Rýchla alebo pomalá móda? Obliekajme sa zodpovedne

Situáciu dlhodobo zhoršuje „fast fashion“.

Z prírody.Z prírody. (Zdroj: Nela Dúbravková)

BANSKÁ BYSTRICA. Vzdelávacia a osvetová kampaň Slovenskej agentúry životného prostredia, zameraná na predchádzanie vzniku odpadu, pokračuje aj v novom roku. Deti, žiaci, pedagógovia a verejnosť majú tentoraz možnosť zapojiť sa do januárovej výzvy venovanej udržateľnej móde.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ročne sa vo svete vyrobí asi 80 miliárd kusov oblečenia, pričom až 80 percent z toho putuje na skládku. Textilná výroba ako jedno z najznečisťujúcejších odvetví vyprodukuje 1,2 miliardy ton kysličníka uhličitého (CO2) ročne, čo je viac emisií ako z medzinárodných letov a námornej dopravy dokopy.

SkryťVypnúť reklamu

Tzv. „fast fashion“ (rýchla móda) je neprehliadnuteľnou hrozbou pre našu planétu. O jej dopadoch informuje januárová výzva v rámci pokračujúcej kampane Zatoč s odpadom z dielne Slovenskej agentúry životného prostredia (SAŽP).

Vzdelávacia a osvetová kampaň SAŽP, zameraná na predchádzanie vzniku odpadu, pokračuje aj v novom roku. Po vianočnom období majú deti, žiaci, pedagógovia a verejnosť možnosť zapojiť sa do januárovej výzvy venovanej udržateľnej móde. Téma výzvy Obliekaj sa zodpovedne! má tiež poukázať na viaceré hrozby módneho priemyslu, od využívania detskej práce až po znečisťovanie životného prostredia.

Napríklad v roku 2018 predstavoval textilný odpad na Slovensku približne 10,6 kg na jedného obyvateľa, spolu 57 721 ton odpadu z textilu a obuvi. Tento odpad putuje prevažne na skládky, prípadne do spaľovní.

SkryťVypnúť reklamu

Situáciu dlhodobo zhoršuje tzv. „fast fashion“ čiže rýchla móda, ktorá ponúka tisíce štýlov a najnovších trendov. Typické sú pre ňu lacné a nekvalitné materiály, čo spôsobuje znehodnotenie oblečenia po niekoľkých vypraniach. Navyše sa z neho pri praní uvoľňujú mikroplasty, ktoré nezachytia ani čistiarne odpadových vôd.

Zatiaľ čo fast fashion je neprehliadnuteľným problémom pre našu planétu, „slow fashion“ môže byť jeho riešením. Spomaľuje životný cyklus oblečenia, proces jeho výroby, nákupu, nosenia a následného vyradenia. Cieľom je zvýšiť životnosť oblečenia a jeho kvalitu. Pomalá móda by sa mala stať dôležitou súčasťou nového konceptu obehovej ekonomiky, kde je oblečenie a textil v obehu tak dlho, ako je to len možné. Znižujú sa tak nároky na nové prírodné zdroje a tiež množstvo vzniknutého odpadu.

SkryťVypnúť reklamu

SAŽP v rámci januárovej výzvy prináša niekoľko tipov, ako eliminovať dopady rýchlej módy a obliekať sa zodpovedne:

  1. Starostlivo uvažovať, aký kus oblečenia potrebujeme nevyhnutne do svojho šatníka.
  2. Zaobstarať si ho tak, aby bol finančne výhodný a zároveň šetrný k prírode.
  3. Navrhnúť a ušiť si vlastné módne kúsky.
  4. Vyrobiť nový kus oblečenia zo starého (upcycling).
  5. Vymeniť si kus za kus na swape alebo malej výmennej akcii v škole, medzi priateľmi.
  6. Požičať si oblečenie na príležitosť od kamarátky/kamaráta, rodiny.
  7. Nakupovať v bazáre či v secondhande.
  8. Kúpiť si oblečenie od lokálneho výrobcu s dobrým menom, zodpovednou značkou.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Bystrica

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 042
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 644
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 914
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 704
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 291
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 792
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 168
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 157
  1. Tomas Hlavaty: Ateizmus a viera: Dve pasáže z Levovej homílie, ktoré vyvolávajú pochybnosti
  2. Ján Škerko: Sme vo vesmíre sami? Vesmírna prázdnota vo veľkom ničom
  3. Vladimír Krátky: Cintľavky - zobuďte sa !
  4. Milan Srnka: Quo vadis, hokejová reprezentácia?
  5. Štefan Šturdzík: Po boji je každý generál.
  6. Anna Miľanová: Obchodovanie áno. Dačo za dačo. Zakúpenie, výmena, či iné ocenenie kvality tovaru.
  7. Eva Bachletová: Šéfovia a šéfky!
  8. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 222
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 300
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 187
  4. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 7 937
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 898
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 835
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 034
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 589
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomas Hlavaty: Ateizmus a viera: Dve pasáže z Levovej homílie, ktoré vyvolávajú pochybnosti
  2. Ján Škerko: Sme vo vesmíre sami? Vesmírna prázdnota vo veľkom ničom
  3. Vladimír Krátky: Cintľavky - zobuďte sa !
  4. Milan Srnka: Quo vadis, hokejová reprezentácia?
  5. Štefan Šturdzík: Po boji je každý generál.
  6. Anna Miľanová: Obchodovanie áno. Dačo za dačo. Zakúpenie, výmena, či iné ocenenie kvality tovaru.
  7. Eva Bachletová: Šéfovia a šéfky!
  8. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 222
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 300
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 187
  4. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 7 937
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 898
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 835
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 034
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 589
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu