BANSKÁ BYSTRICA. „Celá Bystrica naň čaká už mnoho rokov, má vyriešiť tragickú dopravu medzi Banskobystricou a Slovenskou Ľupčou,“ vyjadril sa župan Ondrej Lunter ešte vlani v auguste, ohľadom výstavby približne trojkilometrového predĺženia rýchlostnej cesty R1.
Jeden z najdôležitejších dopravných projektov štátu v regióne pod Urpínom za približne 90 miliónov eur bez DPH, sprevádzaný problémovým tendrom, ktorý pre manažérske pochybenie stál vlani v októbri Vladimíra Jacka stoličku na poste šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), by konečne mali začať realizovať.

Začiatok prác diaľničiari pôvodne plánovali na december minulého roka.
„Zmluva je tesne pred podpisom. Očakávame, že výstavba sa začne na jar. O presnom termíne budeme informovať,“ oznámili tento týždeň z ministerstva dopravy.
Benefity pre región
Ján Nosko, primátor Banskej Bystrice tvrdí, že vybudovanie tejto diaľnice je nielen základným predpokladom pre realizáciu severojužného prepojenia cez Hiadeľské sedlo, ale prinesie aj ďalšie benefity.
V mestskej časti Šalková totiž pribudne bezpečné mimoúrovňové napojenie na rýchlostnú cestu, vrátane nového mosta cez rieku Hron, ktorý bude slúžiť aj obyvateľom tamojších dedín.
Rovnako sa vďaka rýchlostnej ceste ako vyvolaná investícia vybuduje nový cestný most pred Biotikou, ktorý je v súčasnosti v havarijnom stave a hrozí jeho uzavretie, čo by malo obrovský dosah na celé Horehronie.

„Rýchlostná cesta sa v súčasnosti končí na severnom obchvate mesta pri areáli bývalej cementárne. To spôsobuje dopravné problémy najmä obyvateľom mestskej časti Šalková, ale aj ľuďom z okolitých obcí,“ ozrejmil ešte vlani na jeseň primátor.
„Aj keď sme sa snažili motoristom dočasne pomôcť osadením svetelnej signalizácie, plnohodnotné trvalé riešenie stále chýbalo,“ zakončil.
Úsek majú postaviť za 960 dní
Úsek R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča postavia spoločnosti Doprastav a Metrostav DS.
Vo verejnom obstarávaní ponúkli najnižšiu cenu v objeme takmer 86,8 miliónov eur bez DPH. Hotový by mal byť v priebehu 32 mesiacov.