BANSKÁ BYSTRICA. Mesto Banská Bystrica dnes na základe medzinárodného tendra uzavrelo zmluvy s dopravcami mestskej hromadnej dopravy (MHD). Ďalších 10 rokov bude od 1. januára trolejbusovú dopravu zabezpečovať Dopravný podnik mesta Banská Bystrica, a.s. (DPMBB) a autobusovú dopravu Slovenská autobusová doprava Zvolen, a. s. (SAD Zvolen). Ako mesto informuje v tlačovej správe, samospráve sa podarilo dohodnúť nižšie sumy, ako boli v pôvodných ponukách. Celková cena bude pre mesto výhodnejšia o 26,74 mil. eur.
Po niekoľkotýždňových rokovaniach pristúpili zástupcovia oboch uchádzačov k úprave ekonomickej ceny dopravného výkonu, ktorá zohľadnila aj negatívne prognózy vývoja ekonomických dopadov pandémie súvisiacej s ochorením COVID-19 na rozpočet mesta, predovšetkým v rokoch 2021 až 2023.
Dopravným podnikom mesta Banská Bystrica upravená ekonomická cena dopravného sa dostala v priemere na úroveň 3,72 eur za kilometer oproti cene 4,04 eura za kilometer v predloženej ponuke do súťaže. Týmto sa podarilo dohodnúť ceny trolejbusovej dopravy výhodnejšie o 3,57 mil. eur v prospech rozpočtu mesta.
Výsledná ponuka úpravy ekonomickej ceny dopravného výkonu autobusovej dopravy predložená spoločnosťou SAD Zvolen sa dostala v priemere na úroveň 3,03 eura za kilometer oproti cene 3,93 eura za kilometer v predloženej v ponuke do súťaže, čím radnica dosiahla ceny za autobusovú dopravu výhodnejšie o 23,17 mil. eur v prospech rozpočtu mesta.
Úprava ceny
„Už viackrát som deklaroval, že cenová ponuka predložená uchádzačmi v rámci súťaže, nebola pre mesto akceptovateľná. Z uvedeného dôvodu sme požiadali oboch dopravcov o úpravu ceny v náš prospech, čím by sme sa dostali na parametre, ktoré by boli pre mesto vyhovujúce a dovoľovali nám tak zmluvné vzťahy uzatvoriť. Som rád, že sme sa na úprave ceny nakoniec dohodli,“ uviedol primátor mesta pod Urpínom Ján Nosko.
„Ide o reálnu cenu od reálneho subjektu, ktorý zamestnáva viac ako 1 200 zamestnancov. Budeme musieť zabezpečiť rôzne nové technické vymoženosti, nástupy všetkými dverami a pod., preto z nášho pohľadu je to cena trhová a reálna. Treba robiť všetko pre to, aby cestujúca verejnosť vymenila individuálnu dopravu za verejnú hromadnú dopravu,“ povedal predseda predstavenstva SAD Zvolen, a.s. Adrian Polóny.
V zmluve sa dopravcovia zároveň zaviazali, že dotácie získané z európskych projektov na obnovu vozidlového parku budú príjmom mesta Banská Bystrica a nie dopravcov, ako je to v niektorých iných mestách. Toto ustanovenie zmluvy môže mať počas nasledujúcich 10 rokov výrazne pozitívny vplyv na zníženie nákladov mesta v súvislosti so zabezpečovaním služieb MHD.
Modernizácia
Vysúťažení dopravcovia budú musieť v budúcom roku mať, okrem iného, GPS monitorovací systém, ktorým bude mesto vedieť získať údaje o pohybe vozidiel v reálnom čase. „Mesto vo verejnom obstarávaní požadovalo, aby budúci dopravcovia mali vozidlá s maximálnym priemerným vekom 13 rokov. My sme deklarovali, že priemerný vek autobusov nedosiahne v priemere ani hranicu 11 rokov a v prípade trolejbusov to bude menej ako 12 rokov,“ doplnil Polóny.
Všetky autobusy a trolejbusy, ktoré budú v rámci obnovy vozidlového parku dopravcami dopĺňané a vymieňané, budú musieť byť aj nízkopodlažné. Mesto ďalej požaduje, aby boli v priebehu budúceho roka vozidlá vybavené aj WiFi a USB rýchlonabíjačkami pre zvýšenie komfortu cestovania. Obaja dopravcovia budú mať povinnosť používať spoločnú dopravnú kartu, na ktorú môžu cestujúcim poskytovať zľavy z cestovného. Ďalšou z podmienok je nastupovanie a vystupovanie všetkými dverami, čo v súčasnosti nie je možné. Pri všetkých dverách bude nainštalovaný snímač na dopravnú kartu, aby sa urýchlilo nastupovanie cestujúcich. O zavedení jednotlivých noviniek bude mesto priebežne informovať.