BANSKÁ BYSTRICA . Portrét Márie Terézie pribudol medzi vzácne klenoty zo zbierok Stredoslovenského múzea v Banskej Bystrici (SSM), ktoré možno nájsť v regionálnej Kancelárii prezidenta SR v meste pod Urpínom. Ako agentúru SITA informovala PR manažérka múzea Martina Saktorová, tento obraz bol pred viac ako sto rokmi súčasťou prvej expozície Mestského múzea v banskobystrickom Matejovom dome.
„Stredoslovenské múzeum má tú česť prispievať historickým mobiliárom, ktorý uchováva vo svojich zbierkach, aj k vybaveniu regionálneho pracoviska Kancelárie prezidenta Slovenskej republiky. Posledným a najhodnotnejším solitérom je obraz panovníčky Márie Terézie. Portrét energickej, pracovitej ženy s pevnou vôľou teraz zdobí pracovňu prezidentky v Banskej Bystrici,“ uviedol riaditeľ SSM Marcel Pecník k rozmernej olejomaľbe na plátne od neznámeho autora, ktorá pochádza z druhej polovice 18. storočia. Vzácny obraz bol v roku 1909 súčasťou prvej Mestskej múzejnej expozície v Matejovom dome na štvrtom poschodí, kde boli inštalované pamiatky cirkevného života.
Celým menom Mária Terézia Walburga Amália Kristína bola českou a uhorskou kráľovnou a rakúskou arcivojvodkyňou. Bola treťou a poslednou ženou – uhorskou kráľovnou a jedinou ženou na českom tróne v dejinách. Cisárovnou Svätej ríše rímskej národa nemeckého sa ako žena nemohla stať, ale pričinila sa, aby sa cisárom stal jej manžel, neskôr cisár František I. Panovníčkou sa ale stať mohla ako najstaršia dcéra Karla III. (cisár Karol VI.) a Alžbety Kristíny Brunšvickej na základe pragmatickej sankcie z roku 1713.
Majestát a energia
„Oficiálny reprezentatívny portrét predstavuje majestát panovníčky s vyžarujúcou energiou, silou osobnosti, celkovým postojom a gestikuláciou, ale aj kráľovskými insígniami položenými na stolčeku v ľavom dolnom rohu obrazu. Pravou rukou si pridržiava plášť a drží ju nad insígniami, čím zdôrazňuje svoje postavenie. Dobové šaty s obručami pod pásom nedovoľovali voľne spustiť ruky, čím dostáva obraz dynamiku.
Trojuholníkovú kompozíciu tvorí diagonála od stolíka s insígniami z ľavého dolného rohu a diagonála z pravého dolného rohu cez ľavú ruku akcentovanú zlatým plášťom za ňou. Stretávajú sa vo vrchole, v hlave panovníčky. Oblečená je v modrozelenej róbe s bielou čipkou na krku, dekolte a rukávoch. Pozadie je tmavé, neutrálne, aby nerušilo sústredenie na panovníčku v prvom pláne,“ popísal obraz historik umenia SSM Juraj Žembera.
Zbierkový fond výtvarného umenia Stredoslovenského múzea obsahuje významné zbierky od obdobia stredoveku až po súčasnosť z Banskej Bystrice a okolia. Ide predovšetkým o zbierky zo sakrálnych interiérov – kostolov a farností rôznorodej náboženskej orientácie – ale aj zo svetského kultúrneho prostredia – šľachtického, meštianskeho aj ľudového. Zbierky výtvarného umenia sú zastúpené maľbami, sochami, kresbami a grafikami.