Mosty, cesty, obchvaty: Ako sa mení infraštruktúra v Banskobystrickom kraji

Moderné riešenia, ktoré zlepšujú dopravu a tvoria lepšie miesto pre život.

Dopravná záťaž, náročné geologické podmienky, či potreba rýchlych zásahov v krízových situáciách, vyžadujú čoraz vyššiu odolnosť a flexibilitu infraštruktúry v Banskobystrickom kraji. Aj preto sa tu v posledných rokoch zrealizovalo viacero premyslených projektov, ktoré zlepšili dostupnosť a zvýšili bezpečnosť na cestách. Moderné mosty, opravené cesty, stabilizované svahy či nové obchvaty dnes tvoria základ každodenného fungovania a prispievajú k vyššej kvalite života v regióne. Za týmito zmenami stoja spoločnosti EUROVIA SK, a. s. a SMS, a. s. zo skupiny VINCI Construction CS, ktoré prinášajú riešenia s dôrazom na technickú spoľahlivosť, ohľaduplnosť k prírode a komfort pre ľudí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mosty, ktoré spájajú ľudí, regióny aj príležitosti

Mosty nie sú len technickými dielami – sú symbolom spojenia. V Banskobystrickom kraji za ostatné roky pribudlo viacero nových mostných objektov, ktoré zlepšili plynulosť dopravy, zvýšili bezpečnosť a zároveň rešpektujú prírodné prostredie. Jedným z takýchto projektov bola aj výstavba nového mosta v Banskej Bystrici z roku 2021, medzi mestskými časťami Radvaň a Iliaš. Od svojho dokončenia sa stal neodmysliteľnou súčasťou miestnej infraštruktúry a výrazne zjednodušil každodenný pohyb obyvateľov.

„Nový most nahradil vtedajšie dočasné premostenie, ktoré už nevyhovovalo technickým ani bezpečnostným požiadavkám. Novú konštrukciu sme preto navrhli tak, aby zvládla aj mimoriadne situácie a zároveň rešpektovala prírodné podmienky rieky Hron,“ uviedol Miloš Farkaš, riaditeľ závodu Stred, EUROVIA SK.

Projekt však nebol len o samotnom moste. Súčasťou realizácie boli aj úpravy priľahlých komunikácií, prekládky inžinierskych sietí a zabezpečenie protipovodňovej ochrany.

Nový obchvat v Brezne uľavil mestu aj vodičom

Aj v Brezne v roku 2023 vznikli nové mosty, za ktorých realizáciou stojí spoločnosť SMS. Tie sú viac ako len súčasť dopravnej infraštruktúry – priniesli mestu úľavu a nový priestor na rozvoj. Južný obchvat, ktorý je pokračovaním preložky cesty I/66, pomohol odkloniť tranzitnú a nákladnú dopravu mimo centra, čím sa výrazne znížil hluk, emisie aj dopravné zaťaženie.

„Dominantou stavby je päťpoľový most s dĺžkou viac než 200 metrov, ktorý prekonáva náročný terén v oblasti Uhliská. Jeho konštrukcia je technicky pôsobivá, no zároveň citlivo zasadená do krajiny,“ hovorí Eva Fízeľová, riaditeľka spoločnosti SMS. Stavba si vyžiadala aj riešenie zosuvného územia, úpravu potoka Brezenec, výstavbu oporných múrov a protihlukových stien – všetko s dôrazom na bezpečnosť a ohľaduplnosť voči okoliu.

Keď cesta zmizne, Utekáč dostáva druhú šancu

Niektoré projekty nevznikajú z plánov, ale z nutnosti. Presne to bol prípad cesty medzi Utekáčom a Havrilovom, kde sa v roku 2022 v dôsledku podmytia zrútila časť vozovky aj s priľahlým svahom. Cesta III. triedy sa doslova stratila a s ňou aj spojenie pre miestnych obyvateľov.

Mimoriadna situácia potrebovala rýchlu reakciu. „Začali sme dočasným zabezpečením, ktoré zabránilo ďalším zosuvom. Následne sme sa pustili do trvalého riešenia – stabilizácie svahu a výstavby nového oporného múru z drôtokamenných košov. Výsledkom bola nielen opravená cesta, ale aj istota, že podobná situácia sa už nezopakuje,” upresnil Miloš Farkaš, riaditeľ závodu Stred, EUROVIA SK.

Spoločnosti EUROVIA SK a SMS v tomto úseku neopravovali len zrútenú časť vozovky. V rámci širšej rekonštrukcie sa obnovilo viac než 34 kilometrov komunikácií, zrekonštruovalo sa 13 mostov, pribudol jeden nový, vymenili sa zvodidlá, priepusty a upravili sa priekopy.

Cesty, ktoré menia región

Nie všetky zmeny na cestách vidno na prvý pohľad, no tie najdôležitejšie cítiť pri každej jazde. V Banskobystrickom kraji sa za ostatné roky podarilo zrealizovať sériu zásahov, ktoré výrazne zlepšili kvalitu hlavných ťahov a každodenného cestovania.

V rokoch 2021 až 2023 sa stavebné tímy spoločnosti EUROVIA SK podieľali na veľkoplošných opravách ciest I. triedy v správe Slovenskej správy ciest. Len v tomto regióne obnovili viac ako 61 kilometrov ciest – od mestských úsekov až po dôležité napojenia na rýchlostné komunikácie.

Práce zahŕňali výmenu asfaltových vrstiev, spevnenie podložia pomocou recyklácie za studena, rekonštrukciu mostov, modernizáciu bezpečnostných prvkov aj obnovu dopravného značenia. Medzi najvýznamnejšie úseky patrili napríklad napojenie cesty I/66 na rýchlostnú cestu R1 v úseku Huštak – križovatka Shell, rekonštrukcia cesty I/69 medzi Badínom a Banskou Bystricou vrátane dvoch mostov, či zlepšenie spojenia v okolí Fiľakova až po štátnu hranicu s Maďarskom.

Kanalizácia a čistiarne pre Valaskú a Hronec

Zlepšovanie infraštruktúry v regióne sa netýka len ciest a mostov, ale aj životného prostredia. V rokoch 2017 až 2020 vznikol v obciach Valaská a Hronec v okrese Brezno rozsiahly vodohospodársky projekt, ktorého cieľom bolo zmodernizovať systém odvádzania a čistenia odpadových vôd. V rámci výstavby pribudlo viac než 19 kilometrov novej kanalizačnej siete, desať prečerpávacích staníc a dve čistiarne odpadových vôd – nová v Hronci a zrekonštruovaná vo Valaskej.

Projekt, ktorý viedla spoločnosť SMS ako hlavný člen združenia zhotoviteľov, priniesol obyvateľom oboch obcí vyšší hygienický štandard, znížil zaťaženie vodných tokov a prispel k zdravšiemu životnému prostrediu.

Každý nový most, každá opravená cesta či zmodernizovaná križovatka mení Banskobystrický kraj na dostupnejší a atraktívnejší. Spoločnosti EUROVIA SK a SMS svojou prácou ukazujú, že stavebníctvo nie je len technickou disciplínou, ale aj nástrojom na pozitívne zmeny s priamym dopadom na každodenný život ľudí.

Za každou dokončenou stavbou stojí vízia tvoriť kvalitnejší verejný priestor, kde sa dobre žije, bezpečne cestuje a tvorí sa tak lepšie miesto pre život.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Bystrica

Komerčné články

  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  2. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  3. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  4. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  5. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  6. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  7. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  8. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  2. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  3. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  4. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  5. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  6. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  7. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  8. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  1. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 12 470
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 6 122
  3. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 5 322
  4. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 4 735
  5. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 2 449
  6. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 2 304
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 1 863
  8. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins 1 674
  1. Martin Fronk: Ako cyklisti ohrozujú vodičov
  2. Peter Hroško: Prečo sa mi nedarí vo vzťahu?
  3. Juraj Droppa: Na papieri a v realite
  4. Soňa Fröhlichová: Grand Tour of Switzerland, etapa číslo 2, kantón Ticino (Bellinzona, Ascona, Lugano, Locarno i hora Monte Generoso)
  5. Monika Albertiová: Kabaret moci: Vedci sú ako blázni na pranieri, kto vie, kto bude ďalší?
  6. Jozef Foltýn: Vyznamenanie eštebáka Banáša je urážkou všetkých obetí komunizmu
  7. Jozef Huljak: Na vojenskej prehliadke po boku Putina a Kim Čong-una.
  8. Andrea Podešvová: Slovenská vedecká tragédia: viac obhajoby, menej práce
  1. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 59 343
  2. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 24 520
  3. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 18 061
  4. Ivan Mlynár: Rozhovor medzi Robertom Ficom a Ursulou von der Leyen, ktorý sa nikdy neuskutočnil. 8 170
  5. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 7 964
  6. Martin Fronk: Druhá Gaderská dolina? Objavte skrytý tiesňavový klenot v Kremnických vrchoch! 7 633
  7. Ján Bilohuščin: "Svetu vládnu starí kreténi" 5 835
  8. Ján Valchár: Zaujímavé info o ruskom rafinačnom sektore 4 835
  1. Radko Mačuha: Chránime Slovanov, sme Brat za Brata.
  2. Marcel Rebro: Druhý život obrancov zo 106. bataliónu
  3. Věra Tepličková: Vláda prstom: ty-ty-ty a Šaško robí audity
  4. Marcel Rebro: Rusko: veľmoc latrín a tankodrómov
  5. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  6. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  7. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  8. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa. V srdci Slovenska.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Dovolenka na Slovensku

Slovensko skrýva množstvo miest, ktoré stoja za objavenie.


Moderné riešenia, ktoré zlepšujú dopravu a tvoria lepšie miesto pre život.


Ondrej Lunter, predseda Banskobystrického samosprávneho kraja.

Dehonestovanie vedeckej inštitúcie odsúdili aj lekári.


a 1 ďalší 12
Pohárový zápas Novej Bane s Rimavskou Sobotou rozhodli penalty.

V stredu sa hralo druhé kolo.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu