BANSKÁ BYSTRICA. Dopravu na strednom Slovensku poznačili diaľničiarmi avizované obmedzenia, ktoré súvisia s predlžovaním rýchlostnej cesty R1 od Banskej Bystrice smerom na Brezno.
Dotýkajú sa aj samotnej R1. Vodiči tak musia rátať s prípadnými kolónami.
„Polícia upozorňuje vodičov, prichádzajúcich po R1 v smere od Brezna, smerujúcich do centra Banskej Bystrice (prvý výjazd - foto č. 1), na možnosť využitia ľavého jazdného pruhu pre odbočku na čerpaciu stanicu Shell, ale rovnako aj v prípade, ak smerujú do centra mesta (foto č. 2)“ informovali z Krajského riaditeľstva Policajného zboru Banská Bystrica v utorok 1. apríla s tým, že pravý jazdný pruh je určený pre vozidlá, smerujúce do Sásovej, respektíve na Cementárenskú cestu.


„Uvedené odporúčame z dôvodu zvýšenia plynulosti dopravy a predchádzania tvorby kolón v danom úseku,“ dodali policajti.
Obchádzka po R1
Na obmedzenia, ktoré sa začali 29. marca, upozornili uplynulý týždeň aj diaľničiari.
Na stavbe nového úseku R1 sa začali práce na preložke frekventovanej cesty 1/66, pričom na preloženie bolo potrebné úplne uzavrieť približne polkilometrový úsek od križovatky Partizánskej a Cementárenskej cesty.
„Až po napojenie cesty 1/66 na autostrádu R1. Toto obmedzenie potrvá až do vybudovania novej rýchlocesty v tejto časti."
Počas úplnej uzávery časti mimoriadnej frekventovanej cesty prvej triedy vedie obchádzka po súčasnej R1, po križovatku R1 Banská Bystrica – východ. „Tento úsek figuruje medzi nespoplatnenými, takže obchádzku môžu využívať motoristi aj bez platnej diaľničnej známky,“ podotkli z Mediálneho tímu Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).
Došlo aj k obmedzeniu dopravy na približne kilometer dlhom úseku existujúcej R1, konkrétne v kilometroch 168,485 – 169,414.

„Prebiehajú zemné práce – odkop, násyp cestného telesa, realizácia mostných objektov, zárubných múrov a prekládka sietí. Práce na existujúcej R1 budú prebiehať postupne vo všetkých jazdných pruhoch. Doprava bude vedená vo voľnom jazdnom pruhu," vymenovali z NDS.
Treba zvážiť využitie alternatívnych trás
O značnej dopravnej vyťaženosti cesty 1/66 medzi Šalkovou a Banskou Bystricou svedčí fakt, že ňou denne prešlo okolo 20-tisíc vozidiel, z toho 15 percent nákladných.
„Je predpoklad, že intenzita dopravy bude narastať a bez rýchlocesty by bola spojnica Banskej Bystrice s Breznom kapacitne preťažená. Okrem toho je pre širšie okolie najdôležitejšou časťou úseku vybudovanie nového mosta cez rieku Hron. Ten nahradí súčasný, ktorý je už na hranici životnosti,“ vysvetlili diaľničiari.
Zároveň apelujú na vodičov, aby zvážili využitie alternatívnych trás. „Prípadne využili prostriedky hromadnej dopravy. Zároveň ich žiadame o rešpektovanie dopravného značenia a pokynov policajtov či pracovníkov stavby."
Výstavbu približne 3 kilometre dlhého úseku R1, ktorá prebieha od konca uplynulého roka, má pod palcom Združenie Doprastav – Metrostav a. s. Podľa dokumentov, zverejnených vo verejnom obstarávaní, by mala zo štátneho rozpočtu ukrojiť približne 87 miliónov eur.
Hotový by mal byť v priebehu 32 mesiacov.
