Celoslovenská hanba, a to sme si na Silvestra želali pokoj a pohodu...
Zmena dopravcu otriasla celým mestom, a najmä cestujúcimi, na ktorých vraj záleží najviac. Tí sú totiž na MHD skutočne odkázaní, na rozdiel od ľudí, ktorí o nej síce rozhodujú, ale vozia sa autami. Niet sa čo čudovať, že ani netušia, aké je „príjemné“ stáť polhodinu na zastávke, nevedieť ani či nevymŕzajú zbytočne a potom sa do autobusu dostať a cestovať natlačení telo na telo. Jediným svetlým bodom v tejto mrazivej situácii je desaťkorunové cestovné. Na Nový rok sa dokonca ľudia mohli voziť bezplatne.
Poslanci odporučili primátorovi ako výhodnejšieho dopravcu MHD SAD Zvolen. V závere decembra, v rozpočte mesta na tento rok, schválili aj dotáciu vo výške 31,8 milióna korún. Vedenie mesta teda 29. decembra podpísalo s nimi zmluvu o výkone vo verejnom záujme. Dôvodom, prečo nový dopravca SAD Zvolen nezvládol situáciu a vznikol kolaps, bolo chýbajúcich 35 autobusov. Tak to zdôvodňovali zástupcovia SAD Zvolen. Tie mali dostať od mesta, ale tomu by ich najprv musela vrátiť SAD BBDS, ktorá ich mala do konca minulého roka prenajaté. Mesto si však predstavovalo, že po uzavretí zmluvy so Zvolenčanmi jej bystrická SAD-ka nebude robiť problémy a autobusy vráti. Lenže tá má na to lehotu 30 dní od skončenia zmluvy, teda do 30. januára 2006. Banskobystrický dopravca navyše tvrdí, že ich aj tak nevráti. „Máme platnú zmluvu datovanú 30. decembrom 2005, kedy nám ich prenajali aj na tento rok. Nevrátime ich,“ reagoval basnkobystrický dopravca a parafovaný dokument ukázal novinárom. Prečo sa zástupcovia mesta rozhodli vyjednávať s konkurenčným dopravcom, a vôbec niečo s ním podpisovať, nie je jasné. Každá strana tvrdí svoje a obviňuje sa. Jasné je iba to, že od Nového roka Banskobystričanov vozilo asi 20 autobusov, ktoré nestíhali, podľa cestovného poriadku platného vo víkendové a sviatočné dni.
„Ak by banskobystrický dopravca bral ohľad na cestujúcich a chcel sa k ním zachovať seriózne a neškodiť im, mohol by ich vrátiť okamžite. Má ich naďalej a nevyužíva ich. Stoja odstavené v jeho areáli,“ tvrdí primátor Ján Králik s tým, že keby ich mali, zrejme by také problémy neboli. Nové autobusy, ktoré nakupujú, dostávajú postupne a časť si museli aj zapožičať. Ako však konštatoval primátor, „zabezpečovanie prevádzky MHD v Banskej Bystrici od začiatku roka je v rozpore s uzavretou zmluvou“. Tá stále momentálne platí a mesto už poslalo upozornenie na nedodržiavanie zmluvnej kvality dopravy. Ak sa zvolenskému dopravcovi nepodarí v najbližších dňoch splniť v zmluve stanovené podmienky a zabezpečovať dopravu v plnom objeme, mesto od zmluvy odstúpi. „Každý deň procesu odstupovania od jednej zmluvy a uzatvárania zmluvy s iným dopravcom však bude znamenať problémy pre značný počet obyvateľov mesta,“ dodal J. Králik. Keď sa situácia vyrieši chce vyvodiť príslušné kroky voči tým, ktorí ju spôsobili. Kto to bude, na to je verejnosť určite zvedavá.
Zvolenský dopravca minulý štvrtok ubezpečil, že v týchto dňoch dôjde k náprave a MHD bude premávať v plnom režime podľa platného cestovného poriadku. Plnú prevádzku zabezpečí aj bez 35 mestských autobusov. Platnosť ceny základného cestovného 10 korún a zľavneného päť korún platí až do odvolania. Prestupné do jednej hodiny stojí päť korún, u dôchodcov bude naďalej zadarmo. Cestujúci majú možnosť v pristavenom autobuse na Námestí slobody nechať si prekódovať svoje čipové karty na systém SAD Zvolen. Výška ich kreditu zostane zachovaná.
AKO HLASOVALI POSLANCI
Mestské zastupiteľstvo na svojom zasadnutí 13. decembra 2005 väčšinou hlasov odporučilo primátorovi uzavrieť zmluvu o výkonoch vo verejnom záujme so SAD, a. s. Zvolen. Za toto znenie uznesenia ich bolo 18, proti traja a traja poslanci sa zdržali. Jeden nehlasoval.
ZA - Barič, Brázdilová, Červeňová, Cmarko, Dluholucký, Lačný, Lisá, Ľupták, Mika, Motyčka, Novanský, Priehodová, Púchovský, Randa, Slobodník, Smädo, Toman, Tuhársky, PROTI - Bancík, Baník, Blažejová, ZDRŽALI SA - Lichý, Bielik, Haško, NEHLASOVAL - Katreniak, Ostatní poslanci neboli prítomní na rokovaní.
ČO SA DIALO VLANI V MHD
JANUÁR - Nový rok priniesol šok pre cestujúcich. SAD-BBDS zrušila takmer tretinu liniek MHD a zredukovala spoje. Dôvodom tohto radikálneho kroku bolo neschválenie dotácie pre MHD.
FEBRUÁR - Kritická situácia v MHD pretrváva, vyjednávania zastali na mŕtvom bode. Poslanci na zasadnutí odsúhlasili iba podmienky, za ktorých mesto poskytne dotáciu 18 miliónov korún na krytie strát výkonov vo verejnom záujme. Ak k dotácii pripočíta prenájom trolejového vedenia za 4,5 milióna a rovnako poskytne dopravné prostriedky za 30 miliónov, mesto dáva SAD BBDS celkovo 52 miliónov Sk.
MAREC - Cestovné sa zvyšuje o korunu, teda na 14 Sk. SAD-BBDS obnovuje niektoré linky a upravuje ich trasy podľa požiadaviek. Otázne sú ešte zľavy. Po dvoch mesiacoch začala opäť premávať aj linka č. 24, ktorá spája dve najväčšie sídliská Sásová a Fončorda.
APRÍL - Cestujúci sú opäť šokovaní. Po mesiaci sa opäť zvyšuje cestovné o korunu, teda už na 15 korún. Pôvodné zľavy prestali platiť a dôchodcovia i postihnutí vyčkávajú dlhé šory na čipové karty. Situácia trvala niekoľko dní.
SEPTEMBER - Mesto vypísalo verejnú obchodnú súťaž na nového prevádzkovateľa mestskej hromadnej dopravy. S týmto návrhom prišli poslanci mestského zastupiteľstva, aby predišli opätovnému nátlaku zo strany SAD BBDS. Prihlásili sa dvaja uchádzači - SAD BBDS B. Bystrica a a SAD Zvolen.
NOVEMBER - Výberová komisia odporučila za nového prevádzkovateľa mestskej hromadnej dopravy SAD Zvolen.
DECEMBER - Poslanci odporučili primátorovi Jánovi Králikovi, aby uzavrel zmluvu o výkonoch vo verejnom záujme so SAD Zvolen.