Dopravná záťaž, náročné geologické podmienky, či potreba rýchlych zásahov v krízových situáciách, vyžadujú čoraz vyššiu odolnosť a flexibilitu infraštruktúry v Banskobystrickom kraji. Aj preto sa tu v posledných rokoch zrealizovalo viacero premyslených projektov, ktoré zlepšili dostupnosť a zvýšili bezpečnosť na cestách. Moderné mosty, opravené cesty, stabilizované svahy či nové obchvaty dnes tvoria základ každodenného fungovania a prispievajú k vyššej kvalite života v regióne. Za týmito zmenami stoja spoločnosti EUROVIA SK, a. s. a SMS, a. s. zo skupiny VINCI Construction CS, ktoré prinášajú riešenia s dôrazom na technickú spoľahlivosť, ohľaduplnosť k prírode a komfort pre ľudí.
Mosty, ktoré spájajú ľudí, regióny aj príležitosti
Mosty nie sú len technickými dielami – sú symbolom spojenia. V Banskobystrickom kraji za ostatné roky pribudlo viacero nových mostných objektov, ktoré zlepšili plynulosť dopravy, zvýšili bezpečnosť a zároveň rešpektujú prírodné prostredie. Jedným z takýchto projektov bola aj výstavba nového mosta v Banskej Bystrici z roku 2021, medzi mestskými časťami Radvaň a Iliaš. Od svojho dokončenia sa stal neodmysliteľnou súčasťou miestnej infraštruktúry a výrazne zjednodušil každodenný pohyb obyvateľov.
„Nový most nahradil vtedajšie dočasné premostenie, ktoré už nevyhovovalo technickým ani bezpečnostným požiadavkám. Novú konštrukciu sme preto navrhli tak, aby zvládla aj mimoriadne situácie a zároveň rešpektovala prírodné podmienky rieky Hron,“ uviedol Miloš Farkaš, riaditeľ závodu Stred, EUROVIA SK.
Projekt však nebol len o samotnom moste. Súčasťou realizácie boli aj úpravy priľahlých komunikácií, prekládky inžinierskych sietí a zabezpečenie protipovodňovej ochrany.

Nový obchvat v Brezne uľavil mestu aj vodičom
Aj v Brezne v roku 2023 vznikli nové mosty, za ktorých realizáciou stojí spoločnosť SMS. Tie sú viac ako len súčasť dopravnej infraštruktúry – priniesli mestu úľavu a nový priestor na rozvoj. Južný obchvat, ktorý je pokračovaním preložky cesty I/66, pomohol odkloniť tranzitnú a nákladnú dopravu mimo centra, čím sa výrazne znížil hluk, emisie aj dopravné zaťaženie.

„Dominantou stavby je päťpoľový most s dĺžkou viac než 200 metrov, ktorý prekonáva náročný terén v oblasti Uhliská. Jeho konštrukcia je technicky pôsobivá, no zároveň citlivo zasadená do krajiny,“ hovorí Eva Fízeľová, riaditeľka spoločnosti SMS. Stavba si vyžiadala aj riešenie zosuvného územia, úpravu potoka Brezenec, výstavbu oporných múrov a protihlukových stien – všetko s dôrazom na bezpečnosť a ohľaduplnosť voči okoliu.

Keď cesta zmizne, Utekáč dostáva druhú šancu
Niektoré projekty nevznikajú z plánov, ale z nutnosti. Presne to bol prípad cesty medzi Utekáčom a Havrilovom, kde sa v roku 2022 v dôsledku podmytia zrútila časť vozovky aj s priľahlým svahom. Cesta III. triedy sa doslova stratila a s ňou aj spojenie pre miestnych obyvateľov.
Mimoriadna situácia potrebovala rýchlu reakciu. „Začali sme dočasným zabezpečením, ktoré zabránilo ďalším zosuvom. Následne sme sa pustili do trvalého riešenia – stabilizácie svahu a výstavby nového oporného múru z drôtokamenných košov. Výsledkom bola nielen opravená cesta, ale aj istota, že podobná situácia sa už nezopakuje,” upresnil Miloš Farkaš, riaditeľ závodu Stred, EUROVIA SK.
Spoločnosti EUROVIA SK a SMS v tomto úseku neopravovali len zrútenú časť vozovky. V rámci širšej rekonštrukcie sa obnovilo viac než 34 kilometrov komunikácií, zrekonštruovalo sa 13 mostov, pribudol jeden nový, vymenili sa zvodidlá, priepusty a upravili sa priekopy.
Cesty, ktoré menia región
Nie všetky zmeny na cestách vidno na prvý pohľad, no tie najdôležitejšie cítiť pri každej jazde. V Banskobystrickom kraji sa za ostatné roky podarilo zrealizovať sériu zásahov, ktoré výrazne zlepšili kvalitu hlavných ťahov a každodenného cestovania.
V rokoch 2021 až 2023 sa stavebné tímy spoločnosti EUROVIA SK podieľali na veľkoplošných opravách ciest I. triedy v správe Slovenskej správy ciest. Len v tomto regióne obnovili viac ako 61 kilometrov ciest – od mestských úsekov až po dôležité napojenia na rýchlostné komunikácie.
Práce zahŕňali výmenu asfaltových vrstiev, spevnenie podložia pomocou recyklácie za studena, rekonštrukciu mostov, modernizáciu bezpečnostných prvkov aj obnovu dopravného značenia. Medzi najvýznamnejšie úseky patrili napríklad napojenie cesty I/66 na rýchlostnú cestu R1 v úseku Huštak – križovatka Shell, rekonštrukcia cesty I/69 medzi Badínom a Banskou Bystricou vrátane dvoch mostov, či zlepšenie spojenia v okolí Fiľakova až po štátnu hranicu s Maďarskom.

Kanalizácia a čistiarne pre Valaskú a Hronec
Zlepšovanie infraštruktúry v regióne sa netýka len ciest a mostov, ale aj životného prostredia. V rokoch 2017 až 2020 vznikol v obciach Valaská a Hronec v okrese Brezno rozsiahly vodohospodársky projekt, ktorého cieľom bolo zmodernizovať systém odvádzania a čistenia odpadových vôd. V rámci výstavby pribudlo viac než 19 kilometrov novej kanalizačnej siete, desať prečerpávacích staníc a dve čistiarne odpadových vôd – nová v Hronci a zrekonštruovaná vo Valaskej.
Projekt, ktorý viedla spoločnosť SMS ako hlavný člen združenia zhotoviteľov, priniesol obyvateľom oboch obcí vyšší hygienický štandard, znížil zaťaženie vodných tokov a prispel k zdravšiemu životnému prostrediu.

Každý nový most, každá opravená cesta či zmodernizovaná križovatka mení Banskobystrický kraj na dostupnejší a atraktívnejší. Spoločnosti EUROVIA SK a SMS svojou prácou ukazujú, že stavebníctvo nie je len technickou disciplínou, ale aj nástrojom na pozitívne zmeny s priamym dopadom na každodenný život ľudí.
Za každou dokončenou stavbou stojí vízia tvoriť kvalitnejší verejný priestor, kde sa dobre žije, bezpečne cestuje a tvorí sa tak lepšie miesto pre život.