BANSKÁ BYSTRICA . Analýzu poukazujúcu na nevýhodnosť ponuky, ktorú v súťaži na MHD v Banskej Bystrici predložili ako jediní súčasní dopravcovia, dnes na tlačovej konferencii v Banskej Bystrici predstavila strana Spolu. Ponúknutá cena od dopravcov je podľa odborníka na dopravu Martina Pekára o 50 mil. vyššia ako pôvodne predpokladaná cena na 10 rokov. Ak mesto nezačne proaktívne konať, výsledkom môže byť zvyšovanie daní, zvýšenie cestovného a redukcia základných služieb v meste.
Do verejného obstarávania sa prihlásili iba súčasní dopravcovia, za ktorými stojí SAD Zvolen. „Túto ponuku považujeme za prestrelenú a potvrdila to aj analýza, ktorú sme si dali vypracovať odborníkom. Občanom Banskej Bystrice hrozí, že primátor Ján Nosko zatne v rozpočte mesta sekeru, ktorú budú musieť zatiahnuť oni. Či cez zvýšené dane z nehnuteľnosti, alebo cez zvýšené cestovné, prípadne by mesto muselo zredukovať poskytovanie iných komunálnych služieb,“ uviedol oblastný predseda strany Spolu Matej Bučko s tým, že už na jar muselo mesto zvyšovať daň z nehnuteľností, lebo mu chýbalo v rozpočte 2,5 mil. eur.
Nezvládnutý priebeh verejného obstarávania
Podľa ponuky SAD Zvolen by stála autobusová doprava v Banskej Bystrici 3,99 eur na jeden kilometer, v Žiline to je 3,17 eura a v Prešove 2,50 eura na jeden kilometer. Podľa oblastného predsedu mesto nezvládlo priebeh verejného obstarávania, ktorý mohol odradiť prípadných záujemcov. Primátora strana Spolu vyzvala už v septembri, aby zmluvu za takýchto podmienok nepodpísal. Mesto sa podľa Bučka doteraz k tomu nevyjadrilo a nie je jasné, za akých podmienok bude MHD od nového roka fungovať, ani kto ju bude zabezpečovať.
Strana Spolu preto primátora opätovne vyzýva, aby súťaž zrušil a vypísal novú. „Podmienky je zároveň potrebné nastaviť tak, aby bola umožnená skutočná trhová súťaž. Teda v prvom rade dať prípadnému novému dopravcovi dostatočnú časovú rezervu na nábeh a zabezpečenie vozového parku a zázemia,” doplnil Pekár s tým, že iným riešením ako skutočná súťaž je vlastný dopravný podnik.
Mesto Banská Bystrica pripravilo medzinárodnú verejnú súťaž na poskytovanie služieb MHD na 10 rokov, pričom ju zverejnilo v polovici tohto roka. Predpokladaná hodnota zákazky podľa údajov zverejnených vo vestníku Úradu pre verejné obstarávanie bola 97 190 967 eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Zákazka je rozdelená na časti, pričom predpokladaná hodnota služieb trolejbusovej dopravy je ocenená na 33 980 382 eur bez DPH a predpokladaná suma za autobusovú mestskú dopravu je 63 210 585 eur bez DPH. Služby majú byť poskytované víťazom súťaže od nadobudnutia účinnosti zmluvy, najskôr od 1. januára budúceho roka.
Stanovisko mesta
Mesto sa v stanovisku, ktoré poskytla hovorkyňa primátora Zdenka Marhefková ohradilo voči "nepravdivým a tendenčným vyjadreniam mimoparlamentnej politickej strany SPOLU", ktorej podľa mesta chýbajú základné informácie a fakty k danej téme. "Odmietame akékoľvek spochybňovanie tendra na dopravcov MHD v Banskej Bystrici. Pre mesto sú dôležité odborné stanoviská komisie, ktorá vyhodnocovala splnenie podmienok účasti v tendri, ako aj predložené ponuky. Jej členmi boli profesor Jozef Gnap zo Žilinskej univerzity v Žiline, inžinier Ľubomír Palčák, generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravy v Žiline a zástupcovia odborných útvarov mesta Banská Bystrica."
Vyjadrenie mesta: Je zrejmé, že členovia politickej strany SPOLU nemajú absolútne naštudovanú zmluvu, chýbajú im základné informácie a fakty o téme, čo ukázali už aj vo svojich predchádzajúcich mediálnych výstupoch. Ak vo svojich vyjadreniach spomínajú nejakú existujúcu analýzu, boli by sme radi, ak by nám ju doručili. Technické štandardy, o ktorých hovoria, sú súčasťou prílohy zmluvy, v ktorej sú zahrnuté všetky požiadavky, ako by mali byť vozidlá MHD vybavené. Zverejnené sú na webe mesta Banská Bystrica.
Vedenie mesta sa už viackrát vyjadrilo, že je v jeho záujme vyjednať nižšiu sumu, ako ponúkli dopravcovia v tendri. Preto primátor Ján Nosko intenzívne rokuje s dopravcami, aby sa dohodli na výhodnejších podmienkach a cenách pre mesto. Po ukončení rokovaní s jednotlivými dopravcami, budú výsledky transparentne predstavené aj verejnosti.
Stále platí to, čo sme deklarovali na začiatku, že v našom záujme je prijať rozhodnutie, ktoré bude hospodárne a v záujme obyvateľov Banskej Bystrice. Trváme na tom, aby cestujúca verejnosť mala k dispozícii modernú a atraktívnu mestskú hromadnú dopravu. Doprava v Banskej Bystrici bude od 1. januára 2021 zabezpečená v plnom rozsahu.