BANSKÁ BYSTRICA . Počas ukončenej zimnej sezóny spotrebovala Banskobystrická regionálna správa ciest (BBRSC) na údržbu ciest v Banskobystrickom kraji 46 365 ton posypového materiálu. V porovnaní s predchádzajúcou sezónou 2018/2019 to bolo o 12 755 ton menej.
Zo záverečného účtu Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) vyplýva, že náklady na zabezpečenie zimnej údržby boli v uplynulom roku vo výške 5 301 362,41 eura. Ako pre agentúru SITA uviedla vedúca oddelenia komunikácie BBSK Lenka Štepáneková, medziročne kraj za zimnú údržbu zaplatil menej o približne 2,6 mil. eur, keďže v roku 2018 to bola suma 7 915 842 eur. V súčasnosti už pracujú na čistení komunikácií v kraji, ktoré má byť hotové do konca mája.
Po celozávodnej dovolenke na cesty
Zimná služba na cestách BBSK skončila na základe oznámenia Slovenskej správy ciest 27. marca. Vzhľadom na súčasnú krízovú situáciu bolo v BBRSC od 1. do 14. apríla nariadené čerpanie celozávodnej dovolenky. „Hneď po skončení dovoleniek vyslala BBRSC na cesty všetky zametače a začala s čistením kraja. Predpokladaný termín ukončenia čistenia je k 31. máju, keď by mal byť odprataný všetok posypový materiál aj v horských oblastiach, kde býva čistenie najprácnejšie a najzdĺhavejšie,“ objasnila Štepáneková.
Najťažšie na Donovaloch
Náročným úsekom v rámci zimnej údržby bol horský priechod Donovaly, ktorý patrí k najvyužívanejším a zároveň s nadmorskou výškou 960 metrov nad morom k najvyššie položeným horským priechodom na Slovensku.
Vzhľadom na skutočnosť, že je zákaz používať chemický posypový materiál na údržbu tejto komunikácie v úseku 16,5 kilometra nad obcou Staré Hory po kilometer 27,5 za obcou Donovaly, bolo počas uplynulej zimy viacero uzavretí a obmedzení. Celkové uzávierky tohto úseku boli počas sezóny štyri a obmedzení prejazdu pre vozidlá nad 10 metrov bolo 27, pričom najhorší bol február, kde boli dve úplné uzávierky a 13 obmedzení pre nákladné vozidlá.
„Eliminovanie chemického posypového materiálu malo dopad aj na použitie inertného materiálu na ceste I/59 Donovaly,“ konštatovala Štepáneková s tým, že jeho množstvo sa oproti sezóne 2018/2019 takmer zdvojnásobilo. Počas poslednej zimy vzrástla spotreba na 3 553 ton oproti predchádzajúcej sezóne, keď bola spotreba 1 892 ton. Chemického posypu, ktorý cestári použili na úsekoch, kde je to možné, bolo polovičné množstvo, a to 626 ton oproti zime 2018/2019, keď spotrebovali 1 374 ton.
Banskobystrická regionálna správa ciest bola založená na základe uznesenia Zastupiteľstva BBSK v roku 2007 za účelom správy a údržby ciest 2. a 3. triedy v dĺžke 2 556 kilometrov a 1 107 mostných objektov vo vlastníctve kraja a investičnej činnosti na týchto cestách. Jej jediným akcionárom je BBSK. Zameraním BBRSC je okrem správy a údržby ciest druhej a tretej triedy aj podnikateľská činnosť na cestných komunikáciách a vykonávanie s tým súvisiacich činností, ktoré zabezpečujú zriadené strediská.