BANSKÁ BYSTRICA. Do obnovy techniky na údržbu ciest prišla veľká investícia v objeme 8,5 milióna eur, aká v Banskobystrickom samosprávnom kraji (BBSK) už dlho nebola.
Uviedol to na dnešnom brífingu v areáli Banskobystrickej regionálnej správy ciest (BBRSC) banskobystrický župan Ján Lunter s tým, že vozidlá majú skvalitniť údržbu, sú komfortnejšie a bezpečnejšie, čo má byť aj atraktívnejšie pre ich vodičov.
Cestári sú podľa predsedu predstavenstva BBRSC Martina Lejtricha pripravení na zimnú údržbu ciest. „Urobili sme všetko pre to, aby sme pred zimou zabezpečili aj posypovú soľ, aj inertný posyp aj všetky ostatné tovary a služby tak, aby sme od 1. novembra boli pripravení na zimnú službu a na prvý sneh, ktorý môže prísť teoreticky kedykoľvek,“ ubezpečil šéf cestárov.
„Pre zimnú službu 2022/2023 má BBRSC zakontrahovaných 35-tisíc ton inertného posypu, 400 ton vysokoúčinného posypu chloridu horečnatého a aktuálne pripravujeme podpis zmluvy na dodávku posypovej soli v objeme 24-tisíc ton. Napriek nárastom cien, ktoré sú v prípade niektorých položiek až stopercentné, sme na zimu pripravení tak, aby bola zjazdnosť ciest zachovaná,“ konkretizoval Lejtrich.
Do vozového parku pribudli nové sypače, valníky, traktory pre kosbu, rýpadlové nakladače aj vibračné valce. „Stroje sú postupne od septembra 2022 nasadzované do prevádzky, posledné stroje budú dodané v súlade s platnými zmluvami v prvom kvartáli budúceho roka,“ uviedol predseda predstavenstva BBRSC.
„Sú to špeciálne stroje na zimnú, ale aj na letnú údržbu ciest druhej a tretej triedy, ale aj prvej triedy a mostných konštrukcií v rámci regiónu Banská Bystrica. Obmenili sme kompletne flotilu osobných vozidiel, pretože potrebujeme ľudí dostať do terénu. To znamená technikov, aby ten technický stav komunikácií, ktorý bol častokrát terčom kritiky, bol výrazne zlepšený,“ popísal novú techniku Lejtrich.
Zakúpené vozidlá stáli 8,5 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty. „Dôležité je, že sme mohli využiť jednak vlastné zdroje, ktoré sme mali naakumulované a s prispením externých bankových zdrojom sme nejakým spôsobom dali dohromady tieto peniaze bez toho, aby sme zaťažili rozpočet samosprávneho kraja,“ konštatoval predseda predstavenstva a dodal, že by malo ísť o udržateľné riešenie, lebo na túto etapu nadviažu postupne ďalšie. Obmena techniky má byť podľa neho „neustály a udržateľný proces, ktorý by nemal nikdy zastať.“
Banskobystrická regionálna správa ciest udržiava cesty druhej a tretej triedy v dĺžke 2 458 kilometrov. Okrem toho aj 592 kilometrov ciest prvej triedy a 1 048 mostných objektov. Jej jediným akcionárom je BBSK. Zameraním BBRSC je okrem správy a údržby ciest druhej a tretej triedy aj podnikateľská činnosť na cestných komunikáciách a vykonávanie s tým súvisiacich činností, ktoré zabezpečujú zriadené strediská.