Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Kapitán z Brezna videl nad Bermudským trojuholníkom zelené a fialové blesky

Loď s výtlakom 25 tisíc 655 ton, schopná uniesť tovar za niekoľko sto tisíc dolárov o pár dní opustí prístav.

Námornému kapitánovi Martinovi Višňovskému z Brezna končí dovolenka.
O chlapoch s túlavým povolaním sa zvykne hovoriť, že po troch dňoch v zázemí začnú byť nervózni. Je to aj váš prípad?
- To je skôr otázka pre moju rodinu. Ja som však doma skutočne rád. Samozrejme, každé povolanie nejako deformuje. Pomerne ľahko spoznáte povedzme učiteľku, takisto lekára. Aj mne občas povedia - zabudni, už nie si na lodi. Mám však stále tú istú manželku, dve dcéry a dvoch psov. Odvtedy, ako som skončil štúdium, žijem v Brezne, takže veľmi podobný typ asi nebudem.
Ako ste sa dostali na more?
- V treťom ročníku gymnázia som sa prihlásil na štúdium na vysokej námornej škole v Gdyni. Maturoval som v Banskej Štiavnici, tam sa pripravovali všetci uchádzači o štúdium v zahraničí.
Čiže klasický postup: Chlapčenské sny, škola, kariéra?
- Nie, nemá to takmer žiadny súvis. Mojim snom bola príroda, teda štúdium biológie, ale vedecký smer. Keď som zistil, že šance sú mizivé, že to asi reálne nepôjde, rozhodol som sa využiť ponuku štúdia na námornej škole. Jednou zo silných motivácii v tom čase bola aj príležitosť dostať sa do iných krajín.
Dalo by sa povedať, rozhodnutie okamihu?
- V podstate áno. Predstava, že by som mohol byť námorníkom ma nikdy nelákala.
Nemali ste preto niekedy pocit, že ste trafili vedľa?
- Výhodou poľskej školy bola šesťtýždňová kandidátska plavba. Pred nástupom nás najprv mesiac preháňali po plachetnici priviazanej o breh Gdyne, potom sme sa dva týždne plavili. Človek zhruba zistil, čo to obnáša, takže kto chcel, mohol vystúpiť.
Moja generácia dokonca bez ujmy. Zažili sme v Poľsku Solidaritu a štrajky. Po treťom ročníku nám de facto navrhli, aby sme sa vrátili do Československa.
Dôvod?
- Lebo je tam nebezpečné študovať. Nám, ktorým ostávala do ukončenia školy len ročná prax a posledný semester, dali možnosť výberu. Nebol problém povedať - vraciam sa. Tým, ktorí sa kvôli politickej situácii v Poľsku rozhodli odísť domov, bolo umožnené nastúpiť na primeranú školu, urobiť diferenčné skúšky a pokračovať v ročníku. Inými slovami, kto chcel, mal ideálnu šancu odísť „so štítom“.
Kde ste po skončení štúdia začínali?
- Pri vtedy ešte Československej plavbe Dunajskej so sídlom v Bratislave. Tá totiž plávala len Stredozemné more. Keďže som sa hneď po škole ženil a prišli deti, pre kontakt s rodinou to bolo najvýhodnejšie.
V čom konkrétne?
- Zažil som časy, keď sa napríklad z Indie nedalo volať. Spojenie s domovom sa udržiavalo listami a tie nás potom naháňali po celom svete. Počas povinnej praxe som si vyskúšal najnižšiu funkciu lodníka, neskôr ako absolvent námornej navigácie som bol palubný kadet. Tretieho palubného dôstojníka som robil sedem rokov, štyri nalodenia ako prvý palubný dôstojník. Kapitánom som desať rokov.
Teraz sa plavíte pod akou vlajkou?
- V osemdesiatom deviatom kúpila dunajská plavba dve plnonámorné lode, ktoré mali zo začiatku stálu základňu v Rijeke. Keď sa tovarový trh znížil, brázdili vlastne celý svet. Takže, paradoxne s plavbou, ktorá mala chodiť len po Stredozemnom mori, som sa s výnimkou Južnej Afriky dostal do celého sveta. Momentálne pracujem pre jednu európsku firmu, posádka má 20 členov, je čisto slovensko-česká a plavíme sa pod bahamskou vlajkou.
Výtlak rovná sa množstvo naloženého tovaru plus váha plavidla?
- Nie, hmotnosť lode sa do toho nepočíta, počítajú sa však zásoby, teda palivo, voda, oleje. Keď sa ide kratšia cesta, berie sa viac nákladu, lebo netreba toľko paliva a naopak.
Spomeňte aspoň najzaujímavejšie trasy...
- Zaraďujem medzi ne tri roky plavby medzi Austráliou a Indonézskymi ostrovmi, potom Nový Zéland, Fidži, ostrovy Tonga a Tahiti. Násobkom môžem počítať plavby cez Suez a Panamský prieplav, ale aj veľmi zaujímavý Koryntský kanál, vykopaný ešte za antiky. V oblasti Stredozemného mora som kotvil prakticky vo všetkých prístavoch, v Indickom to bol hlavne Bombaj.
Máte v tom zozname aj Atlantik?
- Áno.
Aj povestný Bermudský trojuholník?
- Nerátal som, ale ten sme prešli minimálne dvadsaťkrát.
A nič?
- Faktom je, že sa tam stalo niekoľko nevysvetliteľných námorných a leteckých tragédií. My sme tam okrem zelených a fialových bleskov či ohníkov nič zvláštneho nezažili. Prosto, farba výbojov pri búrke bola iná než sme zvyknutí.
Ani také, že sa vám ,,zjašili“ navigačné prístroje?
- Dnes sme navádzaní systémom, vymyslenom pre strely s plochou dráhou letu. Kedysi sa to robilo z hviezd. Stiahnuť hviezdu so sextantom a určiť súradnice bolo neporovnateľne zložitejšie. Dnes je navigácia ,,pre opice“. Stačí stlačiť dva gombíky a zistíte, kde ste.
Koľko trval váš najdlhší pobyt na mori?
- V jednom kuse 11 mesiacov.
To už musí poriadne liezť na city. Ako to riešite?
- Mne pomáha komunikácia s rodinou.
Boli situácie, keď ste mali normálny „suchozemský“ strach?
- Spoločnosť u ktorej som, pláva na linke severná a západná Európa, USA, sem tam Brazília, Kanada, Venezuela. Posledné štyri roky som chodil práve cez hurikánovú sezónu a nie je to sranda… Keď človek vidí vlny ako domy a vietor je taký silný, že sa nedá po palube ani chodiť, nie ešte rozprávať, každý sa bojí. Ak niekto povie, že nie, nie je normálny, alebo ,,kecá“. Mali sme kuchára, ktorý sa nalodil a museli sme ho v najbližšom prístave vyložiť. Zrazu zbadal, že dookola nie je breh a psychicky to nezvládol.
Čiže evidujete zmätky v klíme…
- Celkom určite. Hydrometeorológovia teraz hovoria o desaťročnej perióde zhoršeného počasia na Atlantiku. Samotných búrok je rozhodne viac. Globálne otepľovanie aj El Niňo určite fungujú. Zmenilo sa to a bohužiaľ mení. K horšiemu.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 919
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 960
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 210
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 12 349
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 319
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 122
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 897
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 956
  9. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 801
  10. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 740
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Tóth už ma limit vo vrecku, čerešničkou najlepší výkon roka

Olympijský šampión v chôdzi na 50 km z brazílskeho Ria de Janeiro 2016 Matej Tóth triumfoval na sobotňajšom 39. ročníku Dudinskej päťdesiatky.

Matej Tóth v cieli Dudinskej päťdesiatky.

Pribudlo 2 890 nakazených, rastie aj počet úmrtí

Medzi 25 potvrdenými úmrtiami sú aj prípady z nemocníc v Banskej Bystrici a Brezne.

Oddelenie anestéziológie a intenzívnej medicíny v UNLP Košice.

V breznianskej nemocnici zomrel pacient, nepomohla ani liečba remdesivirom

Za dva týždne evidovala nemocnica desať vyliečených pacientov.

Banskobystrická župa zatvára pre verejnosť všetky kultúrne inštitúcie

Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK) uzatvára pre verejnosť všetky kultúrne inštitúcie vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti.

Knižnica pre mládež mesta Košice pozýva cez leto malých aj veľkých na tri výstavy. Dostupné budú do konca augusta.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus na Orave: V sobotu zachytili 1600 pozitívnych prípadov (minúta po minúte)

Na Orave bol o celoplošné testovanie na Covid-19 opäť záujem.

Nemocnica v Nitre má 104 infikovaných zamestnancov

Reprofilizovaných je už 92 lôžok. Na Zobor zatiaľ preložili trinásť ľudí, ktorí potrebujú doliečenie.

Nitrania dnes išli na veľké nákupy aj na cintoríny

Načo budú otvorené obchody, keď môžeme ísť len do potravín a lekární? pýtajú sa ľudia aj Zväz obchodu.

V breznianskej nemocnici zomrel pacient, nepomohla ani liečba remdesivirom

Za dva týždne evidovala nemocnica desať vyliečených pacientov.

Už ste čítali?