BREZNO. Reč je o špeciálnych a sociálnych pedagógoch, ako aj asistentoch učiteľa, ktorí pomáhajú vylúčeným deťom začleniť sa do kolektívu. O ich prínose, obzvlášť v čase pandémie, sme sa rozprávali s líderkou inkluzívneho tímu v Brezne Radkou Kohútikovou.
V tomto školskom roku sa Základná škola s materskou školou Karola Rapoša v Brezne zapojila do druhej časti projektu Pomáhajúce profesie v edukácii detí a žiakov, ktoré vyhlásilo ministerstvo školstva. Čo je jeho cieľom?
- Cieľom projektu je pomôcť slabším žiakom vo vzdelávaní a zabezpečiť vzdelávanie všetkým, bez ohľadu na ich národnosť, jazykový pôvod, rasu, pohlavie, úroveň výkonu, zdravotný stav či postihnutie. Na tomto princípe je postavená inklúzia.
Vďaka tomuto projektu sa váš doterajší inkluzívny tím rozrástol o ďalších 11 špecialistov. Čo je ich úlohou?
- Do základnej školy sme prijali piatich asistentov a dvoch sociálnych pedagógov. Potrebovali by sme aj školského psychológa, ktorého sa nám ale nepodarilo zohnať. Do projektu je zapojená aj naša materská škola, do ktorej sme prijali dvoch asistentov, špeciálneho pedagóga a sociálneho pedagóga. Všetci títo zamestnanci uľahčujú deťom vzdelávanie napriek ich rozdielom a problémom.
Napríklad pomáhajú deťom, ktoré nevedia rozprávať, majú problém naučiť sa čítať, písať, počítať, nestíhajú pracovať s ostatnými spolužiakmi, nedokážu sa sústrediť, zle počujú, horšie vidia, neobsedia a neustále sa krútia na stoličke a podobne.