Talentované deti práve ukončili prvý mesiac v jedinej základnej škole svojho druhu v Banskej Bystrici, ktorá už štyri roky dáva šancu intelektovo mimoriadne nadaným žiakom rozvíjať svoje schopnosti. Do Projektu alternatívnej starostlivosti o nadané deti, ktorý pochádza z pera Jolany Laznibatovej, sa zatiaľ nezapojila žiadna škola z Brezna ani Zvolena. ,,Deti, ktoré sú v kruhu rodiny alebo v materskej škole často považované za nedisciplinované, hyperaktívne, ťažko vychovávateľné, majú v skutočnosti jediný ,,problém“, a to vysoké IQ,“ tvrdí Anna Šperková, zástupkyňa Základnej školy na Ďumbierskej ulici v B. Bystrici. Málopodnetné prostredie ich nudí a hľadajú si iné formy sebauplatnenia. Stačí zájsť do pedagogicko-psychologickej poradne, objednať dieťa na testy a rodič zistí, že jeho dieťa vlastne ani nie je problémové, má „iba“ vysoké IQ. ,,Neznášajú večné opakovanie, doslova prahnú po nových vedomostiach a skúsenostiach. Vysoké nároky sa kladú i na osobnosť učiteľa, lebo deti ho chápu ako svojho partnera,“ vysvetľuje zástupkyňa školy. Keďže štandardné osnovy zvládnu s polročným predstihom, je nevyhnutné doplniť učivo. Na tento účel slúžia špeciálne pracovné listy, ktoré sa hmýria problémovými až provokujúcimi úlohami. Ak dieťa zadanú úlohu splní v časovom predstihu, má možnosť voľný čas využiť čítaním obľúbenej knihy, študovaním encyklopédie, kreslením. Nie všetky predmety každé dieťa zvládne na výbornú, ale je podstané, že má priestor rozvíjať sa v oblasti, pre ktorú má nadanie. Tolerancia, tvorivá atmosféra, kde je názor žiaka vždy vypočutý, patria medzi zásady vyučovacieho procesu. Hodnotenie prospechu žiakov má ústnu a písomnú formu. Každý ročník ukončia vlastnou záverečnou prácou. Prezentujú ju pred celou triedou, rodičmi i pedagogickým kolektívom. Vždy má možnosť vlastné výkony zhodnotiť aj sám žiak. ,,Trápi nás nezodpovedný prístup niektorých rodičov, ktorí dieťa po absolvovaní potrebných testov najprv k nám zapíšu a potom oznámia, že nenastúpi. Tým nabúrávajú pripravenú organizáciu školského roka,“ tvrdí zástupkyňa školy, ktorá bola práve v tomto školskom roku zaradená do siete špeciálnych škôl. Z toho vyplýva nárok na vyššie finančné dotácie, ktoré však zatiaľ nedostala.