Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

KAUZA - KEĎ ZASPÍ ZODPOVEDNOSŤ

Napriek tomu, že od 1. 1. 2006 mestskú dopravu v Banskej Bystrici už nezabezpečuje podnik SAD BBDS, vodičom naďalej pretrváva ich dlhoročný, doteraz hádam málokým povšimnutý problém.


Napriek tomu, že od 1. 1. 2006 mestskú dopravu v Banskej Bystrici už nezabezpečuje podnik SAD BBDS, vodičom naďalej pretrváva ich dlhoročný, doteraz hádam málokým povšimnutý problém. V závere roka sme sa na tento deficit podrobne pozreli a požiadali sme vtedajších kompetentných, aby sa nám k nemu vyjadrili.
Konečná, otočka, či ako už pomenujeme oddychové stanice banskobystrickej mestskej hromadnej dopravy, každá trochu iná, no v jednom sú si až príliš podobné: S výnimkou Kremničky – vozovne ani na jednej by ste nenašli sprchu, umyváreň, WC. Dokonca ani na tej hlavnej – na Uhlisku. A tak vodičom (rovnako súčasným, ako aj tým predošlým) nezostáva nič iné, len ďalej sa spoliehať na veľkorysosť cudzích organizácií alebo na zhovievavosť matky prírody.
Od bývalého vedenia SAD BDS sme sa dozvedeli, že používať sociálne zariadenia mali pracovníci dopravného podniku na piatich miestach, tieto pokrývali vyše 50% liniek končiacich v cieľových staniciach. Z nich len Kremnička – vozovňa mala svoje vlastné zariadenie. V Rooseveltovej nemocnici a hypermarkete TESCO bolo možné využívať verejnoprístupné WC, so železničnou stanicou a tiež s reštauráciou Kazačok uzatvoril dopravný podnik zmluvu. V Kazačku mali na základe takejto dohody vodiči vyhradený samostatný toaletný priestor, no aj tu bol jeden háčik: Jednak tu parkuje len časť mestských autobusov, jednak spomenutý pohostinský podnik otvára až o ôsmej ráno. Prvé spoje začínajú premávať o tri a pol hodiny skôr.
Sú však trasy, kde niet ani takejto možnosti. Kritická je napr. linka č. 24 (Starohorská – Mládežnícka). Obe otočky sú na sídliskách v tesnej blízkosti bytoviek, no absentuje tu objekt, ktorý by poskytoval možnosť využívať jeho sociálne zariadenie. O nič lepšie nie sú na tom ani spoje č. 41, 42, 43, 51, 56.
Radoslav Spišák, vodič a súčasne člen výboru ZO NOZ VCD, hovorí: „Po schválení zákona č. 121 bol zamestnávateľ nútený upraviť vzorové záznamy svojim zamestnancom, čím došlo k rotácii vodičov na jednotlivých linkách. Viacerí šoféri tak stratili dovtedajšiu možnosť parkovania v blízkosti svojho obydlia. Menia sa na linkách a dostávajú sa aj na konečné, kde nemajú v tomto smere žiadne možnosti. Len za kolesá alebo do kríkov.“ Zaspali sme dobu?
Námestník riaditeľa akciovej spoločnosti SAD BBDS Ján Žambor podal k problému nasledujúce vyjadrenie: „V našom meste je cca tridsať oddychových staníc, sociálne zariadenie nie je možné vybudovať na všetkých. Situovanie otočiek sa často mení, čo súvisí s tým, že sa neustále menia trasy dopravných liniek, tie sa zas menia na základe protestov a petícií občanov... Čo potom s tými, už nepotrebnými, toaletami? My sme za koncepčné riešenie, nie podľa zmien liniek. Niekoľkokrát sme mestu navrhli optimalizáciu dopravného systému. Uspokojiť každého obyvateľa využívajúceho naše služby a prepojiť dopravou všetky ulice všetkých sídlisk však nielen z ekonomického, ale ani z iných hľadísk, nie je možné. My sme schopní poskytnúť vyššiu kapacitu vozov, nič to však nevyrieši, len sa na spomínaných úsekoch budú tvoriť väčšie zápchy.“
Kameň úrazu
Smerovanie liniek je dané dopravnou infraštruktúrou, a tú mesto dodnes nemá vhodne vybudovanú. Závisí od konfigurácie terénu, a tá je, čo sa týka Banskej Bystrice, dosť nepriaznivá. Kritickými bodmi sú úseky 1/66 (cesta popri Hrone) a križovatka na Striebornom námestí (pri Bystričke). Spôsobil ich vysoký stupeň stále narastajúcej individuálnej dopravy. Vyzerá to tak, že ťažisko problému leží kdesi ešte v minulom období: chaotické „zahusťovanie sídlisk“, úzke, nevyhovujúce komunikácie, ktorých šírka sa nerozrastá, skôr naopak, neustále sa zužuje zásluhou pribúdajúcich parkujúcich áut. Vybudovanie vhodnej infraštruktúry je finančne náročné, a teda pravdepodobne v nedohľadne. Až potom by prišla na rad optimalizácia dopravy. A až potom, na vybraných konečných zastávkach autobusov, po dobudovaní kanalizácie a ostatných sietí, by prichádzala do úvahy výstavba hygienických zariadení. „My sme ochotní finančne prispieť na potrebné zariadenia,“ dozvedáme sa od vtedajšieho vedenia podniku SAD. Lenže celý proces, ktorý by výstavbe požadovaných zariadení mal predchádzať, vyzerá na celé ďalšie roky, možno desaťročia. Vedenie tejto dopravnej spoločnosti vidí východisko v tom, že by sa konečné zastávky umiestňovali v tesnej blízkosti polyfunkčných objektov.
Kto je za pretrvávajúci
stav zodpovedný?
Prednosta MÚ Miroslav Muroň: „Konečné stanice si navrhuje podnik SAD. Sociálne zariadenia pre svojich zamestnancov musí riešiť ich zamestnávateľ. Ak potrebuje od mesta pozemky, tak musí predložiť žiadosť, ale dodnes sme žiadny list s takouto požiadavkou od nich nedostali.“ Riaditeľ SAD podľa vyjadrenia prednostu MÚ teda nepožiadal mesto o pridelenie pozemkov. Požiadal však o optimalizáciu dopravy, čo by podľa jeho slov malo predstihovať budovanie príslušných zariadení. „O optimalizáciu podnik SAD nemal žiadať mesto, ale výskumný ústav. Požiadali sme o ňu my, ako mesto, čo je trochu extrém, lebo všade inde to robia dopravcovia,“ hovorí prednosta MÚ Miroslav Muroň.
Ktokoľvek už mal o optimalizáciu požiadať, dôležité je, že realizovaná bude, a to už v tomto roku. Mesto, ani nik, však nevie zaručiť, že po optimalizácii dopravného systému sa umiestnenie otočiek nebude meniť.
Toalety nie sú vybudované ani na centrálnom parkovacom uzli, na Mičinskej ceste. Dôvod? Vlastníkom tohto pozemku nie je ani podnik SAD, ale ani Mesto Banská Bystrica. Podľa overených poznatkov táto časť pôdy patrí štátnym lesom. No, a ktože by už len začal s výstavbou čohokoľvek na cudzom pozemku?
Nájde sa riešenie?
Dopravný podnik Banskej Bystrice vypracoval štúdiu dostavby autobusovej stanice, kde mali vchádzať aj autobusy MHD. Ak by sa na tomto zámere nič nezmenilo, po realizácii projektu by tento závažný nedostatok mal byť aspoň na jednom mieste odstránený. Ale čo tie kritické linky? A keď sme sa už zmienili aj o kalamitných úsekoch, nepouvažovalo by sa o odľahčení týchto častí napr. urýchleným vybudovaním cyklistických trás?

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  5. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  7. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  8. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  9. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  10. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  1. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  2. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Škola môže vyzerať aj inak!
  10. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 725
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 146
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 21 145
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 838
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 13 637
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 669
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 066
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 11 449
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 436
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 601
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Známe postavičky z Fončordy sú už na testovanie pripravené

Milý nápad zo sídliska, ktorý ľudí baví po celý rok, nemohol ostať bokom ani pred celoplošným testovaním.

2 785 nakazených za stredu, 16 ďalších úmrtí

V Banskobystrickom kraji pribudlo 285 prípadov.

Testovanie v strojárňach Hern Námestovo.

Od nedele príde k zmenám cestovných poriadkov na prímestských linkách

Od 1. novembra budú prímestské spoje premávať v rozšírenom prázdninovom režime.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce.

Na štyroch miestach v Trenčíne budú testovať z auta. Odberné miesto je aj na futbalovom štadióne

Na celoplošné testovanie bude Trenčanom k dispozícii počas dvoch najbližších víkendov 50 odberných miest. Pozrite si, kde ich nájdete.

V Martine bude obyvateľov testovať 50 odberových tímov

Mesto Martin zverejnilo zoznam odberových miest.

Zoznam odberných miest v liptovských mestách

Pozrite si, na akých miestach sa bude konať celoplošné testovanie v liptovských mestách.

Už ste čítali?