Streda, 23. jún, 2021 | Meniny má SidóniaKrížovkyKrížovky

Kapitán z Brezna videl nad Bermudským trojuholníkom zelené a fialové blesky

Loď s výtlakom 25 tisíc 655 ton, schopná uniesť tovar za niekoľko sto tisíc dolárov o pár dní opustí prístav.

Námornému kapitánovi Martinovi Višňovskému z Brezna končí dovolenka.
O chlapoch s túlavým povolaním sa zvykne hovoriť, že po troch dňoch v zázemí začnú byť nervózni. Je to aj váš prípad?
- To je skôr otázka pre moju rodinu. Ja som však doma skutočne rád. Samozrejme, každé povolanie nejako deformuje. Pomerne ľahko spoznáte povedzme učiteľku, takisto lekára. Aj mne občas povedia - zabudni, už nie si na lodi. Mám však stále tú istú manželku, dve dcéry a dvoch psov. Odvtedy, ako som skončil štúdium, žijem v Brezne, takže veľmi podobný typ asi nebudem.
Ako ste sa dostali na more?
- V treťom ročníku gymnázia som sa prihlásil na štúdium na vysokej námornej škole v Gdyni. Maturoval som v Banskej Štiavnici, tam sa pripravovali všetci uchádzači o štúdium v zahraničí.
Čiže klasický postup: Chlapčenské sny, škola, kariéra?
- Nie, nemá to takmer žiadny súvis. Mojim snom bola príroda, teda štúdium biológie, ale vedecký smer. Keď som zistil, že šance sú mizivé, že to asi reálne nepôjde, rozhodol som sa využiť ponuku štúdia na námornej škole. Jednou zo silných motivácii v tom čase bola aj príležitosť dostať sa do iných krajín.
Dalo by sa povedať, rozhodnutie okamihu?
- V podstate áno. Predstava, že by som mohol byť námorníkom ma nikdy nelákala.
Nemali ste preto niekedy pocit, že ste trafili vedľa?
- Výhodou poľskej školy bola šesťtýždňová kandidátska plavba. Pred nástupom nás najprv mesiac preháňali po plachetnici priviazanej o breh Gdyne, potom sme sa dva týždne plavili. Človek zhruba zistil, čo to obnáša, takže kto chcel, mohol vystúpiť.
Moja generácia dokonca bez ujmy. Zažili sme v Poľsku Solidaritu a štrajky. Po treťom ročníku nám de facto navrhli, aby sme sa vrátili do Československa.
Dôvod?
- Lebo je tam nebezpečné študovať. Nám, ktorým ostávala do ukončenia školy len ročná prax a posledný semester, dali možnosť výberu. Nebol problém povedať - vraciam sa. Tým, ktorí sa kvôli politickej situácii v Poľsku rozhodli odísť domov, bolo umožnené nastúpiť na primeranú školu, urobiť diferenčné skúšky a pokračovať v ročníku. Inými slovami, kto chcel, mal ideálnu šancu odísť „so štítom“.
Kde ste po skončení štúdia začínali?
- Pri vtedy ešte Československej plavbe Dunajskej so sídlom v Bratislave. Tá totiž plávala len Stredozemné more. Keďže som sa hneď po škole ženil a prišli deti, pre kontakt s rodinou to bolo najvýhodnejšie.
V čom konkrétne?
- Zažil som časy, keď sa napríklad z Indie nedalo volať. Spojenie s domovom sa udržiavalo listami a tie nás potom naháňali po celom svete. Počas povinnej praxe som si vyskúšal najnižšiu funkciu lodníka, neskôr ako absolvent námornej navigácie som bol palubný kadet. Tretieho palubného dôstojníka som robil sedem rokov, štyri nalodenia ako prvý palubný dôstojník. Kapitánom som desať rokov.
Teraz sa plavíte pod akou vlajkou?
- V osemdesiatom deviatom kúpila dunajská plavba dve plnonámorné lode, ktoré mali zo začiatku stálu základňu v Rijeke. Keď sa tovarový trh znížil, brázdili vlastne celý svet. Takže, paradoxne s plavbou, ktorá mala chodiť len po Stredozemnom mori, som sa s výnimkou Južnej Afriky dostal do celého sveta. Momentálne pracujem pre jednu európsku firmu, posádka má 20 členov, je čisto slovensko-česká a plavíme sa pod bahamskou vlajkou.
Výtlak rovná sa množstvo naloženého tovaru plus váha plavidla?
- Nie, hmotnosť lode sa do toho nepočíta, počítajú sa však zásoby, teda palivo, voda, oleje. Keď sa ide kratšia cesta, berie sa viac nákladu, lebo netreba toľko paliva a naopak.
Spomeňte aspoň najzaujímavejšie trasy...
- Zaraďujem medzi ne tri roky plavby medzi Austráliou a Indonézskymi ostrovmi, potom Nový Zéland, Fidži, ostrovy Tonga a Tahiti. Násobkom môžem počítať plavby cez Suez a Panamský prieplav, ale aj veľmi zaujímavý Koryntský kanál, vykopaný ešte za antiky. V oblasti Stredozemného mora som kotvil prakticky vo všetkých prístavoch, v Indickom to bol hlavne Bombaj.
Máte v tom zozname aj Atlantik?
- Áno.
Aj povestný Bermudský trojuholník?
- Nerátal som, ale ten sme prešli minimálne dvadsaťkrát.
A nič?
- Faktom je, že sa tam stalo niekoľko nevysvetliteľných námorných a leteckých tragédií. My sme tam okrem zelených a fialových bleskov či ohníkov nič zvláštneho nezažili. Prosto, farba výbojov pri búrke bola iná než sme zvyknutí.
Ani také, že sa vám ,,zjašili“ navigačné prístroje?
- Dnes sme navádzaní systémom, vymyslenom pre strely s plochou dráhou letu. Kedysi sa to robilo z hviezd. Stiahnuť hviezdu so sextantom a určiť súradnice bolo neporovnateľne zložitejšie. Dnes je navigácia ,,pre opice“. Stačí stlačiť dva gombíky a zistíte, kde ste.
Koľko trval váš najdlhší pobyt na mori?
- V jednom kuse 11 mesiacov.
To už musí poriadne liezť na city. Ako to riešite?
- Mne pomáha komunikácia s rodinou.
Boli situácie, keď ste mali normálny „suchozemský“ strach?
- Spoločnosť u ktorej som, pláva na linke severná a západná Európa, USA, sem tam Brazília, Kanada, Venezuela. Posledné štyri roky som chodil práve cez hurikánovú sezónu a nie je to sranda… Keď človek vidí vlny ako domy a vietor je taký silný, že sa nedá po palube ani chodiť, nie ešte rozprávať, každý sa bojí. Ak niekto povie, že nie, nie je normálny, alebo ,,kecá“. Mali sme kuchára, ktorý sa nalodil a museli sme ho v najbližšom prístave vyložiť. Zrazu zbadal, že dookola nie je breh a psychicky to nezvládol.
Čiže evidujete zmätky v klíme…
- Celkom určite. Hydrometeorológovia teraz hovoria o desaťročnej perióde zhoršeného počasia na Atlantiku. Samotných búrok je rozhodne viac. Globálne otepľovanie aj El Niňo určite fungujú. Zmenilo sa to a bohužiaľ mení. K horšiemu.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  2. Nemecko-slovenská spoločnosť ETL/GR je už v desiatke najlepších
  3. V centre Bratislavy vznikajú apartmány určené na predaj
  4. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  5. Kam patria rolky z toaletného papiera? Dávať dole etikety zo sklenených nádob?
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  7. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  8. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  9. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  10. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  1. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  2. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  3. Nemecko-slovenská spoločnosť ETL/GR je už v desiatke najlepších
  4. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  5. Stiahnite si stovky e-kníh
  6. Recyklovať PET fľaše a plechovky môžu už aj obyvatelia Krupiny
  7. V centre Bratislavy vznikajú apartmány určené na predaj
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. 3 veci, s ktorými zvládnete horúčavy v byte
  10. Spoločnosť ASBIS uvádza na európske trhy novinku
  1. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 9 065
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 595
  3. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 8 056
  4. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 7 348
  5. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 633
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 4 425
  7. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 3 695
  8. Crème de la crème po slovensky 3 249
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 2 840
  10. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania 2 134
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Partizánska cesta.

V meste pod Urpínom sa chystá najväčšia rekonštrukcia miestnych komunikácií za posledných desať rokov.


TASR 10 h
Taktické cvičenie dobrovoľných hasičov v Brezne.

Počuli ste minulý utorok sirény hasičských áut, prechádzajúce cez námestie v Brezne? Nestala sa žiadna tragická udalosť, išlo o taktické cvičenie.


MONIKA DOLŇANOVÁ 11 h
Ilustračné foto.

Na lesných pozemkoch a v ich ochrannom pásme je každý povinný dodržiavať zásady protipožiarnej bezpečnosti.


SITA 12 h
Stredoslovenské múzeum - ilustračné foto.

Tajomstvo stredovekého hradu Peťuša pri Zvolene odhalia na podujatí Stretnutie s minulosťou v Stredoslovenskom múzeu v Banskej Bystrici.


SITA 14 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pre búrku padali aj stromy.


17 h

Američania skupujú drevo v celej Európe, výsledkom je cena, ktorá likviduje slovenský drevospracujúci priemysel.


21. jún

Obcou na Záhorí sa prehnala smršť. Starý kostol náporu vody odolal.


11 h

Na lúkach v obci Bolešov v Trenčianskom kraji uhynulo 67 kusov hovädzieho dobytka.


TASR 9 h

Už ste čítali?