BANSKÁ BYSTRICA. Riešiteľský tím zo Stavebnej fakulty Žilinskej univerzity v Žiline adresoval mestu výsledky diagnostiky deviatich kilometrov vybraných banskobystrických ciest, s ktorou začal ešte v závere júla. Ako informovala hovorkyňa primátora Zdenka Marhefková, poodrobná analýza vyhodnocuje stav miestnych komunikácií a navrhuje technológiu ich rekonštrukcie. "Hlavným cieľom takéhoto kroku samosprávy je efektívne vynaloženie finančných prostriedkov, predchádzanie nepredvídaným situáciám pri samotnej stavebnej činnosti, a tiež predĺženie doby životnosti realizovanej obnovy," dodala.
Príde rad aj na mosty na Mládežníckej ulici
„Sme prvé mesto na Slovensku, ktoré využilo služby Žilinskej univerzity. Verím, že vďaka precízne spracovanej diagnostike dosiahneme pri rekonštrukcii ciest kvalitnejšie výsledky a predĺžime ich životnosť. S univerzitou v Žiline sme nadviazali spoluprácu aj v prípade posudzovania mostov, ktoré sú v havarijnom stave a vyžadujú si rekonštrukciu. V najbližšom období začne riešiteľský tím s diagnostikou mostov na Mládežníckej ulici,“ hovorí primátor Ján Nosko.
Diagnostikou prešlo na prelome júla a augusta dvanásť úsekov miestnych komunikácií v rozsahu takmer deväť kilometrov. Merania riešiteľský tím vykonal prístrojom Roadscanner, ktorý vyhodnotil stav porušenia povrchu a priečnej nerovnosti vozovky. Hovorkyňa doplnila, že zároveň zisťovali únosnosť vybraných úsekov dynamickým rázovým úderníkom. Na základe výsledkov navrhli pre každý posudzovaný úsek patričnú technológiu opravy.

Komplexná diagnostika
„V budúcom roku chceme zrealizovať rozsiahlu obnovu miestnych komunikácií, ktorá by mala byť vďaka diagnostike čo najadresnejšia vo vzťahu k problémom danej vozovky a ekonomicky čo najefektívnejšia. Výsledky diagnostiky predložíme projektantom, ktorí budú spracovávať projektovú dokumentáciu pre samotnú rekonštrukciu. Na základe diagnostiky budú poznať presné nedostatky danej cesty, navrhnú postup ich odstránenia a povrchovú úpravu podľa odporúčaní,“ dopĺňa primátor Ján Nosko.
Výsledky diagnostiky hovoria o tom, ktoré cesty si vyžadujú úplnú rekonštrukciu vrátane výmeny podložia, a ktoré vykazujú len lokálne poruchy podkladových vrstiev a pre odstránenie nerovností a sfunkčnenie odvodnenia si budú vyžadovať len výmenu asfaltového povrchu a natiahnutie mikrokoberca.
„Odborníci zo Žilinskej univerzity v Žiline najprv popísali stav komunikácií, či majú olámané okraje, rozpadá sa na nich povrch, či majú pozdĺžne, priečne alebo sieťové trhliny alebo či ide o závažné deformácie, koľaje a výtlky. Taktiež zhodnotili únosnosť podkladných vrstiev vozoviek. Pre každý úsek na základe hodnotenia stavu porušenia krytu a výpočtu hrúbky zosilnenia navrhli technológiu opravy,“ dopĺňa Renáta Hláčiková, vedúca oddelenia údržby miestnych komunikácií a inžinierskych sietí.
Vytipujú najkritickejšie úseky
Vedenie mesta počas mesiaca august diskutovalo s poslancami MsZ o investičných prioritách na nasledujúci rok. S ohľadom na finančné možnosti samosprávy bude potrebné, okrem riešenia havarijných stavov mostov a verejného osvetlenia, vytypovať aj najkritickejšie, dopravne dôležité úseky miestnych komunikácii, ktorých sa bude rozsiahla rekonštrukcia týkať.
V závere júla prešli diagnostikou miestne komunikácie, ktoré patria v meste pod Urpínom k hlavným cestným tepnám, frekventovaným či zanedbaným vozovkám. Ide o Tajovského ulicu a ulicu Cesta na amfiteáter, Lazovnú a Bakossovu ulicu, Hornú, Československej armády, Partizánsku cestu, Námestie slobody, ulicu M. M. Hodžu a M. Hattalu, Bernolákovu a Poľnú ulicu, Moskovskú, Kyjevské námestie, Nové Kalište, THK, Švermovu a Gaštanovú.