BANSKÁ BYSTRICA. Nová parkovacia politika v Banskej Bystrici prináša požadovaný efekt. Na miestach, kde sú od vlaňajšieho septembra zavedené rezidentské parkovacie zóny, už nevládne parkovací chaos, ľudia začali garáže využívať na účel, pre ktorý boli postavené. Vznikli aj nové parkovacie miesta.
„Nastavenie jasných pravidiel a vytvorenie rezidentských parkovacích zón v Podlaviciach, na Uhlisku a Severnej-Bakossovej ulici zvýhodnilo pri parkovaní Banskobystričanov a z ulíc odstránilo parkovací chaos. Vďaka investíciám do týchto lokalít pribudli nielen nové parkovacie miesta, ale zrealizovala sa obnova mnohých ciest, bezbariérových chodníkov či priechodov pre chodcov,“ informovala Zdenka Marhefková, hovorkyňa primátora.
Autá stáli na chodníkoch aj trávnikoch
Jej slová potvrdzuje fakt, že pred zavedením rezidentského parkovania v spomínaných troch lokalitách s dovedna 953 legálnymi parkovacími miestami parkovalo takmer 1500 áut. Stáli totiž aj na chodníkoch či plochách s verejnou zeleňou.
Po stavebných úpravách a zjednosmernení ulíc v novozriadených rezidentských lokalitách pribudlo, prípadne bolo zlegalizovaných 420 parkovacích miest.
„Podľa našich analýz a osobných kontrol parkuje v noci na Uhlisku, v Podlaviciach a Severnej-Bakossovej ulici už iba 1325 vozidiel. V porovnaní s predošlým stavom je ich teda menej o 162,“ vyčíslil zástupca primátora Jakub Gajdošík.
Priblížil aj ďalšie investície, súvisiace so zavádzaním novej parkovacej politiky v meste. Konkrétne na Uhlisko smerovalo z mestského rozpočtu približne 400-tisíc eur, čo je historicky najviac peňazí. Okrem zlegalizovania parkovacích miest tam obnovili cesty, pribudli bezbariérové chodníky aj bezpečné priechody pre chodcov.
Pribudli nové parkovacie miesta
„Pred vznikom rezidentskej zóny bolo na Uhlisku len 336 legálnych parkovacích miest. Zjednosmernením ulíc Jesenského, Timravy, Lesnej, Boženy Nemcovej a Pod Rybou, ako aj vytvorením výhybní v slepých uliciach na Družstevnej, Hviezdoslavovej, Žltom Piesku a Hronskom predmestí, pribudlo ďalších 229 legálnych parkovacích miest,“ vymenoval viceprimátor.

Pokračoval, že parkovisko na Mičinskej ceste, nachádzajúce sa mimo regulovanej zóny, slúžiace ako bezplatné záchytné parkovisko, prešlo lokálnymi stavebnými úpravami s vyznačením 125 parkovacích miest. „Koncom minulého roka bolo vybudované aj šikmé státie na Jesenského ulici, kde je v súčasnosti možné zaparkovať 61 automobilov.“
Pred reguláciou parkovania na Uhlisku s 336 legálnymi parkovacími miestami stávalo takmer 570 áut. Dnes ich tam parkuje 474 na až 565 legálnych parkovacích miestach.
Návštevníci štadióna parkujú pri bytovkách
Gajdošík spomenul aj špeciálny režim na Hronskom predmestí 5 až 10, kde v bezprostrednej blízkosti bytoviek parkujú návštevníci zimného štadióna.
„V tesnej blízkosti tamojších bytových domov budú môcť parkovať už len rezidenti. Jednotlivými opatreniami sme ešte vlani zlegalizovali 18 parkovacích miest. Očakávame, že ďalších 17 tam vznikne vďaka dopravnému značeniu, ktoré tam pribudne v najbližších dňoch.“
Viceprimátor podotkol, že Ulica 9. mája na Uhlisku nemohla byť zaradená do zóny regulovaného parkovania. „Zákon to neumožňuje, keďže ide o cestu druhej triedy. Avšak pre takéto prípady plánuje mesto prostredníctvom Únie miest Slovenska iniciovať zmenu legislatívy.“
Počet parkujúcich áut sa po zavedení novej parkovacej politiky znížil aj na Severnej – Bakossovej ulici.
Ako informovala hovorkyňa Zdenka Marhefková, predtým parkovalo v tejto lokalite s 288 legálnymi parkovacími miestami 325 áut. Aktuálne je ich o 29 menej. Po rôznych opatreniach je tam už celkovo 311 parkovacích miest.
Parkovacie miesta nepostačovali na v Podlaviciach
Rovnaká situácia bola aj v Podlaviciach, kde bolo pred reguláciou parkovania 329 legálnych parkovacích miest, no stávalo tam až 593 áut.
„V rámci prvej etapy mesto investovalo 100-tisíc eur do vytvorenia legálnych parkovacích miest na Limbovej ulici, s využitím betónových zatrávňovacích panelov i do výstavby parkoviska pri OC Jednota so 17 miestami. Stavebnými úpravami prešla plocha slúžiaca kedysi ako ihrisko, legalizovali sa parkovacie miesta na Javorovej ulici i Povstaleckej ulici pri garážach, vďaka čomu pribudlo v Podlaviciach celkovo 168 legálnych parkovacích miest,“ ozrejmil Daniel Dudáš z oddelenia údržby miestnych komunikácií a inžinierskych sietí.
Dodal, že v uplynulých dňoch vyznačili aj 12 parkovacích miest na Ulici Pod Dúbravou, pretože ľudia, ktorí v tejto lokalite bývajú, boli často atakovaní tými, ktorí sa chceli vyhnúť pravidlám rezidentskej zóny.

„Podlavice kedysi patrili k mestským častiam s veľkým počtom vyhradených parkovacích miest, ktoré boli zrušené. Dnes sú k dispozícii výlučne len pre ťažko zdravotne postihnuté osoby, respektíve držiteľov modrého parkovacieho preukazu vydávaného Úradom práce, sociálnych vecí a rodiny. Kedysi sa parkovacie miesta pre ŤZP osoby vyznačovali samostatnou modrou značkou s písmenom P a nápisom reservé, spoločne s dodatkovou tabuľkou s EČV. Podľa novej vyhlášky sa parkovacie miesta pre ŤZP osoby označujú značkou Zákaz zastavenia spoločne s dodatkovou tabuľkou, ktorá konkretizuje vyhradené parkovanie,“ vysvetlil Dudáš.
Ihrisko budú slúžiť na to, na čo ho vybudovali
Martin Snopko, vedúci oddelenia údržby miestnych komunikácií a inžinierskych sietí doplnil, že v Podlaviciach so 497 parkovacími miestami aktuálne parkuje 555 áut.
„Preto tam začíname s druhou etapou legalizovania a budovania parkovacích miest. Čoskoro dôjde k vytvoreniu 14 legálnych parkovacích miest pri ZŠ Gaštanová, 10 nových miest na Gaštanovej ulici a na Lipovej ulici, pozdĺž základnej školy, pribudne 17 parkovacích miest.“
V ďalšej etape vybudujú na Limbovej ulici 40 nových parkovacích miest, ďalších 26 pribudne na Gaštanovej ulici pri hromadnej garáži. Mali byť pokryť potrebu ľudí, ktorí parkujú na bývalom ihrisku vo vnútrobloku Javorová. Tým pádom bude detské ihrisko slúžiť na účel, pre ktorý ho vybudovali.
Mesto zároveň rokuje so spoločnosťou Steffe ohľadom odkúpenia bývalej kotolne. Stojí totiž na mestskom pozemku, ktorý je podľa odboru architekta mesta v budúcnosti najvhodnejším na výstavbu parkovacieho domu
„Do času, kým by sa podarilo projekt zrealizovať, by sme pozemok po asanácii objektu využívali ako parkovisko s cca 23 parkovacími miestami pre obyvateľov Podlavíc,“ vyjadril sa primátor s tým, že v Podlaviciach by v priebehu najbližších dvoch rokov malo pribudnúť vyše 100 parkovacích miest. Na výstavbu poslúžia tržby z poplatkov za rezidentské parkovanie.
Poplatky z rezidentského parkovania, vybrané v danej zóne, sa totiž do nej vrátia späť v podobe nových investícií, súvisiacich s mobilitou.
Rezidentské zóny budú pribúdať
Okrem budovania nových rezidentských zón mesto ešte vlani prevzalo do svojej správy šesť už existujúcich. Spravovala ich spoločnosť, ktorá do konca tohto roka prevádzkuje v Banskej Bystrici systém plateného parkovania.
„Ide o rezidentské zóny s 24-hodinovou reguláciou parkovania. Nachádzajú sa na Fortničke, Sídlisku, Kollárovej ulici, ulici Československej armády, Bakossovej ulici v smere do centra mesta a na Ceste k nemocnici,“ vymenovala Marhefková s tým, že od budúceho roka mesto prevezme do svojej správy aj celý parkovací systém v centre mesta.
Rezidentské zóny pod Urpínom budú naďalej pribúdať. Primátor načrtol, že odborné útvary mesta už realizujú detailný prieskum na Radvani – Kráľovej a Podháji.
