnosti Stredoslovenská energetika, a. s., (SSE) Michaela Krivá.
Prinášame ďalšiu diskusiu regionálnych týždenníkov MY zo série Pod rúškom informácií.
Video záznam z diskusie:
15.45 Moderátorka Monika Janigová končí diskusiu, ďakujeme Michaele Krivej za účasť v nej a divákom za pozornosť.
15.40 Čitateľ sa pýta, či vzhľadom na súčasnú epidemiologickú situáciu, keď sa mnohí ľudia dostanú do platobnej neschopnosti a nebudú schopní platiť úhrady, nepríde k odpájaniu energie. M. Krivá hovorí, že nechcú z toho dôvodu pristupovať k okamžitým odstávkam, predchádzať bude skôr upomienkový proces. Každopádne však treba so SSE komunikovať a hľadať vhodné riešenie.
15. 39 Začínajú sa otázky čitateľov.
15. 34 Hovorí sa o novom reklamnom koncepte, ktorý vychádza z tradície eskimáckeho života, veľmi šetrného k prírode, z ktorého uviedli aj ukážku. Veria, že kampaňou oslovia čo najviac slovenských domácností.
15.30 Dôležitosť využívania zelenej energie by sa mala začať výučbou a vzdelávaním už od materských škôl. Podporujeme rôzne projekty tohto typu u rôznych vekových kategórií.

15.28 Dobrovoľnícke aktivity sú charakteristické pre SE. Zareagovali na darovanie krvi, dohodli si termín na 4. mája so žilinskou transfúznou stanicou. Vo firme je to dlhodobá tradícia, robíme ju trikrát do roka.
Tiež robievame verejnú zbierku pre charitu, najbližšiu máme plánovanú na jún, snáď už budeme fungovať v tom čase lepšie. Jej trvanie asi tento rok predĺžime. Ide o drogériový tovar, plienky, oblečenie...
15.26 Hneď ako prišla pandémia, dostali zamestnanci k dispozícii dezinfekčný gél pri vstupe do budovy, vzápätí ochranné rúška a rukavice dostal každý, neskôr aj gély dostali všetci. Je našou snahou chrániť našich zamestnancov, približuje M. Krivá.
15.23 Asi 40 percent zamestnancov robí v režime home office, ktorým to umožňuje pracovná pozícia, ale pracujeme a fungujeme všetci štandardne. Práca z domu nie je jednoduchá, najmä ak má človek doma školopovinné deti, v takom prípade je to dlhý a náročný deň.
15.22 My dodávame elektrinu a plyn prioritne, okrem toho poskytujeme ďalšie benefity, ako verejné osvetlenie či poistenie. Stredoslovenská distribučná spoločnosť je naša sesterská spoločnosť, ale je distribútorom, ktorá dovedie elektrinu domov. Tiež sa stará o káble, vysvetľuje rozdiely M. Krivá.
15.20 Stredoslovenská distribučná spoločnosť má síce ľudí v karanténe, aby neohrozili iných, ale my ako dodávateľ takých nemáme, pracujeme všetci štandardne.
15.17 Nepristupujeme pri neuhradení faktúry k okamžitému vypnutiu, nastáva štandardný proces upozorňovania, ale odporúčame komunikovať s nami, vždy sa dá nájsť riešenie, ale aj my máme záväzky voči svojim dodávateľom, ktoré si musíme splniť, pripomína Michaela Krivá
15.15 Pri domácnostiach je platobná disciplína zatiaľ štandardná, sú, samozrejme, požiadavky na zníženie mesačných platieb, ale to neodporúčame, sú vypočítané na mesačných spotrebách, tým, že sú teraz doma a viac spotrebujú, museli by viac potom doplácať.
Čo sa týka služieb, kaviarní, reštaurácií, sú požiadavky na splátkové kalendáre, prípadne na zmenu periodicity.
15.14. Či sa zníži cena elektriny, je predčasné špekulovať. Pre domácnosti je cena okolo 45 eur.
15.13 Rovnaká situácia je aj v ostatných európskych krajinách, dochádza tlak na zníženie cien. Hľadajú sa subjekty, ktoré môžu prebytočnú energiu odobrať, ale to sú jednorazové aktivity a stále sú straty státisícové.
15.11 Spotreba domácností výrazne stúpla, ale nedokáže vyrovnať obrovské straty od veľkoodberateľov.
15.10 Zmluvné podmienky pri odbere elektriny sú individuálne s každým veľkým odberateľom. Vyhodnocuje sa situácia raz za rok. prepad cien, s ktorým nikto nepočítal, keď sa kontrakty pred rokom dohadovali, môžeme hovoriť o vyrovnanom, možno rozdelení vplyvov medzi dodávateľa a odberateľa. Otázne je, ako dlho budú trvať opatrenia a ako dlho bude trvať firmám nabehnutie na pôvodný režim.
15.05 Pokles spotreby v priemyselných podnikoch je výrazný, najviac to ovplyvňujú automobilky a ich subdodávatelia.
Zákazníkov musíme brať do úvahy ako jednotlivé subjekty. Momentálne vieme povedať, že cena, za ktorú sme nakupovali, bola okolo 50 eur za megawatt/h. Ceny na pandémiu výrazne zareagovali, je pokles okolo 20 eur.
Počas víkendov a sviatkov je cena ešte nižšia. Je náročné preto hodnotiť situáciu len z priemerných čísel.
Momentálne sú však týždenné výpadky obrovské v státisícoch eur. Nevieme, či budú schopní platiť svoje faktúry aj po koronakríze, či nezostanú po veľkých odberateľoch pohľadávky.
15.00 Michaela Krivá hovorí, že od 13. marca sú zákaznícke centrá zatvorené, všetkých 9 na Slovensku. K opatreniu pristúpili skôr ako vyšlo centrálne nariadenie, pretože chcú chrániť zamestnancov aj klientov. Viaceré pracovníčky centier sú však na OČR s deťmi, preto nevie povedať, kedy by ich otvorili, záleží od vývoja situácie.
Výška zálohových platieb - otázok nie je veľa, stále sú rovnaké ako inokedy, týkajú sa cien a fakturácie.