SLOVENSKÁ ĽUPČA. Na svete existuje iba jediný prototyp takéhoto žeriava, no napriek tomu reálne hrozilo, že skončí rozobratý v niektorej zberni surovín. Dlhé desaťročia slúžilo toto dômyselné technické zariadenie v obci Hronec pri práci s drevom, žeriav bol súčasťou Čiernohronskej lesnej železnice.
„Postavili ho v roku 1949 z toho mála, čo po vojne zostalo“, vysvetľuje Matúš Jančura, vyštudovaný umelecký kováč a sochár, ktorý sa v pustil s partiou nadšencov z Ľupčianskych kovozávodov do jeho záchrany. „Tento žeriav je iný ako ostatné, na svete existuje iba jediný takýto typ,“ vysvetľuje s tým, že v najbližšom čase vyvinú snahu, aby sa stal žeriav technickou pamiatkou.
Žeriav v Hronci patril Čiernohronskej lesnej železnici, ktorej koľaje kládli ešte za Rakúsko-Uhorska, keď štát zistil, že preprava vyťaženého dreva po rieke Hron je pomalá. V 80. rokoch vagóny nestačili autám, a tak železnicu zavreli. Neskôr sa túto úzkokoľajku podarilo obnoviť a dnes je z nej jedna z hlavných turistických atrakcií Horehronia.
Žeriav dostáva druhú šancu
V Ľupčianskych kovozávodoch, ktoré sa zaoberajú umelecko – remeselným spracovaním železa a drahých kovov, dostane žeriav druhú šancu. V uplynulých dňoch sa sem tento kolos podarilo dopraviť z Hronca.
V areáli kovozávodov bude po reštaurovaní slúžiť ako funkčný exponát, ktorý chcú niekoľkokrát v roku pri výnimočných udalostiach uviesť do činnosti.