Predajcovia tovaru rôzneho druhu už svoje obchody zásobili množstvom slávnostných cukroviniek, vianočných ozdôb, ale aj darčekového tovaru.
Niektoré obchody notorickým nakupovaom darekov, takzvaným shopoholikom, vychádzajú v ústrety až 50-percentnými zavami. Ako prvé prišli s vianočným tovarom obchodné reťazce Kaufland a Tesco, za nimi však nezaostávajú ani Prior a iné obchody. Aj v Banskej Bystrici sa pomaly objavujú výklady predajní s vianočnou tematikou.
„Naša spoločnosť začala svoj prvotriedny sortiment vianočných cukroviniek ponúkať už v polovici septembra, a to podľa hesla „Prvé cukrovinky, najlepšie cukrovinky“,“ povedal nám hovorca Kauflandu Michael Sperl. „Ako už tradične k vianočným hitom zo sortimentu hračiek a priemyselného tovaru patria tieto výrobky: MP3-prehrávače, televízory, CD-prehrávače, DVD-rekordéry, spoločenské hry a podobne,“ dodal Sperl.
„S predajom začíname tak skoro preto, aby sme zákazníkom vytvorili podmienky, aby si mohli v pokoji a dostatočnom časovom predstihu zabezpečiť darčeky. Mnohé výrobky už majú akciové ceny. Najlepší prehľad získajú zákazníci z aktuálneho ponukového letáčika, ako aj z katalógu zameraného na darčeky,“ povedala hovorkyňa spoločnosti Tesco Oľga Hrnčiarová. Spoločnosť Tesco v sieti svojich hypermarketov ponúka v týchto dňoch aj jesenný výpredaj na vybrané druhy výrobkov minimálne s 50-percentnými zľavami.
Psychológovia však varujú. Poda ich slov predasný vianoný humbuk vyvoláva u väčšiny ľudí apatiu voči týmto najkrajším sviatkom roka. „Všetko je to najmä o biznise,“ myslí si predavačka v nemenovanom obchode. „Vianoce sa v mnohých obchodoch začínajú naozaj už v septembri. Ľudia sa preto už tak netešia na sviatky ako voľakedy,“ myslia si psychológovia.
Príliš skoré „Vianoce“ vyvolávajú v niektorých ľuďoch skôr nevôľu. V posledných rokoch sa hovorí o komercionalizácii sviatkov, a nejde len o tie vianočné. Najspokojnejší môžu byť azda len predajcovia a ľudia, ktorí majú dostatok peňazí na to, aby mohli na darčeky míňať už dva mesiace vopred.