Nedeľa, 22. máj, 2022 | Meniny má Júlia, Juliána

Cestujeme autostopom

Autostop je podľa mnohých síce dobrodružný, no nebezpečný spôsob cestovania.

Doba však pokročila a aj autostop mení svoju tvár. Stopovať sa totiž dá už aj cez internet.

Možno si spomeniete na časy, keď ste ako študenti stopovali pravidelne. Či už z internátu na víkend domov, alebo počas letných prázdnin v zahraničí. Keď chce človek zažiť dobrodružstvo a ušetriť peniaze, je to skutočne ideálny spôsob cestovania. Najmä pre mladých. Nemusí to však byť pravidlo, napokon známa česká cestovateľka a spisovateľka Milena Holcová takmer celý život pri svojom cestovaní využíva aj autostop.
Šetrenie času
Hoci klasický autostop ešte nevymizol (a iste ani nevymizne), stopovať sa dá už aj na internete, a s rozvojom internetu začína byť stále populárnejší. Táto forma stopovania na rozdiel od tradičného autostopu je menej „romantická“, no o to pohodlnejšia.
„Jednou z najväčších výhod je čas. Možnosť plánovať cestu na víkend, denne do práce a z práce, z mesta na dedinu, a opačne sa ukazuje ako výhodný spôsob cestovania nielen pre mnoho stopárov, ale i pre vodičov. Navyše v porovnaní s autobusom či vlakom netreba prestupovať a časová výhodnosť sa tým ešte viac zvyšuje. Toto pri klasickom autostope nebolo možné,“ hovorí o výhodách Marcel Veselka, hlavný správca stránky stopár.sk. Najviac ľudí využíva takéto cestovanie medzi Slovenskom a Českou republikou, prípadne Nemeckom.
Neverili, no uverili
Mladý Francúz Blouin Gurvan, študent geológie, sa rozhodol autostopom precestovať Európu. Bratislavu navštívil 2. januára. „Stretol som sa s ním a rozprávali sme sa o jeho ceste. Spomínal, že začal úplne bez pomoci – žiadne ubytovanie, žiadny odvoz. Iba stopoval pri ceste a prosil o ubytovanie priamo v mestách a dedinách, ktoré navštívil. Postupne to bolo viac a viac vyčerpávajúce, ako sám povedal. Napokon začal využívať internet, aby ľahšie cestoval,“ spomína na jedného stopára Marcel Veselka.
Martinčanka Petra kedysi, počas študentských čias, stopovala často, teraz menej. „Mojím rekordom je trasa Martin - Salzburg.“ Odkedy pozná možnosť stopovať cez internet, využíva ju. „Chvíľku som neverila, že to môže takto fungovať, no funguje, i keď si myslím, že ešte stále nie je dosť inzerátov. Nie vždy sa podarí zohnať odvoz,“ hovorí mladá žena.
Aj Marcel Veselka má stopárske skúsenosti. „Myslím si však, že nie som stopárom, ktorý by mohol ísť príkladom ostatným. Nemám toľko skúseností ako „ozajstní“ stopári. Nikdy som to nerátal, ale neprestopoval som možno ani 1000 km. Prevažne išlo o lokálne stopovanie, žiadna cesta nad 100 km,“ hovorí jeden zo zakladateľov stránky stopar.sk a zároveň dodáva, kedy sa po prvý raz stretol s autostopom cez internet. „Študoval som rok v Nemecku, tam je autostop cez web už poriadne rozbehnutý a začína byť komerčnou záležitosťou. Existujú tam už aj agentúry, ktoré sa venujú sprostredkovaniu za poplatok. Bolo to v roku 2003, ak si dobre spomínam.“
Výhody i nevýhody
Internetové stopovanie sa na prvý pohľad možno zdá drahé. Veď klasický autostop je úplne zadarmo, ak nepočítame krajiny ako je Ukrajina, kde je autostop čiastočne platený - prispieva sa na benzín. Cenová výhoda klasického autostopu úplne nezanikla. Vždy záleží na tom, ako sa stopár a vodič navzájom dohodnú. Teoreticky môže byť cesta aj zadarmo, no toto sa stáva pri internetovom autostope len zriedka. Ak predpokladáme, že sa náklady delia rovným dielom, stáva sa takéto cestovanie napokon výhodné pre všetkých zúčastnených.
Na rozdiel od klasického autostopu pri stopovaní cez web neexistuje sezóna, stopuje sa v každom ročnom období a za každého počasia - a to je i ďalšia výhoda autostopu cez internet.
Rozdiely v stopovaní „po starom“ a „po novom“ teda sú, možno najlepšie je striedať spôsob stopovania. „Pre dobrodružstvo a adrenalín by som volil určite klasický autostop. Toto je asi to pravé pre letných dobrodruhov, ale i zimných „extrémistov“. Autostop na webe je skôr pre cesty... nazval by som ich „racionálne“. Myslím tým cesty, pri ktorých viem presne, odkiaľ idem, kam idem a kedy tam chcem prísť. Samozrejme je možné ich využiť aj na dobrodružný autostop, ale ten, kto stopoval na ceste, teda klasicky, vám povie, že to nie je ono. Ozajstný stopár sa svojej krajnice nevzdá,“ hovorí M. Veselka.
Tak ako klasický autostop i autostop na webe si našiel svojich zástancov i odporcov. Jedni si ho nevedia vynachváliť, iní ho odsudzujú za jeho čiastočné spoplatnenie a nízku hodnotu adrenalínu a dobrodružstva.
Je autostop
bezpečný?
O bezpečnosti pri autostope existujú nekonečné diskusie. „Myslím si, že autostop nie je taký nebezpečný, ako ho mnohí vykresľujú. Nešťastia sa stávajú všade, aj v lietadle, autobuse... Ak máte na mysli okrádania, znásilnenia a inú kriminalitu, ktoré sú v médiách populárne, spýtam sa jednoducho: Koľko takýchto zločinov sa stáva v autobusoch, na ulici alebo kdekoľvek inde? Ja tvrdím, že autostop je nebezpečný tak isto ako cesta z práce tmavou ulicou, prechod cez cestu alebo jazda autobusom,“ takto to vidí Marcel Veselka. Čo sa týka bezpečnosti, podľa neho je internetový autostop výhodnejší. „Pred cestou viete dopredu telefónne číslo, e-mail a ak chcete, viete si vypýtať dopredu ŠPZ auta ešte predtým, ako sa dohodnete a zrealizujete vašu cestu,“ dodáva.

SkryťVypnúť reklamu

Kto to využíva?
O úspechu a zaujímavosti takéhoto spôsobu cestovania autostopom cez web svedčia štatistiky stránky www.stopar.sk, ktorá poskytuje takéto služby svojim návštevníkom bezplatne. „V priebehu roka 2006 bolo na tejto stránke uverejnených takmer 2000 inzerátov a cez 4000 ponúkaných miest v aute,“ informuje M. Veselka. Využívanosť služby na cesty za prácou potvrdzuje aj prebiehajúca anketa, kde vedie s veľkým náskokom cesta za prácou pred ostatnými dôvodmi cestovania autostopom na webe.
Či už sa rozhodnete finančne zvýhodniť vaše cestovanie jedným alebo druhým spomínaným spôsobom autostopu, jedno je isté. Autostop je dobrodružná forma spoznávania sveta a s klasickým cestovaním sa nedá porovnať. Nuž, hor sa na cesty (alebo na web)! Prázdniny sa približujú.

Najčítanejšie na My Bystrica

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  2. Gestačný diabetes mellitus
  3. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  5. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  6. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  7. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  8. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  1. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 577
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 4 614
  3. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 4 131
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 3 822
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 1 929
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 412
  7. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 192
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 004

Blogy SME

  1. Helena Michlíková: Taliansko- Slovensko
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách
  4. Anna Miľanová: Potreba odluky cirkví od štatu.
  5. Juraj Droppa: Šanca pre 486 učiteľov na lepšie platenú prácu, alebo...
  6. Ivan Beňovič: Populárne mobilné messengery a súkromie ich používateľov
  7. Monika Bošková: Ako mi ochoreli morské prasiatka (2. časť)
  8. Štefan Vidlár: Igorúf advokát
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 12 187
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 202
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 874
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 4 805
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 4 078
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 956
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 141
  8. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší? 2 068
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  2. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  3. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Ján Marhefka na výberovom konaní na šéfa Lesov SR. Odmieta, že by zlaté padáky v Štátnych lesoch Tatranského národného parku, vrátane toho jeho, boli nezákonné, neetické a účelové.

Výsledky testu boli kľúčové.


19. máj
Na udeľovaní Novinárskej ceny v Bratislave sprevádzal Ľubicu Stančíkovú manžel.

Porota vyzdvihla kvalitu investigatívnej práce, ktorá poukazuje na nekalé praktiky v súvislosti s pozemkami v okolí Liptovskej Mary.


20. máj
HC'05 Banská Bystrica

Sumár ďalších pohybov v kádri HC'05 Banská Bystrica.


20. máj
Zo zásahu na dopravnej priemyslovke vo Zvolene.

Pre zápach vo firme zasahovali hasiči aj v Detve.


20. máj

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Helena Michlíková: Taliansko- Slovensko
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách
  4. Anna Miľanová: Potreba odluky cirkví od štatu.
  5. Juraj Droppa: Šanca pre 486 učiteľov na lepšie platenú prácu, alebo...
  6. Ivan Beňovič: Populárne mobilné messengery a súkromie ich používateľov
  7. Monika Bošková: Ako mi ochoreli morské prasiatka (2. časť)
  8. Štefan Vidlár: Igorúf advokát
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 12 187
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 202
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 874
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 4 805
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 4 078
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 956
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 141
  8. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší? 2 068
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  2. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  3. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu