Súčasná kapacita parkovania v Sásovej je podľa vedúceho oddelenia územného rozvoja a komunálnych vecí Mestského úradu v B. Bystrici, Vladimíra Ďurečku, približne 2000 miest. Potreba je však až 5000 miest. Pri výstavbe sídliska sa neuvažovalo s takým veľkým stupňom motorizácie, takže parkovacie plochy postačovali pred približne 20 rokmi. „Jednoducho je nutné vybudovať nové parkovacie plochy,“ hovorí. Poslanec MsZ Milan Lichý dodáva, že sa nerátalo s parkovaním nákladných áut a s tým, že obyvatelia budú vlastniť toľko osobných áut. „Neboli dobudované plánované parkoviská a hromadné garáže,“ povedal Lichý.
Nevyužité parkovisko na Pieninskej
Ľudí zaujíma, prečo nie je využívané veľké parkovisko na Pieninskej ulici. „Je to z dôvodu veľkej dochádzkovej vzdialenosti, ako aj preto, že parkovisko nie je strážené. To by bolo veľmi nákladné, resp. poplatok za parkovanie by bol neúmerne vysoký. Vidíme možnosť využitia parkovacej plochy postavením nákupného centra v jeho blízkosti,“ konštatuje V. Ďurečka. Milan Lichý hovorí aj o strachu ľudí zaparkovať auto na také parkovisko.
Súčasné možnosti parkovania sú obmedzené. „Parkovanie v Sásovej, ako aj na území celého mesta je možné na vyčlenených plochách, ako aj na komunikáciách ,“ pokračuje V. Ďurečka. Podľa M. Lichého je najideálnejšie budovať podzemné garáže v svahoch. „Na parkovanie sa môžu využiť ďalšie plochy pri domoch pri dokončovaní úprav verejných priestranstiev, napríklad na Rudohorskej, Starohorskej, Sitnianskej ulici. Na Tatranskej je potrebné upraviť plochy za domami smerom na Nemce. Mestu však patrí len časť pozemkov. Nesmie sa to diať na úkor kvality prostredia a zelených plôch.“ Miroslav Toman oponuje, že toľko zelene ako je v B. Bystrici je v máloktorom meste.
Nové miesta?
Podarilo sa za ostatné volebné obdobie vytvoriť nové parkovacie miesta? „Plochy boli vybudované na ulici Tatranská, Magurská, Rudohorská. Išlo o nespevnené plochy, kde parkovali vozidlá,“ hovorí V. Ďurečka. „Na Tatranskej ulici odstránili havarijný stav v dvoch lokalitách - prepadnutá časť parkoviska, zosuv komunikácie. Rozšírili ich o parkovacie miesta tam, kde to bolo možné. Tiež sa vytvorili miesta na Starohorskej, kde je potrebné doriešiť vychádzanie chodcov na komunikáciu, parkovanie pred kontajnermi. Rozšírili čiastočne plochy aj na Sitnianskej, Magurskej, či Pieninskej ulici. V tomto roku mali byť upravené plochy pri Saleziánskom centre. Problém statickej dopravy sa nemôže vyriešiť za finančné prostriedky určené na malé investičné akcie a na neinvestičné výdavky pre volebný obvod, t. j. približne 6 miliónov Sk. Sídlisko ako súčasť mestských častí Rudlová a Sásová je časťou veľkého volebného obvodu, do ktorého patria aj obe bývalé dediny i pričlenené obce Uľanka, Jakub, Kostiviarska. Tieto peniaze nepostačujú na realizáciu väčších akcií. V tomto roku sa značná časť prostriedkov vynaložila na rekonštrukciu verejného osvetlenia. Vedenie mesta pozastavilo však financovanie ďalších naplánovaných akcií vo výške asi milióna korún. Tie sa už do konca roka zrejme nepodarí realizovať. Problematické je dokončenie parkovacích miest na Tatranskej ulici pri Saleziánskom centre, chodníkov, ale aj rekonštrukcie Magurskej ulice,“ hovorí M. Lichý.
Sú projekty na
parkoviská v Sásovej?
Sásovčan a poslanec M. Toman tvrdí: „Na útvare hlavného architekta dnes existuje štúdia voľných parkovacích plôch v Sásovej. Sú vytypované miesta a je to o tom, že na garážovanie a státie sú vybrané jednotlivé miesta, ale treba do toho investovať. Ak to neurobí mesto, je možné, že to vybudujú investori. Čo sa týka celého projektu zatiaľ došlo iba k výstavbe garáží na Tatranskej ulici,“ hovorí M. Toman.