Pondelok 13. septembra bol v oblasti školstva pre mesto Brezno výnimočný. Doobeda slávnostne otvorilo zrenovovanú materskú školu na Nálepkovej ulici a popoludní v Základnej škole s materskou školou na Mazorníkove historicky prvé triedy pre deti s autizmom, ktoré tak už môžu zdravo rásť v ich svete a byť samy sebou.
BREZNO. Tieto triedy sú nielen o učení. Učiteľky deti obdarúvajú nesmiernou láskou, empatiou a pocitom bezpečnosti.
Úspešným projektom samospráva potešila hlavne rodičov
V novom školskom roku na podnet rodičov s podporou primátora v ZŠ s MŠ na Mazorníkove otvorili dve špeciálne triedy pre deti s poruchou autistického spektra, jednu pre predprimárne vzdelávanie v materskej škole a druhú pre primárne a nižšie sekundárne v základnej škole. Maximálny počet žiakov v každej triede pre deti s autizmom je 4, pričom uprednostnené sú s trvalým pobytom v Brezne.
Triedu MŠ navštevujú 4 detičky vo veku 4 – 5 rokov a triedu ZŠ 2 žiaci vo veku 7 – 9 rokov. Vyučovanie prebieha pod vedením špeciálnych pedagógov a asistentov učiteľa podľa individuálnych vzdelávacích plánov, a to v pekne zariadených triedach v pastelových farbách, nechýba oddychová miestnosť, šatňa a sociálne zariadenia.
Ako nám pred slávnostným otvorením stihla povedať mamička Martina, veľmi sa teší, že mesto zriadilo triedy práve pre detičky s autizmom. „Vlani sme cestovali do špeciálnej materskej školy v Banskej Bystrici, čo bola pre nás veľká záťaž. Predsa len dochádzať 40 km je náročné. Otvorenie triedy v Brezne je výhodné aj pre mňa, môžem chodiť do práce a synček je v škôlke maximálne spokojný. Tešíme sa tak obidvaja.“
Poďakovanie patrí každému, kto priložil ruku k dielu
V Brezne a blízkom okolí existujú špeciálne základné školy, v ktorých sa vzdelávajú deti s rôznymi vývinovými poruchami, ale ani jedna z nich nie je zameraná len na poruchu autistického spektra. Nadšenie z úspešne zrealizovaného projektu, ktorý bol prevažne financovaný zo zdrojov mesta, sumou 2000 eur prispelo BBSK, vyjadril aj primátor Tomáš Abel.
„Som rád, že z hľadiska ľudskosti sme práve týmto projektom pomohli rodinám, ktoré to naozaj potrebujú. Pre rodičov je to obrovská pomoc a viem, čo to pre nich znamená. Verím, že budú cítiť oporu a podporu zo strany školy aj mesta, že detičky budú do tried chodiť rady a cítiť sa v nich čo najlepšie. Pani učiteľkám prajem, aby sa im dobre pracovalo. Ďakujem všetkým, ktorí sa pričinili o celý proces realizácie projektu a dotiahli ho do úspešného konca. Ďakujem vedeniu ZŠ s MŠ MPČĽ 35, pani učiteľkám, v neposlednom rade zamestnancom mestského úradu, všetkým, ktorí prispeli akýmkoľvek spôsobom.“
Od samého začiatku v ústrety projektu vyšiel riaditeľ ZŠ s MŠ na Mazorníkove Peter Macko, podľa ktorého slov ich škole sa blýska na lepšie časy. V priebehu troch mesiacov otvorili odborné učebne a teraz dve úplne nové triedy s nádherným vybavením.
„S projektom sme sa začali oboznamovať pred štyrmi rokmi a dnes je už realitou. Obával som sa jedinej veci, či nájdeme odborníkov na vzdelávanie, pretože tieto detičky potrebujú individuálnu zvláštnu starostlivosť. A podarilo sa. Ak máte správnych ľudí, všetko ide oveľa ľahšie. A ja to šťastie mám. Ich pomoc je na nezaplatenie. Pani učiteľky sa stále usmievajú a tešia sa z každého pokroku žiakov. Ďakujem všetkým, ktorí k tomuto dielu priložili ruku. Každému patrí poďakovanie, čo prispel kúskom svojej ochoty, v neposlednom rade ďakujem pánovi primátorovi.“
Práca je pre učiteľky nielen povolaním, ale hlavne poslaním
Špeciálne triedy pre detičky s autistickými poruchami sa od bežných odlišujú hlavne malým počtom žiakov, čo pedagógom umožňuje intenzívne sa venovať každému jednému individuálne. Pre učiteľky v Brezne je táto práca nielen povolaním, ale hlavne poslaním.
Gabriela Pavúková, učiteľka predprimárneho vzdelávania: – V oblasti predprimárneho vzdelávania mám dlhoročné skúsenosti ako učiteľka v materskej škole. Pracovala som tiež s deťmi so zdravotným znevýhodnením v centre včasnej intervencie Misericordia, kde sme sa venovali aj deťom s poruchami autistického spektra, ktoré sú teraz mojimi žiakmi. Práca s týmito inak obdarenými detičkami je úplne iná ako s deťmi v bežnej triede. Treba si uvedomiť, že každé z nich má úplne iné individuálne schopnosti a možnosti a my sa im musíme prispôsobiť.
Nejde nám len o to, aby sme ich upokojovali, ľuľkali, ale aby sme sa posúvali ďalej a osobnostne rástli. Podľa toho zisťujeme, ktoré dieťa má k čomu bližšie, čo je pre neho zábavnejšie. Napríklad pre niekoho sú to číslice, iné sa zaoberajú písmenkami alebo obrázkami zvieratiek. Cez to, čo im je blízke, sa snažíme nadviazať spoluprácu a robiť s nimi aktivity. Som však šťastná, mám prácu, ktorá ma v živote napĺňa. V triede pracujeme dve špeciálne pedagogičky a jedna asistentka.
Helena Barkáčová, učiteľka pre primárne vzdelávanie: – Roky som pracovala v materskej škole, v Domove sociálnej starostlivosti a v Špeciálnej základnej škole internátnej vo Valaskej, kde deti s autizmom boli začlenené do bežných tried medzi mentálne postihnutých žiakov. Pre nikoho to nebolo ľahké. Zriadením týchto tried budú pre všetkých žiakov s autizmom a ich rodičov vytvorené podmienky pre individuálne vzdelávanie a výchovu. Pracujeme podľa Školského vzdelávacieho programu pre žiakov s autizmom na individuálnej báze. V triede máme zatiaľ druháčku a tretiaka, ktorí nám v rámci diagnostiky každý deň ukazujú svoje vedomosti a schopnosti. Princípom vzdelávania je úspešnosť. Ak je žiak úspešný od rána, keď začneme spoločne pracovať, postupne chce ukázať, že dokáže ešte viac. Ďakujem aj v mene našich žiakov a rodičov pánovi primátorovi Tomášovi Abelovi a mestu Brezno za zriadenie týchto tried, osobitná vďaka patrí vedúcej odboru školstva Marte Paučovej, za profesionálne a estetické zariadenie tried, relaxačnej miestnosti Snoezelen a ostatných priestorov školy.